Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Storsegel med stående lattor vid längesegling: nej tack

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Funderingar / erfarenheter om segel med stående lattor.

 

Kustsegling

Har haft en Hanse med självslående fock i 11 år som jag köpte som ny med North standardsegel, storen hade längsgående lattor och focken inga lattor.
Inför Bohusracet för många år sedan tänkte jag uppgradera (det hjälpte inte 2 glada blåbär för vi blev sist men tog oss runt).

Beställde ny maxad Boding fock med stående lattor som kostade ca 1 000 kr / styck. Lattlåsningen bestod av både kardborreband och lite tamp som knopas fast, felet var att lattorna var lite för långa så de gled ur/förbi låsningen vilket Boding inte insåg och jag inte heller initialt. Tror det var North som tipsade mig om att kapa lite på lattorna.

Lattfickorna var för klena och tillverkaren klarade inte att lösa problemen utan jag fick hjälp av North Sails.

 

Investerade oxå i progressiva lattor till storseglet, för cruisingseglare kunde det kvittat men vid köptillfället kändes det rätt.
Satsade även på Rutgerssons hjultravare för att storen inte skulle fastna pga trycket från fullängdslattorna, bra förbättring.

 

Så här efteråt känns det som att det hade varit smartare att behålla focken utan lattor och istället satsat på en genua.

Har man en fock med lattor är det sånt pyssel att byta försegel att det blir inte av.

Dessutom känns det som att det blåser så kraftig att man behöver reva väldigt ofta och dä är vitsen med maxad fock bortkastad.

 

Längesegling

För något år sedan bytte vi till en längeseglingsbåt med rullstor och rullfock.

I förra veckan lyckades ett kardborrelås till en latta i storen att gå upp utan att jag såg det och vips var en 8 meter stående latta offrad till havsgudarna, det blåste en 10 m/s och jag körde singlehanded så det blev lite extra fladder jämfört med när vi är 2 som hanterar seglen.

 

Köpt ny latta för ca 1 000 kr + segelreperationskit för nu skall jag dra några stygn i varje kardborrelåsning.
Låsningen till Vertech Main består enbart av kardborreband, saknar extra lina som Boding har på sin maxade fock.

 

Ni som skall ut på längesegling kan fundera lite på tipset från en klubbkompis som har tagit sig till Down Under, de hade fått storseglet omsytt så att det inte krävdes stående lattor dvs underskuret. De gjorde lika mycket fart som förr då de oftast fick reva...och de slapp allt strul som kan uppstå när storseglets lattor förhindrade in/utrullning.

Det är en sak att sticka upp i masten med en teflonstekspade i en grekisk vik när det är bleke på kvällen jämfört med att lösa rullstorproblem ute på Atlanten eller Stilla Havet.

Min slutsats är att rullstor är toppen med liten besättning men det skall vara utan stående lattor.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått varför man envisas med att rulla in seglet i masten. Dels gör det masten både tjockare, tyngre och stelare, och flyttar tyngdpunkten en hel del högre upp. Dels får man problemet med stående lattor.

Rullar man in i bommen sänker man tyngdpunkten, seglet kan ha vanliga liggande lattor, masten kan vara mer eller mindre normal, och hela mekanismen finns på (i stort sett) armlängds avstånd, i stället för långt upp i en mast.
 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:


Rullar man in i bommen sänker man tyngdpunkten, seglet kan ha vanliga liggande lattor, masten kan vara mer eller mindre normal, och hela mekanismen finns på (i stort sett) armlängds avstånd, i stället för långt upp i en mast.
 

...och skulle mekanismen skita sig med seglet uppe så kan man ändå få ner det. För det skiter sig. Har sett en båt med rullmast där besättningen stod och slet med ett delvis inrullat segel som

varken ville in eller ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu handlar inte den här tråden om rullmast vs rullbom utan min personliga syn på lattor vs RULLSTOR:-)

Jag har bara några års erfarenhet av rullstor och tror jag har lärt mig vilka misstag man kan göra i livets hårda skola, det krävs kunskap och övning för att det skall löpa smärtfritt.

