Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Svallet

Läckande köl

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en Ryds 480S från 1998 och har några små sprickor i kölen. Båten står på land och det kommer ett par droppar i minuten. Är det någon som vet hur kölen ser ut invändigt på denna båt och hur skall jag gå vidare för att laga detta? Min tanke är att köra under sommaren och sen renovera detta under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snabbfix är att vända båten med kölen i vädret och slipa rent runt skadan. Finns det polyuretanskum på insidan gäller det att pilla bort så mycket du kommer åt, torka resten så gott det går. Sedan plastar du igen skadan. När säsongen är över sågar du upp innerbotten, rensar ut eventuellt skum och reparerar skadan från insidan enligt konstens alla regler. Vilka de reglerna är kan du söka fram bland gamla trådar. Det finns massor av, ibland rent motstridiga råd som du kan välja bland 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill helst undvika att vända båten då jag behöver plocka bort motor och styrpulpet. Läste någonstans om att borra i kölen för att få bort allt vatten och sen täta det. Är det skadligt för båten att använda den i sommar? Båt ligger på trailer och är bara i vattnet några timmar när den används. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har sprickor i kölen där det läcker ut vatten när båten står på land så måste du ju fixa det. Om vatten läcker ut när båten står på land så läcker det in när du sätter båten i sjön. Naturligtvis måste du först få ut vattnet. Bästa sättet är att slipa rent runt sprickorna där det läcker och låta vattnet i mellanbotten rinna ut. Det kan ju finnas en dyvika till mellanbotten också, kolla bak på akterspegel eller om det finns någon form av länsbrunn längst bak inne i båten. När du fått det torrt och rent runt skadan plastar du igen sprickorna. Måla och fixa finishen kan du göra i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Det finns en dyvika och den har jag öppnat och tömt båten på vatten men det fortsätter ändå att droppa vatten från kölen. Är kölen ihålig och håller vatten i sig?  Eftersom det droppar så lite vatten när den står på land så var min förhoppning att jag kan använda den i sommar och sen fixa den i höst/vinter. Min tanke var att slipa kölen och laga den. Men måste man laga invändigt också? Är det skadligt för båten om det vatten invändigt? Självklart tömmer jag jag skrovet via dyvika men det finns säkert lite vatten kvar invändigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoppa den i sjön och åk/njut. Den lär knappast sjunka av en fjuttig spricka och det går 13 båtar på dussinet som åker runt med hundratals kilo vatten i gammalt surt skum. 

En automatisk länspump gör gott för nattsömnen, en sådan kan du installera nu och sedan fixa med resten i vinter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och jag använder båten utan problem, kommer inte in något vatten vad jag märker. Det vatten som läcker ut är om jag öser in vatten i båten tex vid tvätt. Förre ägare gjorde hål i golvet så det rinner ner i kölen. Skall fixa allt till hösten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...