Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Yeslifer

Tips på segelbåt till nybörjare (max 70k kr)

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Ny på forumet och segelbåtslivet, men ivrig att göra "segelbåtandet" till min primära hobby (och livsstil) då jag älskar havet och specifikt skärgården.

Sett att det finns ett antal trådar redan som jag läst igenom, men inget som verkar passa oss direkt (vi är 2st + en liten hund).

 

Vill gärna ha en stabil och behaglig båt att segla inomskärs/i Stockholms skärgård. En stor sittbrunn, toalett och kyl (liksom solceller som driver sistnämnda). Tanken är att vi ska kunna hålla oss seglande i 2-3v och känna oss hyfsat komfortabla. Har förstått att det är behagligt att ha en självslående flock och autopilot, men det är i princip de tips jag fått!

 

Frågar er därmed om ni har tips på båtar? Vi är sent ute, men vill jättegärna köpa något här redan nästa vecka så att vi kan komma ut snarast. Samtidigt vill man inte göra ett felköp, så undrar därmed om ni har några tips på båtar som enligt kriterierna ovan skulle passa oss?

 

Har kollat en hel del på Albin Vega och nyligen Vindö 32. Sistnämnda verkar däremot vara jobbiga att underhålla, men satan så fina! Kommentarer på det?

 

(Har kompisar med gedigen seglarbakgrund som kommer vara med och lära oss att segla så adekvat som möjligt till en början, men de rekommenderar och kan mestadels mindre kappseglingsbåtar då det är deras område så att säga.)

 

Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog en hel del att välja på och det går att göra klipp.

Fundera på vad ni tycker är viktigt, en vass seglare eller en bra boendekomfort.

Själv tycker jag ståhöjd och en toalett som man kan stänga in sig på är viktigt. Precis som ett bra pentry.

En bra, helst utbytt motor och ganska fräscha segel sparar mycket pengar på sikt.

Vettig utrustning, autopilot, VHF, värmare och plotter tex. Man betalar nästan inget för utrustning när man köper en begagnad båt.

 

En kille sålde en Maxi 87:a för 40 tkr, välutrustad. Den var inte lättsåld. Ful men trevlig och rymlig båt som man kan bo i under längre perioder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne på blocket och hittade en pärla, Skysail 28 för 53000kr. Fördelar är: ca 185cm takhöjd, grym kryssbåt, snabb på slör/läns med centerboardet uppfällt. Tål grundstötning då centerboardet fälls upp bakåt. Kan gå in i grunda vikar drygt 90cm djupgående med centerboardet uppfällt. Reder sig bra på öppet hav.

 

Nackdelar inte så snabb för om tvärs, men går högt i vind med bibehållen fart.

Oavsett båt så kolla segel och motor ordentligt, lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ståhöjd i ruffen! 

 

Maxi 84, får du för de pengarna. 

Se till att gå med båtvagn. 

 

Lite mer ombonad båt, typ bokänsla, än den Albin Cumulus som jag har. 

 

Renoverad motor eller utbytt, bör det vara. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Ska kika på de båtar ni rekommenderat! Just Maxi har jag dock bara hört dåligt om från i princip alla mina vänner, citat "Massproducerad båt som påminner om Volvo 740. Det enda som saknas är hembränt och en engångsgrill". Vet inte hur mycket sanning som ligger i det, men har den en annan status än andra eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första båten man köper blir nästan alltid ett "felköp".

Men efter några säsonger i detta "felköp" så vet man precis hur drömbåten skall vara beskaffad. Men sådana finns inte, så båt. Nummer två blir alltid en bra kompromiss.....

 

Egentligen finns det väl inga drömbåtar heller, däremot mardrömsbåtar, men dom avhandlar vi i diverse andra trådar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Yeslifer:

Tack för tipsen!

 

Ska kika på de båtar ni rekommenderat! Just Maxi har jag dock bara hört dåligt om från i princip alla mina vänner, citat "Massproducerad båt som påminner om Volvo 740. Det enda som saknas är hembränt och en engångsgrill". Vet inte hur mycket sanning som ligger i det, men har den en annan status än andra eller?

