Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
matarv

Mercrusier V8 5,7L -88

Rekommendera Poster

Hej,

Vi var ute i helgen som varit och min vän fick helt plötsligt problem.
Som slutade med bogsering.

Motorn startar inte.
Trots att vi bytt till ett helt nytt startbatteri.
Vi har provat med startgas
Bytt tändningslås (insatsen)

När han vrider om nyckeln så går startmotorn, men motorn kommer inte igång/startar.

Motorn är en Mercrusier V8 5,7L årsmodell 1988.

Någon som kan tänka sig veta vad som kan orsaka detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev matarv:

Hej,

Vi var ute i helgen som varit och min vän fick helt plötsligt problem.
Som slutade med bogsering.

Motorn startar inte.
Trots att vi bytt till ett helt nytt startbatteri.
Vi har provat med startgas
Bytt tändningslås (insatsen)

När han vrider om nyckeln så går startmotorn, men motorn kommer inte igång/startar.

Motorn är en Mercrusier V8 5,7L årsmodell 1988.

Någon som kan tänka sig veta vad som kan orsaka detta?

 

Startar den inte med startgas så finns det bara 2 saker kvar, luft och tändning. Har ni/han gnista på tändstiften? Om inte så kanske ni får ge igenom stiften, fördelar och tändspolen. Kolla även då det kommer fram ström till tändspolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev patrikflink:

Startar den inte med startgas så finns det bara 2 saker kvar, luft och tändning. Har ni/han gnista på tändstiften? Om inte så kanske ni får ge igenom stiften, fördelar och tändspolen. Kolla även då det kommer fram ström till tändspolen.

Ok, tack ska kolla detta.
Super tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev matarv:

Ok, tack ska kolla detta.
Super tack

Jag påpekar alltid då det gäller bensinmotorer i båtar att tändspole samt kondensator (om du fortfarande har tändsystem med brytarspetsar) är förbrukningsvaror, dom brukar börja krångla när de är gamla och blir varma.

 

Hur betedde sig motorn innan den stannade?

Hostade den och gick illa en stund först eller stannade den bara så där utan förvarning?

 

Motorer som går illa innan de stannar brukar oftast ha bränsleproblem, eller bränsle/luft-problem.

Kolla i första hand att bensin kommer fram till förgasaren/insprutningen. Hur ser bränslefiltret ut? hur ser det ut i bränsletanken? Fungerar bränslepumpen, om du har en mekanisk så kan membranet vara dåligt, om du har en elektrisk så kolla om den får spänning i första hand.

Ett flasktest kan ju alltid göras, inkommande slang/rör till förgasaren eller insprutningen kopplas loss och stoppas ned i en flaska, sedan drar man runt med startmotorn för att se om det kommer fram någon bensin. Tänk på brandrisken.

 

Motorer som stannar tvärt utan förvarning brukar nästan alltid ha drabbats av elfel. Som redan skrivits, kommer det fram spänning till tändspolen? och finns det gnista? jag har tidigare tipsat om Biltemas gnistprovare, den är lätt och riskfri att använda.

 

-Sedan är ju motorn 31 år gammal, bäst föredatum har passerats.

 

Lycka till  med felsökningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag påpekar alltid då det gäller bensinmotorer i båtar att tändspole samt kondensator (om du fortfarande har tändsystem med brytarspetsar) är förbrukningsvaror, dom brukar börja krångla när de är gamla och blir varma.

 

Hur betedde sig motorn innan den stannade?

Hostade den och gick illa en stund först eller stannade den bara så där utan förvarning?

 

Motorer som går illa innan de stannar brukar oftast ha bränsleproblem, eller bränsle/luft-problem.

Kolla i första hand att bensin kommer fram till förgasaren/insprutningen. Hur ser bränslefiltret ut? hur ser det ut i bränsletanken? Fungerar bränslepumpen, om du har en mekanisk så kan membranet vara dåligt, om du har en elektrisk så kolla om den får spänning i första hand.

Ett flasktest kan ju alltid göras, inkommande slang/rör till förgasaren eller insprutningen kopplas loss och stoppas ned i en flaska, sedan drar man runt med startmotorn för att se om det kommer fram någon bensin. Tänk på brandrisken.

