Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Har lite funderingar kring solpanel...

 

Har i dagarna installerat en 40 W solpanel med regulator på båten, men har inte anslutit den till batterierna ännu. 

Hur använder ni eran solpanel, har ni den ständigt inkopplad även när ni inte använder båten?

Kopplar ni in den direkt från regulatorn till batterierna eller via någon annan väg?

 

Idag är tanken att jag skall i första hand ladda  förbrukningsbatteriet som jag använder till lampor och kyl mm. Men om man kör detta samtidigt som man laddar, finns det risk för överbelastning i elsystemet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solpanel till regulator till batteri.

Permanent inkopplad på förbrukningsbatterierna. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Solpanel till regulator till batteri.

Permanent inkopplad på förbrukningsbatterierna. 

 Tack Mr K

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

 

Så även båtmotorns generator, om du har sån. 

 

Kolla bruksanvisningen regulatorn. Kan finnas typ omkopplare för vissa batterier, t ex AGM. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Hybro:

.

 

Så även båtmotorns generator, om du har sån. 

 

Kolla bruksanvisningen regulatorn. Vissa har typ omkopplare för vissa batterier, t ex AGM. 

Själv har jag generatorn kopplat till startbatteriet, med ett skiljerelä emellan startbatteri och förbrukningsbanken. 

Funkar bra. 

Tror det är den vanligaste inkopplingen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och jag har inget skiljerelä😚

 

Bara en stor omkopplare, som jag väljer endera förbrukningsbatteri eller reservbatteri. 

Låt säga att jag just i dag valt reservbatteriet. Då laddar solcellen och motorns generator bara detta, och all förbrukning tas också därifrån, och givetvis även från solcell och generator om dessa ger ström. 

 

 Normalt kör jag allt endast på förbrukningsbatterierna. Och behåller reservbatteriet fulladdat. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Permanent inkopplad via regulator och automatsäkring till enbart förbrukarbanken.

Ser sedan i annan tråd att även din regulator ger störningar....

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Hybro:

.

 

Så även båtmotorns generator, om du har sån. 

 

Kolla bruksanvisningen regulatorn. Kan finnas typ omkopplare för vissa batterier, t ex AGM. 

Tyvärr så har vi förlorat bruksanvisningen men har hittat den på nätet. Tanken är efter att ha köpt ett större förbrukningsbatteri är att vi skall ha ström till GPS och kyl och slippa använda motorn till detta vid längre överfarter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybro:

Och jag har inget skiljerelä😚

 

Bara en stor omkopplare, som jag väljer endera förbrukningsbatteri eller reservbatteri. 

Låt säga att jag just i dag valt reservbatteriet. Då laddar solcellen och motorns generator bara detta, och all förbrukning tas också därifrån, och givetvis även från solcell och generator om dessa ger ström. 

 

 Normalt kör jag allt endast på förbrukningsbatterierna. Och behåller reservbatteriet fulladdat. 

Har väl något liknande med skillnaden att jag har en omkopplare med två strömbrytare. Kan använda båda batterierna samtidigt OM jag vill. Mina funderingar var hur jag skall koppla solcellen? Men har landat i att ha solcellen endast kopplad till  Förbrukningsbatteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Permanent inkopplad via regulator och automatsäkring till enbart förbrukarbanken.

Ser sedan i annan tråd att även din regulator ger störningar....

Okej, tack. 

Nja, jag har inte skrivit tidigare att min regulator till solcellen ger störningar?.  Installerade det mesta igår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Och jag har inget skiljerelä😚

 

Bara en stor omkopplare, som jag väljer endera förbrukningsbatteri eller reservbatteri. 

Låt säga att jag just i dag valt reservbatteriet. Då laddar solcellen och motorns generator bara detta, och all förbrukning tas också därifrån, och givetvis även från solcell och generator om dessa ger ström. 

 

 Normalt kör jag allt endast på förbrukningsbatterierna. Och behåller reservbatteriet fulladdat. 

Och för mig funkar allt automatiskt. 

Ett startbatteri sköter starten av motorn, och laddas snabbt upp av generatorn. När det är fullt kopplar skiljereläet från Biltema samman start- och förbrukningsbatterierna, och förbrukningsbatterierna laddas också via generatorn. När motorn stoppar kopplas de isär.

Solpanelen laddar ständigt förbrukningsbanken och ser till att den är toppad när jag kastar loss från klubben. Förbrukningsbatterierna försörjer alla förbrukare, startbatteriet startar motorn. Inga konstiga 1+2-omkopplare, reservbatterier och annat som hamnar i fel läge så att man inte kan starta motorn. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra! 