Japp - massproducerade båtar. 

Men de är bra ihopskruvade; mycket båt för pengarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Maxi 84, får du för de pengarna. 

De är prisvärda men kan man få en 87:a inom budget så tycker jag man får mycket mera båt.

 

En fördel är att de är de är massproducerade och välkända. Det finns många som kan hjälpa till med råd och tips. Brukar vara förhållandevis lätare att sälja. Köp ingen "udda" båt och absolut inget hemmabygge, Omöjliga att sälja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En maxi Fenix kanske? Som nybörjarbord (är själv nybörjare) skulle jag rekommendera en 7/8 rigg med rull system. Ett måste! Sen inombordare är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev newwave:

En maxi Fenix kanske? Som nybörjarbord (är själv nybörjare) skulle jag rekommendera en 7/8 rigg med rull system. Ett måste! Sen inombordare är bra.

Hittar man en Fenix för 70 tkr så visst.

Rullfock ska det vara men överdriv inte fördelarna med partialrigg, masthead fungerar utmärkt i synnerhet med rullfock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenix ska helst ha bytt motor inte bara av driftssäkerhet utan för att de är undermotoriserade i original. Med en inombordare vill man ha pålitligt stånk mot vinden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev newwave:

En maxi Fenix kanske? Som nybörjarbord (är själv nybörjare) skulle jag rekommendera en 7/8 rigg med rull system. Ett måste! Sen inombordare är bra.

Glömde att självslående fock är underbart. Ibland behöver man lite bekvämlighet och det är skönt att slippa be passageraren att flytta på sig hela tiden..då nyttjas båten till max

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev newwave:

Glömde att självslående fock är underbart.

Beror ju på hur mycket man kryssar. Nackdelen är att man får ett stort och otympligt storsegel att handskas med. 

Min båt har kutterstag med självslående fock men det använder jag mycket sällan. Krokar gärna loss det och kryssar med min genua. Är det tex ett trångt sund så startar jag motorn istället. Mycket bekvämare. Motorn är ju en investering som är minst dubbelt så stor som mina segel tillsammans och den investeringen ska ju komma till användning också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast storsegel är ju sällan otympliga? 

Sitter på bom och mast, lätt att trimma, lätt att hantera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast storsegel är ju sällan otympliga? 

 

Nej inte om man har rullmast.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

Nej inte om man har rullmast.

🤢

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt så hyr en segelbåt och prova på i sommar. Detta ger erfarenhet och det finns tid till funderingar kring båtköp längre fram.

Samt försök gärna följa med på olika båtar innan ni slutligen bestämmer er för vilken det ska bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev per_62:

Alternativt så hyr en segelbå

Fan vet. Tex en Maxi 87 kostar 70 tkr att köpa och 9 tkr att hyra en vecka.

Hyr man en vecka så har man 61 tkr att handla för, hyran är alldeles för stor i förhållande till båten värde. Hade nog varit ok om båten kostar 200tkr  tkr.

En variant är att hyr/köpa. Köp båten. Betala en handpenning på tex 9 tkr med rätt att bryta kontraktet inom en vecka. Slutlikvid betalas inom en vecka. Har hört några som gjort så och det har fungerat väldigt bra.

--

Tänkte på detta med att jämföra en Maxi med en Volvo 740. Inte så dum jämförelse. Funktionell, prisvärd med gott om reservdelar och mångas erfarenhet. Ev problem brukar vara välkända. Möjligen lika fula.

En 740 till rätt pris brukar ge en hygglig bil under ett antal år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hoppsan det kanske kostar en slant att hyra men på ett år slipper man alla övriga kostnader runt omkring som båtplats, vinterplats, sjösättning/upptagning, försäkring, service etc. 

Annars brukar det vara gratis att följa med någon ut och prova på  på en kortare tur eller häng på som betalande besättning kortare eller längre sträckor.

På Blocket finns en hel del båtar med priser runt 70kkr, tex: Mistinguette, Compis28, Shipman28, NF-Nordisk Familjebåt etc. 

