Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Rekommendera Poster

Har köpt en Hurley 18 som behöver storskotstalja, kicktalja, cunningham, akterstagssträckare, uthal, rev, storfallslösning

 

Ska segla själv och vill dra ner allt i sittbrunnen. Vill inte heller slita och dra så mycket, utan segla/trimma hyfsat bekvämt, vill kunna trimma själv utan att hoppa runt för mycket eller att passagerarna ska behöva göra det. Vilken utväxling och vilka lösningar hade ni föredragit?

 

Finns inget på båten just nu i form av block etc för ovanstående. Sitter hyfsat ny skotbänk. Sitter två nya Harken-winschar. 

 

Förseglet sitter på rulle. 

 

https://sailboatdata.com/sailboat/hurley-18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ah, trim till en liten båt, lätt att göra välfungerande mkt enkelt. Frågan är hur mycket du faktiskt kommer trimma och hur mycket du vill meka?

 

Så här hade jag gjort, samma lösning med lite mer utväxling har jag gjort på en Shipman28 och det funkar utmärkt.

Uthal:

Linan fästs i bomnocken, går genom seglet och vänder i ett kindblock på bomnocken. Sedan lär du bara behöva en kaskad. Sätt en råtta eller hellre typ en spinlock PXR eller liknande lagom långt fram på bommen för att nå från sittbrunnen.

Cunningham:

Typ 4x talja räcker garanterat. Jag hade haft råttan på det nedre blocket men vill du absolut dra ner den till sittbrunn, do it.

Kick:

Borde räcka med 8 eller kanske 12x. Samma som cunningham, jag hade satt råttan på blocket, har du en lång halända kommer du nå den från sittbrunn.

 

Fockskotpunkter går ju att göra justerbara från sittbrunn, men är det verkligen värt det?

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu finns inga vinschar på rufftaket heller, är de nödvändiga / mycket förenklande?

 

har bara erfarenhet av att segla en betydligt större båt...

 

Har inget mot att mecka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fockfallet använder jag en gång om året så det är inte nerdraget. För att få extra kraft i akterstagstaljan sträcker  jag linan runt en skotwinsch och drar sedan i sidled, blir en enorm förstärkning, kanske kan tillämpas på storfallet sista biten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul projekt!

Gjorde om alla neddragningar på min båt; så här kommer mina tankar. 

 

Egentligen är det bara fallen som man behöver winch till, och inte en speciellt stor, 1:10 räcker till en så liten båt. De brukar finnas billigt på t ex Blocket. Drar du ner fallen på samma sida kan du klara dig med en winch. 

 

Övrigt trim och liknande kan utväxlas mha taljor och kaskader så man orkar dra för hand. 

 

I stället för avlastare använde jag råttor med en bygel till trimmet. Funkar otroligt bra och sparar en slant. Men man måste satsa på kvalitet; Ronstans råttor är bra, de billiga glider linan i. 

 

Rita noga på papper. 

Tejpa, spänn snören på båten innan du monterar allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

har fått tag på en begagnad treskuren (1:6) 57 mm harken storskotstalja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skaffat två fiolblock plus ett enkelblock till kicken (blir 1:8 om jag räknat rätt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Slingshot:

Just nu finns inga vinschar på rufftaket heller, är de nödvändiga / mycket förenklande?

 

har bara erfarenhet av att segla en betydligt större båt...

 

Har inget mot att mecka

Nej, de behövs inte.

 

Jag gillar KISS när det handlar om trim. Så jag hade tänkt så här: Vad är minsta möjliga jag behöver för att lösa det här?

Och omvänt om du tror dig behöva något, "Vad ska de användas till"?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har satt storskotstalja, kick, cunningham och akterstagssträckare. Fick en Lewmar 16 för 300kr i bra skick så det blir en vinsch också, var svårt att hoppa över till det priset. 

30F2581F-0E00-4F97-9080-D9DBE83E4D5C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu även vinsch och avlastare på plats. Fin liten vinsch för de pengarna. 

 

Fick höja upp grejerna ca 60 mm för att det skulle fungera, hade en urgammal bit fin-trä liggandes som fick bli distansblock. 

82B1CBBB-9540-4CF3-A4E5-C355F03B1423.jpeg

441CD29F-F496-49E6-A765-F82BDE4FE51B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...