Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sara91

Min utombordare varvar på vid högre acceleration utan ge max-fart. Hjälp sökes!

Rekommendera Poster

Hjälp sökes!

Har problem med min utombordare jag har på min Utter. Utombordaren är en Yamaha- 85 40hk. Den gick bra förra säsongen, inga bekymmer. Sedan kom hösten och vi vinterkonserverade motorn. (motorn har ett lås som gör det svårt att ta bort och in motorn för vintern). 
Det byttes olja och rengjordes invändigt i vintras. 

Nu på våren har jag haft problem ända sen sjösättning. Vid acceleration vid högre hastigheter varvar motorn utan att ta mer fart. Båten kommer inte upp i max-hastighet och planar ej. Motorljudet går dock jämt. Det låter som "propellern slirar". Den går fint vid lägre hastigheter ca 7 knop. 

 
Jag bad en vän byta propeller efter problemet uppstod och även göra rent förgasarna om det skulle vara något skit, men problemet kvarstår. Nu är det så påtagligt redan vid acceleration vid ca 10 knop att motorn varvar utan att ge mer fart. Det låter som på en bil när man kopplar ur med gas, högt varvtal utan motstånd. Båten fortsätter dock i lägre hastighet.


Kan det vara växelfel?
Det går enkelt att lägga i och ur växel, neutral och back. Snälla kan någon ge tips eller annan kontakt tipsa hur jag kan få hjälp?
Hemmahörande hamn vid Tyresö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit!

 

Betedde den sig exakt likadant med den andra propellern / vet vi att den är felfri (inte har släpp i vulkning) ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

det blev ingen skillnad trots byte av propellern. Köpte en ny propeller så att den borde vara felfri.

Det går som sagt ok i lägre hastigheter, men vid acceleration så är det som den slirar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...