Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Runnersword

Gnissel/tjut från motor vid start och körning

Rekommendera Poster

Har köpt en begagnad båt förra hösten som jag nu sjösatt. En gammal Mercury fyrtaktare, 30 hk. Nu till problemen. Initialt ”knackade” motorn och dog när jag gasade på. Gissar det berodde på att det kommit vatten i tanken då den stått ute under vintern. Problemet försvann, men sedan visade det sig att batteriet var dåligt. Köpte nytt batteri och genast hördes ett rejält gnissel/tjut när jag försökte starta båten (inget problem med detta tidigare). Tillslut fick jag ändå igång den och jag körde iväg sakta. Tyckte båten svajade fram och tillbaka men sedan lugnade det sig. Lite senare kom ett rejält gnissel/tjut och jag stängde då genast av motorn. Behövde ta mig tillbaka hem och provade då starta på nytt. Inget gnissel vid start och jag lät den stå och gå på tomgång en stund. Körde därefter väldigt sakta hemåt och allt gick först bra. Kollade även så det sprutade vatten från motorn. När jag nästan var ”hemma” kom ett nytt gnissel. Jag stängde då genast av motorn. Tyckte ändå det tyvärr var lite för långt hem för att ro så jag testade starta på nytt och då kom det ut olja (?) och svart sot (?) och/eller gummi (?) från motorn och den startade då inte heller. Det rykte även från motorn. Vad tror panelen om problemet och vad göra? Förstår det kan vara allvarligt, dock materiella ting. :) Tacksam för svar! 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ny här på forumet. Hoppas jag postat på rätt ställe, men det kanske hör hemma under ”Mek och teknik”? I vilket fall är jag tacksam för om någon skulle svara vad ni tror. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste själv ta reda på VAD som gnisslar. Är det en rem som är dåligt spänd, är det metall mot metall, är det något annat?

Ta av kåpan och lyssna varifrån i motorn ljudet kommer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla motorolja också. Är den svårt som förväntat. Är det metallerna i oljan.

Är oljan som irish coffe så här du vatten i den.

Var det metalliskt gnissel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, uppskattas! Som ni märker är jag novis på det här. Hade inte kollat oljan, men gjorde det nu. Ser väl rätt ”genomskinligt ljusbrun ut”. Bifogar bild. 

 

Ljudet vet jag tyvärr  inte vart det kom ifrån, men lät som att ngt slirade rejält. Tänkte det hade med startmotorn att göra och när den sedan gick igång puttrade den på fint på låg växel. Sedan gasade jag på lite och då plötsligt kom det där skrikandet igen. Typ så.

74880A26-3856-43E5-8548-2156DCB58B9F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det kamrem på denna? Kan det vara den som är på väg att ge upp? Som sagt, öppna motorkåpan och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns kamrem på den, men såvitt jag kan se tycks den vara ok. Laddar upp en till bild på oljestickan. Vill inte starta igång motorn igen för det fall det kan vara vatten i oljan. Vad säger panelen? 

D705CC17-79AC-430D-8955-F7DA48F24351.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Runnersword:

Det finns kamrem på den, men såvitt jag kan se tycks den vara ok. Laddar upp en till bild på oljestickan. Vill inte starta igång motorn igen för det fall det kan vara vatten i oljan. Vad säger panelen? 

D705CC17-79AC-430D-8955-F7DA48F24351.jpeg

Inte är det såna mängder vatten i den oljan att det skulle märkas på motorgången.

Kan kamremmen ha kuggat över några kuggar? Släpper startmotorns drev verkligen från startkransen efter start?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Rubenjames Tusen tack, tror du är rätt ute. Ni verkar kunna en hel del här. :) Jag tror nu det är som du säger att gnisslet/tjutet beror på att den inte ”kuggar i ordentligt” i startkransen vid start. Och tjöt när den försökte kugga i. Men när den väl gick igång gick den som den skulle när jag puttrade på sakta. Kan det ändå vara så att drevet inte släppte ordentligt från startkransen och därför började skrika igen när jag gasade på lite eller att den tog i lite plötsligt? 

 

Kamremmen tror jag inte det var då ljudet lät mer som ”metalliskt” gnisslande/tjut.

 

Jag hoppas inte det är ngt med kolvar, cylindrar eller dylikt, men borde väl inte vara det med tanke på att det lät direkt när jag försökte starta denna gång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte lyssna varifrån ljudet kommer, höger eller vänster sida, uppe eller nere, bak eller framkant? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju tycka att den oljan ser suspekt ut.