 

Vill ni slå en slag för rullbom så starta gärna en intressant tråd om det.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev skippeer:

Nu handlar inte den här tråden om rullmast vs rullbom utan min personliga syn på lattor vs RULLSTOR:-)

Ja fast du får acceptera andras personliga syn på saken, och Raol har delvis rätt.

En "längebåt" med rullstor låter bekvämt, men knappast särskilt klokt. Personligen hade jag hellre valt lazy jacks eller dutchman system.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Peka67:

Ja fast du får acceptera andras personliga syn på saken, och Raol har delvis rätt.

En "längebåt" med rullstor låter bekvämt, men knappast särskilt klokt. Personligen hade jag hellre valt lazy jacks eller dutchman system.  

Exakt. 

Med rullmast får man ju välja mellan stående lattor eller underskuret - precis som TS skriver. Stående lattor ratas ju av TS, och underskuret storsegel ger liten yta och dålig form. Dvs - hela tanken med rullmast på längeseglare känns fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lattor i storseglet gör att det fladdrar betydligt mindre än ett utan lattor, tex när man slår, hissar eller tar ner seglet. Det spar mycket på seglet att inte fladdra så mycket.

 

Om du redan har en självslående fock på båten så är det nog bättre att behålla den till mellan/hårdvind och köpa en Code 1 till lättvind. Lättare att hissa en Code 1 på ett peke än att skifta segel på förstaget.

Genuan har störst fördelar i lätt vind ändå och när det ökar blir den snabbt för stor. Då passar en självslående fock bra igen.

 

Att lattorna flyger ur seglet är ju inte bra och troligen var något fel. Detta borde ha ordnats av segelmakaren.

 

Rullmast låter smidigt men det är en kompromiss som allt annat på båtarna. Fördelen är lätt hantering, en nackdel är att formen blir lidande i alla vindar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Väntar bara på att någon skall komma med att för långfärdssegling krävs det långköl, namnet indikerar rätt kölform. Klubbkompisar med Fantasi båtar tycker det räcker som argument för att välja båt:-)

 

Jag vill påstå att motståndet mot rullstor liknar mitt och många andras motstånd till rullfock på 70 talet. Idag hör jag inte någon som argumenterar för hakar till förseglet så över tid kommer rullstor att dominera. Finns säkert statistik som visar vad som säljs idag.

Något att fråga Selden på nästa båtmässa.

Kolla charterbåtarnas mastval. 

 

Oavsett vad några rullbomkramare skriver har många en rullmast och då kan valet av segel inför jordenruntsegling vara en aktuell fråga.

Att byta mast till vår båt ligger på ca 300 ksek så det är inte aktuellt.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev skippeer:

Väntar bara på att någon skall komma med att för långfärdssegling krävs det långköl, namnet indikerar rätt kölform. Klubbkompisar med Fantasi båtar tycker det räcker som argument för att välja båt:-)

 

 

 

 

Långköl är en konstruktion som var bra före plastbåtens intåg eftersom trä inte riktigt höll för de laster fenkölen skapar. Dvs, från mig kommer det inte att komma. 

 

Om vi vänder på resonemanget - vilka fördelar anser du att en rullmast skapar för din längresegling som t ex andra system inte ger..?

Jag ser nämligen bara nackdelar, och är därför nyfiken. 

Visst - i skärgårdssegling kan jag förstå; man rullar in och ut enkelt när det blåser lagom och man kan låta motorn vila emellan, men på längresegling..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Jag vill påstå att motståndet mot rullstor liknar mitt och många andras motstånd till rullfock på 70 talet. Idag hör jag inte någon som argumenterar för hakar till förseglet så över tid kommer rullstor att dominera. Finns säkert statistik som visar vad som säljs idag.

Något att fråga Selden på nästa båtmässa.

Kolla charterbåtarnas mastval. 

 

Skillnad finns i att ett segel på rullförstag har i princip samma trimmbarhet som ett på vire.

 

Ett storsegel på rullmast kan du inte trimma efter att du börjar rulla in det. Finns cunningham på rullstor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

hela tanken med rullmast på längeseglare känns fel.

Rullmast skulle jag gärna ha, det finns risker för haveri men det är ruskigt praktiskt när man kanske bara seglar några timmar åt gången.

