Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pear4Life

Gasreglage fjädrar tillbaka vid högre hastighet.

Rekommendera Poster

Hej alla kära medlemmar :)

 

Jag har en liten fråga som jag hoppas att någon skall kunna hjälpa mig med.

 

Vi har en Nimbus 27 Familia med en VP TAMD31b i. Till detta ett VP gasreglage (osäker på modell just nu)

 

När vi gasar upp med båten så vill inte gasreglaget stanna kvar i "läge" vid hastigheter över 11-12 knop... Då får man änna hålla emot i spaken... Vi har även trimplan som vi använder för att få ned stäven (halvplanande båt)

 

Något som man kan korrigera kanske? 

Kanske någon skruv på vajern vid motorn eller i reglaget?

 

Håller fortfarande på att lära mig då vi bara haft båten i 3 år :) Känns som att detta kan vara ny kunskap som jag behöver lära mig. 

 

Tacksam för all kunskap ni kan dela med er utav .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas en skruv som ökar friktionen i reglaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Pear4Life:

Hej alla kära medlemmar :)

 

Jag har en liten fråga som jag hoppas att någon skall kunna hjälpa mig med.

 

Vi har en Nimbus 27 Familia med en VP TAMD31b i. Till detta ett VP gasreglage (osäker på modell just nu)

 

När vi gasar upp med båten så vill inte gasreglaget stanna kvar i "läge" vid hastigheter över 11-12 knop... Då får man änna hålla emot i spaken... Vi har även trimplan som vi använder för att få ned stäven (halvplanande båt)

 

Något som man kan korrigera kanske? 

Kanske någon skruv på vajern vid motorn eller i reglaget?

 

Håller fortfarande på att lära mig då vi bara haft båten i 3 år :) Känns som att detta kan vara ny kunskap som jag behöver lära mig. 

 

Tacksam för all kunskap ni kan dela med er utav .

 

Ta av kåpan sitter en insexskruv på långsidan mot dig spänn åt den lite så har du löst problemet. Sitter en liten friktionsskiva innanför som skruven verkar mot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tackar för tipsen. Detta ska kollas i helgen :)

 

Kommer detta att göra att reglaget känns trögare allmänt i användandet?

Bra att veta... så att man inte tror att det är något fel efter att man justerat skruven... 

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
  1. Hur känns (kändes) reglaget när det fungerande som avsett?
  2. Fungerade det förra året?
  3. Är det lättare att ändra läge nu?
  4. Om inte, kan något ha förändrats i motordelen?
Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:
  1. Hur känns (kändes) reglaget när det fungerande som avsett?
  2. Fungerade det förra året?
  3. Är det lättare att ändra läge nu?
  4. Om inte, kan något ha förändrats i motordelen?

1. Det har alltid känts likadant.

2. Ja det tycker jag allt.

3. Nej det känns precis som det alltid ha gjort.

4. Vet inte vad det skulle vara i så fall...

 

Sitter å dividerar med frugan här och vi inser att vi kör lite olika. Hon upplever inte samma problem riktigt... Hon gasar upp nästan max för att sedan dra tillbaka reglaget och då kan det lägga sig fast i typ 14 knop. Jag däremot gasar jämt upp till 14 knop och när jag släpper reglaget så fjädrar det tillbaka lite å hon lägger sig i typ 11 knop. 

 

När vi gasar upp i max så vill alltid reglaget fjädra tillbaka... så vill man ligga där å köra får man hålla i reglaget.

 

Vet inte om denna info kan belysa ämnet något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mekanisk tröghet, eller kanske motsatsen?

 

Nu beror detta problem inte på båttypen, utan på reglaget och vajrarna.

Men jag hade en Nimbus 2700, TAMD31 med V-P originalreglage och SAMMA PROBLEM.

Friktionsbromsen var ansatt så det hjälpte inte. Jag hade samma irritation i flera år.

Jag gjorde en ful-lösning, hittade en liten dragfjäder som jag satte mellan reglagearmen på insprutningspumpen och i någon skruv nånstans, vilket då innebar att fjädern drog armen mot full gas, nu hindrade vajern det. Tomgången höjdes litet, men det gick att justera ned.

Men så bytte jag reglagevajrar då de gamla var slitna. Bytte till lågfriktionvajrar (med inlägg av teflon). Logiskt sett skulle då problemet med återfjädringen förvärras, men så var det inte, det blev bra. Det tillfälliga lösningen med fjädern (som jag hade i flera år) togs bort.

 

Sedan friktionsbromsen i reglaget... 

Jag har de senaste åren mekat litet med sådana, såväl i båtar med inombordare som med utombordare. Ser ofta att någon varit där och skruvat innan mig, skadade skruvskallar, ibland insex, och förstörda gängor.

Och då ibland (som efterfrågades) om friktionsbromsen funkar och den är åtskruvad blir det trögare att gasa.

 

"Bowden tube" är något man pratar om när det gäller sådana här och liknande reglagevajrar.

Det är viktigt att vajerns med hölje ligger i fina böjar med bra radie, det uppstår problem om radien i böjarna är för snäv. Det är viktigt att reglagevajrarna är av rätt längd, men vad är egentligen "rätt längd" vill minnas att de saluförs i intervaller om 10 cm.

 

Inte säkert att det är så för dig, men återfjädringen kan ju bero på att reglagevajerns hölje flexar litet och därmed återfjädrar. 

Gör så att du låter frugan sitta på förarplatsen och dra i reglaget, du kollar i motorrummet, kan du då  se om gasvajen rör sig? prova i så fall att fixera den med buntband i någonting (om det finns något) och se om det blir bättre eller sämre.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...