Motorolja kan vara sotsvart eller brunaktig, men inte grå, då kan den vara vattenskadad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för kommentarer allesammans! Ska kika på kuggarna och fundera på att ev starta (?) och se om den kuggar i ordentligt vid start. Och sedan försöka lyssna vart missljudet kommer ifrån, om det nu består. Inser att jag nog även bör ta hjälp på plats. Återkommer hur det fortlöper!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du startar, filma och lägg upp på Youtube med länk här i tråden. Det är mycket lättre att hjälpa om man får höra själv:)

 

Oljan ser som sagt lite suspekt ut, men det är på nivån att det kan röra sig om kondens. Har motorn stått länge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Runnersword:

@Mange249 och övriga. La upp ett klipp! Vågade inte köra särskilt länge, men ngn sekund blev det:

 

 

Det där ljudet kommer från startmotorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Rubenjames Tack så mycket för svar! Men den fortsätter gnissla rätt mkt när den gick igång, hörde du det? Som sagt, när jag fick igång den igår och jag puttrade iväg lät allt som det skulle. Men sedan, när jag gasade på lite, kom det skrikande ljudet på nytt. Kan det bli så om det är startmotorn? Du tror inte det är strul med kolvar eller cylindrar? 

 

Jag såg själv nu att den i alla fall kuggade i som den skulle vid start och sedan gick tillbaka, så det kan det inte vara (även om kuggarna är slitna). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutar ljudet om du inte stänger av?
Håller med Rubenjames att det kan vara från startmotorn när Bendixdrevet släpper och startmotorn fortsätter gå en stund med osmörjda lager som vibrerar på grund av friktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Runnersword:

om sagt, när jag fick igång den igår och jag puttrade iväg lät allt som det skulle. Men sedan, när jag gasade på lite, kom det skrikande ljudet på nytt

Är det precis samma ljud som i videon? Precis samma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Mange249 m.fl. Tack för ert engagemang och hjälp! Den har stått över vintern och det började med att den gick knackigt initialt. Men inget gnissel/tjut av det här slaget. Sedan försvann knackandet och båten gick som den skulle, bortsett från att den ett par dagar senare inte orkade gå igång. Testade ladda det gamla batteriet och det hjälpte bara till att få igång båten ett par gånger. Då köpte jag nytt batteri och direkt därefter har detta oljud uppkommit. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Baxlaget Ja, exakt det ljudet. Jag vågar inte ha igång den med risk för att motorn skär ihop eller dylikt. Jag la upp klippet efter förslag från @Mange249 . 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudet i videon är helt klart startmotorn och inget annat. Precis som Baxlaget skriver så snurrar startmotorn lite efter start, och startmotorn verkar ha ganska torra lager som orsakar gnisslet. Huruvida det ljud du hör när du gasar på är detsamma kan vi nog inte svara på här utan videoklipp iaf, men du skulle kunna kontrollera med motorkåpan loss när du kör så startmotorn verkligen inte roterar. Du kan ju ha ett elfel som gör så startmotorn går i ingrepp igen under körning.

Gnisslande ljud såsom i din video kommer sälkan från kolvar och dylik,  såvida motorn inte precis ska till att skära. 

Oljan i din motor orsakar inte detta ljud,  även om även jag skulle rekommendera ett oljebyte vid tillfälle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syns ju tydligt och hörs att ljudet uppkommer när startmotorn jobbar. 

Ljudet fortsätter när startdrevet lämnar startkransen på svänghjulet och en liten stund därefter. 

Slutar helt när startdrevet stannat. 

 

Om startdrevet kärvar och blir kvar i sitt övre läge i kontakt med kuggkransen, och du gasar till, kommer startmotorns lindningaroch annat att kastas utåt, kila fast inuti startmotorn. Det som brukar hända då är att startmotorfästena i blocket bryts av.... M a o totalskrot. 

 

startmotor.se kanske har ny startmotor. 

 

Går förmodligen att renovera om kunskap finnes. 

 

OCH BYT OLJA. 

 

Ska du ha motorn kvar bör du även få kamremsats bytt. 

Kräv kvitto, för då har du garanti på arbete och delar. 