Om förbrukningsbatteierna blir väl så urladdade rn sen höstkväll, ja då är det väl bara att starta motorn och låta gå en stund... 

Risken med omkopplare så som jag har, är att någon råkar vrida till "off" när motorn går. 

Då kommer generatorn attgå utan belastning och kan då ev skadas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså det var inte du som hade störningar, många inlägg många trådar, ursäkta. (Läs i annan tråd)

 

I förra båten hade jag en omkopplare efter regulatorn så jag kunde välja antingen förbrukarbanken eller startbatteriet. Då jag aldrig hade behövt ladda startbatteriet med solcellspanelerna, brydde jag mig inte om att koppla in en sådan (eller skiljerelä) när jag installerade 2x100w solcell i nuvarande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt automatiskt och kontinuerlig inkoppling:

Från panelen till en switchad 10A DC/DC-regulator (Kina) med utgångsspänningen inställd på drygt 14V. Därefter fyra schottkydioder i serie med 5A säkringar direkt till fyra batterier. Laddas därför oberoende om batteriernas huvudbrytare är påslagna eller ej.

 

Skillnaden i effektivitet blir faktiskt inte så stor mot en avancerad regulator (MPPT).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Skillnaden i effektivitet blir faktiskt inte så stor mot en avancerad regulator (MPPT).

För att få ut de där extra 30% som det brukar stå i reklamen att MPPT-regulatorn ger så måste man nästan tömma batterierna.

Tar man bara ut 20% av batteriets kapacitet så vinner man kanske 10% med MPPT.

Sen är det så att vill man ha en bättre regulator med bättre inställningsmöjligheter mm så får man nästan alltid MPPT på köpet.

--

En kille med 24 V system har några DC/DC omvandlare, en för varje panel. Utspänningen står på 13,8V. Fungerar mycket bra.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu var det färdigkopplat och klart. Blev fundersam på en sak. Mätte upp hur många volt den gav ut. Fick 19,4 V ut till batterierna. En vanlig batteriladdare ger 14,5. Något jag bör fixa eller ändra på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev velum_navia:

Så nu var det färdigkopplat och klart. Blev fundersam på en sak. Mätte upp hur många volt den gav ut. Fick 19,4 V ut till batterierna. En vanlig batteriladdare ger 14,5. Något jag bör fixa eller ändra på?

Låter inte bra, det är alldeles för mycket. Låter som om inte regulatorn gör sitt jobb.Obs att man ska koppla regulatorn till batterierna innan man kopplar in solpanelerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Låter inte bra, det är alldeles för mycket. Låter som om inte regulatorn gör sitt jobb.Obs att man ska koppla regulatorn till batterierna innan man kopplar in solpanelerna.

Mätte spänningen vid batteriklämmorna utan att det var något motstånd i mellan. Pratade lite med svärsonen om detta ( tekniknörd) han bad mig testa med inkopplad batterier. Värdet kan ändras sa han? Om inte så får jag tänka om lite... 

Ja självklart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja batteriet måste vara inkopplat

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men... batteriet ska kopplas till regulatorn innan panelen kopplas in. Att då mäta på panelen är ingen vits!

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Men... batteriet ska kopplas till regulatorn innan panelen kopplas in. Att då mäta på panelen är ingen vits!

Och var ifrån fick du att jag mätte på panelen 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev velum_navia:

Och var ifrån fick du att jag mätte på panelen 🤔

Var och hur mätte du då?

Redigerad av Wingan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Wingan:

Var och hur mätte du då?

Då mätte jag vid "batteriklämmorna" utan att kopplat in batteriet och fick då ett värde på 19,4 V. 'Kopplade in batteriet idag och med tanke att det var sen eftermiddag och molnigt så fick jag ett värde på 12,6 V till batteriet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  1. Ställ in regulatorn så att den passar till dina batterier, om den har mikroswichar.
  2. Koppla regulatorn till batterierna så att den börjar fungera.
  3. Ställ in regulatorn så att den passar till dina batterier, om detta görs med mjukvara.
  4. Anslut solpanelen till regulatorn.
  5. Mät spänningen vid batterierna när solen lyser på solpanelerna.

Vad är det för regulator du har förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De ska alltid vara inkopplade.

Jag har en MPPT regulatorTillverkare: Scherer Solarstrom GmbH
Art.nr: MPPT165, det finns även kraftigare versioner. Den laddar även startbatteriet lite grand, procenten kommet jag inte håg.

Det var dåligt med minnet här men det här är ju grejor man monterar sedan ägnar man dom inte en tanke på flera år.

Prylarna köpte jag på Solexperten i Karlstad.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev vega1959:

sedan ägnar man dom inte en tanke på flera år.

I synnerhet det som fungerar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...