Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Runnersword

Gnissel/tjut från motor vid start och körning

Rekommendera Poster

1 minut sedan skrev Runnersword:

@Baxlaget @Rubenjames Tusen tack igen! Jag tror jag får ta med mig någon vid tillfälle som får filma. Då kan personen även hjälpa till att ro hem om det blir ngt tok. :) Jag taggar er och övriga när jag har en ny film att visa, men det kan komma att dröja då jag ska iväg på resa och jag kanske inte hinner med det ikväll. 

 

Edit. En sista (?) fråga. Kom att tänka på, köpte ett nytt 12 v 62 AH batteri från Biltema likt det förra. Denna är dock ett silver kalcium (med högre startström?) till skillnad från ett ”vanligt” som det förra. Kan det vara en bov i dramat eller kvittar det? Det var samma pris på bägge så tog denna då mannen i butiken sa att det här var ett bättre batteri. 

Nix batteriet är oskyldigt. 

Misstänker något omkring startmotorn och eller elen däromkring. 

Hade ett liknande fel en gång på en kundbåt, startsolenoiden började dra under gång med påföljd att startmotorn gick i ingrepp. I det fallet tror jag det var kablarna på solenoiden som var lösa och kortslöt av vibrationerna när motorn gick vid vissa varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och kolla filmen än en gång. 

Ljudet tystnar ju när man ser att kugghjulet slutar snurra. 

 

Alltså, slå på både öron och ögon! 

 

Om ljud hörs då motorn går och kugghjulet är frikopplat från svänghjulets kuggkrans, då ärdet ytterligare ett ljud. 

 

Lossa remmen till generatorn och provkör. Visserligen tjuter väl varningen för utebliven laddning, men det gör inget. 

Så kan man då utesluta lagerfel i generator och slirande drivrem. 

 

Kamrems spänn- och löphjul, kan öven de ha lager som är på väg att skära. Pilla inte på kamrem mm om du inte vet exakt vad du gör. Minsta fel innebär totalras av motorn. 

 

Lämna in för byte av kamremsats! Så blir hjulen även bytta. 

 

Vatten pump som skriker? 

Byt eller renovera. 

 

Än en gång, kolla filmen och lyssna. 

Det visar det ena felet... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inte med ditt nya batteri att göra.

Leta i bekantskapskretsen efter en motorkunnig person som kan hjälpa dig.

Är inte lätt att lösa detta på ett forum.

Det är så många saker man tänker på vid en felsökning av en motor som är besvärligt att förklara.

Jag är inte säker på att startmotorn är boven i dramat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Rubenjames  @Hybro @Baxlaget @Mange249 M.fl. Efter kloka kommenterar från er om att det inte rörde sig om kolvar eller cylindrar etc etc tog jag modet till mig och startade igång motorn ånyo och lät den gå. Inget missljud eller dylikt nu vid start och den gick bra. Oljudet borde ju inte bero på att nya batteriet drog igång startmotorn så ”ordentligt” första gången, men verkar ju nästan så. 😀 Sannolikt är väl startmotor, generator eller dylikt i dåligt skick. Har jag otur laddar väl generatorn inte batteriet vid körning, men vi får se. Eller ngt elfel som ni siat om. 

 

Kikade även till oljan nu efter turen och den ser inte ”grumlig” ut längre, så just den delen berodde kanske  på att det kommit kodens/lite vatten i motorn under vintern. Men den bör nog ändå bytas, som ni säger.

 

Återigen, tusen tack allesammans så får jag hoppas båten är med mig! Funderar faktiskt på allvar att istället skaffa en nyare/ny båt då jag är så okunnig... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Runnersword:

@Rubenjames  @Hybro @Baxlaget @Mange249 M.fl. Efter kloka kommenterar från er om att det inte rörde sig om kolvar eller cylindrar etc etc tog jag modet till mig och startade igång motorn ånyo och lät den gå. Inget missljud eller dylikt nu vid start och den gick bra. Oljudet borde ju inte bero på att nya batteriet drog igång startmotorn så ”ordentligt” första gången, men verkar ju nästan så. 😀 Sannolikt är väl startmotor, generator eller dylikt i dåligt skick. Har jag otur laddar väl generatorn inte batteriet vid körning, men vi får se. Eller ngt elfel som ni siat om. 

 

Kikade även till oljan nu efter turen och den ser inte ”grumlig” ut längre, så just den delen berodde kanske  på att det kommit kodens/lite vatten i motorn under vintern. Men den bör nog ändå bytas, som ni säger.

 

Återigen, tusen tack allesammans så får jag hoppas båten är med mig! Funderar faktiskt på allvar att istället skaffa en nyare/ny båt då jag är så okunnig... 

Nja jag tycker ditt intresse här med att ställa frågor om din motor är en bra början. Fortsätt så och samla på dig info/råd och erfarenheter så ska du se att du i sinom tid känner din motor så väl att du inte har behov av en nyare båt.

Bättre för både miljö och plånbok att att använda saker och ting så länge det är praktiskt möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Rubenjames Värdefull synpunkt! Jag ska fundera ett varv till, men nu när den ändå puttrar på ok känner jag nästan för att ”slumpa” bort den. Hade det varit ngt allvarligt motorfel är den ju inte värd en spänn, tänker jag. Låter löjligt, men sov t.o.m dåligt i natt då jag befarade det värsta (även om det är en billig båt och materiella ting). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Runnersword:

@Rubenjames Värdefull synpunkt! Jag ska fundera ett varv till, men nu när den ändå puttrar på ok känner jag nästan för att ”slumpa” bort den. Hade det varit ngt allvarligt motorfel är den ju inte värd en spänn, tänker jag. Låter löjligt, men sov t.o.m dåligt i natt då jag befarade det värsta (även om det är en billig båt och materiella ting). 

Låter inte alls löjligt,  jag kan ligga sömnlös över något ibland som jag inte förstår, och som sedan sakkunnig fixar med frukostmackan i ena handen.

Någonting säger mig att det inte är något särskilt stort fel på den motorn,  tror definitivt att du gör en bättre affär genom att bjuda ombord någon som kan lyssna på den åt dig, även om du sedan ändå vill sälja den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja... Högre startström... 

Högsta ström som förbrukas, bestäms av din startmotor. 

I stort sett kan du nyttja vilket typ bilbatteri du vill. De klara att leverera den strömmen till din i sammanhanget lilla startmotor du har. 

 

Visst är det ett bra sälgargument med stor startström.

Men lite bättre kan det ha varit med en generell beskrivning. Typ skillnaden mellan ett batteri som är märkt 80 Ah i stället för ett 60 Ah, innebär att du kan nöta betydligt längre på startmotorn med det första. 

I ditt fall räcker det gott med 60 Ah och blir över. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudet i filmen är helt klart startmotorn som inte släpper. Testa spraya lite grafitolja på axeln som startmotorn drev för sig på. Sen tar du en större skruvmejsel och vänder drevet uppåt, då når du att smörja ytan där drevet är i sitt viloläge. Är det kladdigt så torka rent innan så gott det går. Ibland kan den enkla åtgärden lösa sådant ljud. Ibland inte. Men absolut inte starta när du fingrar där. Innan så lossa minuspolen på batteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Rubenjames Låter lovande att det inte behöver vara något särskilt stort fel och tack för uppmuntrande ord i övrigt. :) 

 

@Hybro Ok, tack för svar! Det var iaf samma pris på batterierna, så tog den som skulle vara ”bättre” och med längre garanti, tror jag. 

 

@M__G Du låter säker, tack för svar! Kanske testar det innan jag byter startmotorn. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...