 

Sen är det bara att köra, får vi hoppas. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ljudet uppkommer efter att motorn startat och Bendixdrevet har släppt från kuggkransen samt att startmotorn har stannat (har du kollat det)? så är det inte startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom batteriet var slutkört kan det vara så att startmotorn fortsätter snurra även efter att du släppt startnyckeln och motorn går.

Kan du kolla det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Baxlaget Igår när jag skulle till att starta  motorn lät gnisslandet än värre. Det började nog t.o.m, om jag kommer ihåg det rätt, först med det där gnisslandet och väldigt högt sådant. Men sedan provade jag ändå igen (dumt!?) och den gick igång som den skulle. ”Trollade” en stund efter båten på låg hastighet och det verkade som att allt var frid och fröjd. Men sedan kom som sagt det där gnisslandet på nytt när jag gasade lite. Ursäkta vissa återupprepningar, men tänker det blir lättare för proffsen att bedöma då. :) 

 

Hur ser jag om startmotorn går efter att jag startat (korkad fråga för er/dig, jag vet)? Men måste ju nästan vara att så är fallet då gnisslandet även uppkom när båten var igång.

 

Går det att åtgärda eller är det bäst att låta installera ny startmotor (vilket jag lutar starkt åt att göra)? 

 

Sedan ser jag även förstås till att byta olja. Och kamremssats som  @Hybro  påpekar. 

 

Återigen, tusen tack för ert engagemang och hjälpt! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt måste du ägna dig åt felsökning. 

All felsökning baseras på erfarenhet och kunskap. Det finns ingen knapp att trycka på så allt är klart och fixat.

Om startmotorn går efter start hjälper det inte att skaffa en ny.
Startmotorn får sin signal att starta från tändningslåset. Om den fortsätter snurra så har du mest troligt (men inte garanterat) ett fel i tändningslåset. Det kan också vara fel i solenoiden eller startreläet.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Runnersword:

@Baxlaget Igår när jag skulle till att starta  motorn lät gnisslandet än värre. Det började nog t.o.m, om jag kommer ihåg det rätt, först med det där gnisslandet och väldigt högt sådant. Men sedan provade jag ändå igen (dumt!?) och den gick igång som den skulle. ”Trollade” en stund efter båten på låg hastighet och det verkade som att allt var frid och fröjd. Men sedan kom som sagt det där gnisslandet på nytt när jag gasade lite. Ursäkta vissa återupprepningar, men tänker det blir lättare för proffsen att bedöma då. :) 

 

Hur ser jag om startmotorn går efter att jag startat (korkad fråga för er/dig, jag vet)? Men måste ju nästan vara att så är fallet då gnisslandet även uppkom när båten var igång.

 

Går det att åtgärda eller är det bäst att låta installera ny startmotor (vilket jag lutar starkt åt att göra)? 

 

Sedan ser jag även förstås till att byta olja. Och kamremssats som  @Hybro  påpekar. 

 

Återigen, tusen tack för ert engagemang och hjälpt! :) 

Gå bak i båten och titta om det lilla drevet vid sidan om svänghjulet står still under färd när det låter, eller filma och lägg upp här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Rubenjames:

Går det att åtgärda eller är det bäst att låta installera ny startmotor (vilket jag lutar starkt åt att göra)? 

Du har några val:

1. Felsök

2. Köp nytt på chans

3. Köp mer nytt på chans

4. Anlita någon som kan felsöka

 

Efter vad jag har läst i denna tråd tror jag din bästa möjlighet att lösa ditt problem är nr 4.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Baxlaget @Rubenjames Tusen tack igen! Jag tror jag får ta med mig någon vid tillfälle som får filma. Då kan personen även hjälpa till att ro hem om det blir ngt tok. :) Jag taggar er och övriga när jag har en ny film att visa, men det kan komma att dröja då jag ska iväg på resa och jag kanske inte hinner med det ikväll. 

 

Edit. En sista (?) fråga. Kom att tänka på, köpte ett nytt 12 v 62 AH batteri från Biltema likt det förra. Denna är dock ett silver kalcium (med högre startström?) till skillnad från ett ”vanligt” som det förra. Kan det vara en bov i dramat eller kvittar det? Det var samma pris på bägge så tog denna då mannen i butiken sa att det här var ett bättre batteri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Runnersword:

köpte ett nytt 12 v 62 AH batteri från Biltema likt det förra. Denna är dock ett silver kalcium (med högre startström?) till skillnad från ett ”vanligt” som det förra. Kan det vara en bov i dramat

 

Nummer Fyra!!!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...