En gammal motor kan behöva en hel del service eller nyinstallation. Samt att byta ut gamla segel är även en större kostnad. Men segla är ju en härlig frihet samt vinden är gratis.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nästan inget om segelbåt men förstår inte varför alla är rädda för gammal motorer. På en segelbåt har motorn förmodligen gått väldigt lite och gammal motorer är lätta att meka med. Finns det bara reservdelar och motorn inte är sönderrostad och går som den skall ser jag inga större problem.

Visst man skall kunna lita på att den fungerar men segla är väl det primära!

 

Om man tävlingsseglar så är väl de flesta båtar jämförbara med en 740!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på ditt nick FIATX19 så verkar vi ha samma bilsmak iaf ;). Jag skulle titta lite på båtar från Einar Ohlson. Tex Ohlson 8:8. Den är väldigt fin invändigt tycker jag och seglar helt ok som familjebåt. Ohlson båtarna är i mitt tycke en bra kombo av funktion och utseende. Smaken är såklart olika men 8:8 gillar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohlsson 8:8 tittade jag på en gång i tiden. Lite tråkig tyckte jag och valde en Mamba 31. Idag hade det nog blivit en Ohlson, väldigt bra boutrymmen.

 

4 timmar sedan skrev per_62:

Annars brukar det vara gratis att följa med någon ut och prova på  på en kortare tur eller häng på som betalande besättning kortare eller längre sträckor.

En bra metod. Gå runt i hamnarna och prata med ägarna till båtar man tycker är intressant. Många äldre gubbar tycker det är trevligt med lite hjälp och sällskap.

Wienerbröd brukar vara hårdvaluta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grannen har Volvo, då måste den vara bra, eller? Kompisarna har Maxi, då måste den vara bra, eller?

 

Maxi 84 är en försäljnings konstruktion, som egentligen är felkonstruerad. Max bredden är dragen alldeles för långt akterut, vilket fungerar på planande racing båtar. Men inte på en övertung cruising båt, med alldeles för liten segelyta.

 

Summan blir stort vattenmotstånd och att bredden inte hamnar i salongen. Pinsamt dålig planlösning på en båt som är tre meter bred. Finns det något värre än en båt som knappt rör på sig en fin sommardag i lätta vindar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hugaligen vad mycket fina båtar det finns billigt på blocket.... Linjett 30 den skänker ju folk nästan bort... Å en vad som förefaller vara en fin Ballad för 70,000....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns på Blocket för ett tag sedan en Albin Ballad från Hässelby, den vet jag var fint skött.

Kolla om den finns kvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ballad är också mycket båt för pengarna, "Ballad Joker" för 69 papp med motor från 95, värmare, kyl mm. Det är ju löjligt billigt.

 

2019-07-07 vid 21:45 skrev kmz:

Hugaligen vad mycket fina båtar det finns billigt på blocket....

Verkligen. Att man för 70 tkr får en 30 fotare är fantastiskt. I den storleken blir det betydligt mera utrymmen jämfört med tex en 27 fotare.

 

Jag gillar båtar med längsgående kök och dinett. Det blir mer ombonat och köksdelen har bra plats för matlagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite halvt OT men..

Satt och kollade på blocket en kväll, en bekant funderar också på segelbåt och ville ha min hjälp med att gallra ut lite bland båtarna han kollar på, då med tanke på motorn. Jag är tydligen hans motorguru. Han är maniskt rädd för motorer och gravt tekniskt hämmad och kan pruta på båtens storlek och skick bara motorn är relativt ny, lättanvänd och pålitlig.

Det är fantastiskt hur vidsynta försäljarna är när det gäller termen "ny motor". Bara på skoj sökte jag på segelbåtar där det i rubriken nämns om att motorn är ny. Ofta handlar det om relativt nya grejer med några få år på nacken, det kan man acceptera som nytt. Fast en del anser tydligen att motorer som snart fyller moppe är nya. Den äldsta "nya" motorn bland de resultaten var från 2005...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...