Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Adamolsson

Skaffa båt

Rekommendera Poster

Hej alla

mitt namn e Adam 14 år och jag e sugen på att skaffa segelbåt.

har seglat på skola i cirkus 2 år men e sugen på att ta ett steg till.

har kollat runt vad det fins och är sugen på något mindre tex stortriss 

jag hittar inte någon tydlig regel på hur gammal man ska va

efter som att kag seglat ett tag så kan jag ju sjö reglerna osv vill Järna att någon förklarar åldern och ni får Järna ge tips på billig liten båt (kabinbåt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Adam!

Va kul! Det låter som en kanonbra idé att skaffa båt. Någon åldersgräns för att få segla en båt i den storleken som du vill ha finns inte. Eftersom du kan segla och kan väjningsreglerna är du bra rustad att ge dig ut och segla. Har för mig att man måste vara 12 år för att kunna ta förarintyg så även där är det inga problem för dig.

 

Små båtar som är lite äldre kan man få ganska billigt, rent av helt gratis om man har tur. Själv köpte jag en POP 16 när jag var i din ålder. Det finns bättre båtar än POP 16. Stortriss som du nämner kan vara en bra båt att börja med.

Hur mycket får båten kosta? Det är lättare att ge förslag på båtar om man vet ungefär hur mycket du tänkt köpa en båt för.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska skaffa båt om du vill ha en. Att kunna segla och kunna reglerna är mer värt än ålder. 

Jag tror att stortriss är en bra båt att börja med. Ingen racer men verkar vara stabil. Lite beroende på var du bor kan du kanske få en gratis. 

 

Lycka till.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svar tänker mig en pris klass rund 10000-12000kr

2 timmar sedan skrev McLasse:

Hej Adam!

Va kul! Det låter som en kanonbra idé att skaffa båt. Någon åldersgräns för att få segla en båt i den storleken som du vill ha finns inte. Eftersom du kan segla och kan väjningsreglerna är du bra rustad att ge dig ut och segla. Har för mig att man måste vara 12 år för att kunna ta förarintyg så även där är det inga problem för dig.

 

Små båtar som är lite äldre kan man få ganska billigt, rent av helt gratis om man har tur. Själv köpte jag en POP 16 när jag var i din ålder. Det finns bättre båtar än POP 16. Stortriss som du nämner kan vara en bra båt att börja med.

Hur mycket får båten kosta? Det är lättare att ge förslag på båtar om man vet ungefär hur mycket du tänkt köpa en båt för.

Hej tack för svar 

tänker mig en prisklass runt 10000-12000kr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Klart du ska skaffa båt om du vill ha en. Att kunna segla och kunna reglerna är mer värt än ålder. 

Jag tror att stortriss är en bra båt att börja med. Ingen racer men verkar vara stabil. Lite beroende på var du bor kan du kanske få en gratis. 

 

Lycka till.  

Jag bor vid Malmö i skåne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 10000-12000 kr får man kompromissa lite. Man kan få en båt som är trång, men seglar bra. Eller en båt som är rymligare men seglar sämre. 

Just Stortriss är varken eller vågar jag påstå. 

 

Exempel på billiga båtar som är helt OK är Viggen, Triss 600, Maxi 68, Ohlsson 22, RJ85, Hydra, Debutant, Sunwind 20 och Shark. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en tråd jag skapade förra året var det en som talade om att "En del triss nog finns för avhämtning". Jag är inte säker på exakt vad han menade, men kanske att han har en som önskar bli av med? Undersökte det inte närmare. Användaren som skrev det heter Gundj och Tråden är:
https://www.maringuiden.se/forum/topic/87894-båt-till-medelhavet

Kanske jag missförstod något, men kan ju vara värt att kolla iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att nu vara riktigt tråkig så bör man påpeka att kostnaden för att köpa båten är ofta bara en liten del av kostnaderna på sikt.

Båtplats, lyft, vinterplats, täckning, försäkring, bottenfärg mm drar snabbt iväg.

Kan vara värt att fundera på innan man köper så att man har råd att ha kvar båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hittar en Stark 24 som din budget klarar så är det en otroligt rolig båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått? Med lite tålamod dyker det ibland upp båtar som annars känns oeuppnåeliga billigt. Jag hittade en sådan och skänkte bort min Maxi 77. Så var det en som i sin tur fick pengar över till annat. 

 

Så det är mitt råd. Ha lite is i magen och skaffa något som är lite roligare än Stortriss. Men fixa en bra plats i god tid så att du inte missar chansen när den kommer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På blocket finns just nu både Sunwind 20 och Maxi 68 för 10.000 i skåne ser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du bor så nära Danmark så vill jag även rekommendera Drabant 22.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...