Men på en långfärds båt, nja. Allt som kan krångla kommer att göra det därför kan det vara ide att välja okomplicerade saker om de är essentiella som ett storsegel är. Jag skulle inte ens välja lazy jacks, krisar det så kommer de där förbaskade linorna trassla in sig någonstans.

Dessutom, hur ofta sätter man segel på en långfärd, var 14:e dag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

Dessutom, hur ofta sätter man segel på en långfärd, var 14:e dag?

När man seglat ett par tre veckor är det väldigt skönt att bara trycka på en knapp och vips är seglet "borta". 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har inte seglat jorden runt men en hel del i Skandinavien, Shorthanded PBR, SXK 24 timmars, Tyskland, Skottland, Grekland, Kroatien och i Karibien och det blåser inte en jämn vind i 2-3 veckor vilket 2 poster ovan lite skämtsamt antyder.

(Går även att läsa på MG om squalls mm som plötsligt drabbar seglare i varma vatten.)

 

Testa gärna att segla 24 timmars och ni lär få upptäcka vilka variation i vindstyrkan som kräver omtrim av seglen (revning). 24 timmars/PBR var för oss en trigger att förbättra räddningsutrustningen ombord.

 

Ettåringarna (Karibien och tillbaka) har oftast en besättning som är fler än ett par, de som tar ett varv runt jorden seglar övervägande som ett par dvs besättningen är liten.

Detta var en anledning till att vi tror rullstor passar våra kommande längeseglingsbehov.

 

Vid båtbytet 2017 blev vi med rullgennaker vilket för oss är mycket enklare att hantera då det plötsligt blåser upp jämfört med strumpan som vi hade till förra båten.

 

Som vanligt finns det många olika åsikter vad som är bäst för ens egna behov och förutsättningar.

Dax att bege sig till båten och rulla ut seglen nu när solen skiner.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inge tal om att rullstor är bekvämt eller att långsegling inte bara är att korsa oceaner. Men det som är bekvämt är oftast inte det mest driftsäkra. Men vi vill ju oftast ha tex kyl och slippa leva på rå fisk.

Jag är definitivt för det som är bekvämt men tror ändå inte jag skulle prioritera rullstor.

Roade mig en gång att gå runt i en hamn med nästan bara långseglare. Av utseendet att döma så hade många varit ute länge. Nästan ingen hade neddragna fall och rev. I princip hade alla masthead rigg. Hur många som hade rullstor kommer jag inte ihåg men visst fanns det några. Det här var ett tag sedan och man kan nog gissa att den andelen har ökat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vid kryssning mellan öar är självslående fock bekvämt och då undviker komfortseglare som jag masthead.

Har haft Maxi 77 och Scampi 30 med stor genua så gasten fått kämpa. Med avtagande ungdom uppskattas självslående fock vid kustnära segling.

Vid svaga vindar utomskärs rullar vi ut genuan, plus och minus med dubbla furlexar men i år lät vi Riggarna bygga om/renovera riggen för att de skulle bli bekvämt. Som blivande längeseglare har vi tid att segla bekvämt (och ”långsamt”).

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ett Selden föredrag frågade jag om nyförsäljningen av master var fördelat.

Säg master till 43 fotare var det grovt 50% rullmaster idag.

 

Problemet med tappade stående lattor bör vara löst nu för några år framåt, köp nytt rullstorsegel med friska kardborrelås.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-06 vid 11:21 skrev Mackey:

När man seglat ett par tre veckor är det väldigt skönt att bara trycka på en knapp och vips är seglet "borta". 😀

Det är väl ännu skönare om man måste eller vil ta bort seglet ofta?

Seglar du ett par veckor i stöten orkar man ju sköta det manuellt.

När jag e lat å bara ska segla nån timme kör jag ofta på bara förrullen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Caribic410:

Det är väl ännu skönare om man måste eller vil ta bort seglet ofta?

Seglar du ett par veckor i stöten orkar man ju sköta det manuellt.

När jag e lat å bara ska segla nån timme kör jag ofta på bara förrullen.

 

Kanske borde Mackey ha använt en sådan här..?

D32B71FE-8743-4B3E-8389-AA1A4EE0BEAA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...