 

Motorer som stannar tvärt utan förvarning brukar nästan alltid ha drabbats av elfel. Som redan skrivits, kommer det fram spänning till tändspolen? och finns det gnista? jag har tidigare tipsat om Biltemas gnistprovare, den är lätt och riskfri att använda.

 

-Sedan är ju motorn 31 år gammal, bäst föredatum har passerats.

 

Lycka till  med felsökningen!

 

Tack för ditt svar.

Det som hände var att efter en hel dag, vi låt ute på en ö.
Skulle åka därifrån, så startade inte hans båt.
Då var det nog för han lyckats dra ut batteriet, lät som att inte startmotorn ville komma igång.
Sjöräddningen kom och dom försökte hjälpa han att starta, men det fungerade inte.

Sedan bytta han batteri och något med tändningslåset och startgas.
Fungerade inte, men allt lät/låter bra.
Bara att motorn inte går igång... så vi ska försöka felsöka med hjälp av informationen vi fått här.
Tack för tipsen.

Den där gnisttestaren på Biltema, det står att man ska ha motorn igång?
Är det ett krav för att kunna använda denna testare?
Eftersom inte motorn startar, så kanske det inte är värt att köpa den?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev matarv:

 


Den där gnisttestaren på Biltema, det står att man ska ha motorn igång?
Är det ett krav för att kunna använda denna testare?
Eftersom inte motorn startar, så kanske det inte är värt att köpa den?

 

 

Det kanske är fel i tändningslåset, så att startmotor mm inte får någon spänning?

 

Nej, motorn behöver inte vara igång, men man får dra runt motorn med startmotorn och se om det blir gnista.

Det finns en annan modell också, jag har en sådan själv och den ger indikation på om man får ut någon högspänning ur tändspolen eller vid tändstiften, det räcker då att man kör runt med startmotorn med tändningen påslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det kanske är fel i tändningslåset, så att startmotor mm inte får någon spänning?

 

Nej, motorn behöver inte vara igång, men man får dra runt motorn med startmotorn och se om det blir gnista.

Det finns en annan modell också, jag har en sådan själv och den ger indikation på om man får ut någon högspänning ur tändspolen eller vid tändstiften, det räcker då att man kör runt med startmotorn med tändningen påslagen.

Aha ok! Tack toppen, ska köpas och testas i helgen  :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då köper jag aktier i Biltema!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det vara en sådan enkel sak som att systemet tycker att en växel ligger i (även om det inte är fallet)?

 

Lägg i fram-back ett antal gånger och testa igen med friläge.

Om det inte fungerar kan du lägga i fram resp. back och prova att starta om båten är ordentligt förtöjd.

Funkar det fortfarande inte så kan det ändå vara mikrobrytaren som felaktigt signalerar att en växel ligger i på grund av avbrott i en kabel.

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

-Sedan är ju motorn 31 år gammal, bäst föredatum har passerats.

Åldern på motorn är ju helt irrelevant. Allt handlar om skick och skötsel.

 

En ett år gammal motor som misskötts kan vara helt körd medan en 60 år gammal motor som är välskött och inte utsliten kan vara utmärkt.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-05 vid 11:09 skrev matarv:

Vi var ute i helgen som varit och min vän fick helt plötsligt problem.
Som slutade med bogsering.

Motorn startar inte.

Finns det någon uppdatering på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Baxlaget:

Finns det någon uppdatering på detta?

 

Min vän hade en mekaniker på plats i lördags.
Tydligen hade tändstiften blivit blöta, samt oxid på tändningen (vid nyckeln tror jag).
Och batteriet var kasst, då han försökt starta flera ggr.
Antar att tändstiften blivit blöta för han "chooka" för mycket samtidigt...

 

Men nu funkar det som det ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det fungerar igen.

Det kräver mycket känsla för att hantera en manuell choke, blir lättare fel än rätt annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev Baxlaget:

Kul att det fungerar igen.

Det kräver mycket känsla för att hantera en manuell choke, blir lättare fel än rätt annars.


Ja han fick tipset att "gasa/pumpa" 4ggr och sedan starta.
Tidigare var det nog lite hur som... :D
Får hoppas att det blir bra nu, så vi kan åka tillsammans i sommar (varsin båt).

Redigerad av matarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...