Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Erw

Lackrinning

Rekommendera Poster

Jag har nu lackat båt motor och allt 3 ggr med Nordsjö Boat Varnish, jag har full koll på lacken, farten på penseldragen och ev påbörjad rinning, Men det blev ett par ändå! Vad görs nu? Slipning med något fint och ny lack som inte blir bra eller någon puts och vaxning av något slag för å få det blankt igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När färgen är genomhärdad så går det att slipa ner rinningar med fint vattenslip sedan ännu finare kornstorlek avsluta med  polish och vax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, ja bara att prova !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Erw:

Sonax flytande hårdvax?

 

Välkommen till MG!

 

Sonax funkar bra, men vaxa är det sista momentet för att skydda den släta och blanka ytan du fått fram när du polerat färdigt (pkt 4 nedan).

  1. Sickla bort rinningarna (ger mindre risk att slipa igenom bredvid rinningarna). Funkar även bra med en bra färgskrapa med nytt skär.
  2. Våtslipa med 400- , 800- och 1200-papper.
  3. Rubba
  4. Polera
  5. Vaxa med Sonax eller annat flytande hårdvax.

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-06 vid 20:51 skrev Erw:

Jag har nu lackat båt motor...

Lite oklart formulerat, om du ursäktar?
Tror att du klarlackat ditt träbåtskrov, men man kan ju lätt få intrycket att du målat/färglackat exempelvis ett motordrev? (Att du själv föreslår ett bilvax typ "sonax flytande hårdvax" bidrar f.ö. till min tveksamhet.)
Bra om du fastslår vad trådfrågan egentligen gäller, alltså antingen klarlackat träskrov eller färglackat motordrev, kan jag tycka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

 

Välkommen till MG!

 

Sonax funkar bra, men vaxa är det sista momentet för att skydda den släta och blanka ytan du fått fram när du polerat färdigt (pkt 4 nedan).

  1. Sickla bort rinningarna (ger mindre risk att slipa igenom bredvid rinningarna). Funkar även bra med en bra färgskrapa med nytt skär.
  2. Våtslipa med 400- , 800- och 1200-papper.
  3. Rubba
  4. Polera
  5. Vaxa med Sonax eller annat flytande hårdvax.

Lycka till!

Mackey

 

Jag har nöjt mig med att sickla försiktigt, och sedan bara lagt på ett TUNT slutlager av utspädd lack. Har funkat bra. Enklast är det att som slutlack välja en sidenmatt lack, den trolla bort de minsta avvikelserna från en spegelblank yta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Thomas-1:

Lite oklart formulerat, om du ursäktar?
Tror att du klarlackat ditt träbåtskrov, men man kan ju lätt få intrycket att du målat/färglackat exempelvis ett motordrev? (Att du själv föreslår ett bilvax typ "sonax flytande hårdvax" bidrar f.ö. till min tveksamhet.)
Bra om du fastslår vad trådfrågan egentligen gäller, alltså antingen klarlackat träskrov eller färglackat motordrev, kan jag tycka?

Det var väl att få bort en rinning i lacken tråden handlade om, sen om det är plast plåt trä eller kartong spelar väl ingen roll, och ang sonax är det enda jag hört och därav undran om det är bra! Till övriga tack för bra svar! ( jag har klarlackat en glasfiber/plastbåt , utvändigt och i sittbrunn,motorhuv, glasfiber och rigg aluminium/stål, alupropellern kvar) bara så ingen sover dåligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...