Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mawe85

Smart att byta toppackning Evinrude?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har beställt en packningssats till min 30hk Evinrude från 1991 där bl a toppackning ingår. Min tanke var bara att byta packningen till kåpan som täcker termostaten (och såklart termostaten). Jag har noterat att det övre tändstiftet är fuktigt med bränsle/olja men det under ser fint ut. Borde jag byta toppacknigen när jag ändå är igång eller är det dumt av någon anledning?

 

bild på packningen som jag plockade ner idag. 

563A0610-3F6C-401A-8C4D-B14740F34807.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns en risk att du drar av någon bult om motorn inte varit öppnad sedan 1991, då blir det genast lite värre. "Fixa inte något som fungerar" brukar det heta 😀

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Faderullan:

Det finns en risk att du drar av någon bult om motorn inte varit öppnad sedan 1991, då blir det genast lite värre. "Fixa inte något som fungerar" brukar det heta 😀

Det brukar vara mitt mantra 😂 men i detta fall tror jag att packningen är kass. Hittade dessutom gamla impellerdelar i termostathuset. 

 

Ska googla lite för att se hur man bäst gör för att undvik dra av några bultar. Tack för bra input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mange249:

Varför tror du att packningen är dålig? 

Läcker lite i underkant av packningen samt att det ena tändstiftet är lite blött av olja, men det andra ser bra ut. 

 

Dessutom hade packningen ni ser på bilden väldigt mycket saltkristaller så det känns inte som att man har skött underhållet speciellt väl. 

A3A52518-F403-48D0-B8A2-6E9425B8FBF7.jpeg

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är olja/bensin på utsidan av stiftet läcker det vid tändstiftet, dvs stiftets stålpackning och inte topplockspackningen.

 

Är du säker på att det är topplockspackningen som läcker utåt i nederkant? Det enda som isf kan läcka är kylvatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mange249:

Om det är olja/bensin på utsidan av stiftet läcker det vid tändstiftet, dvs stiftets stålpackning och inte topplockspackningen.

 

Är du säker på att det är topplockspackningen som läcker utåt i nederkant? Det enda som isf kan läcka är kylvatten...

Okej bra att veta. Kan säkert vara så. Tändstiften är nya så bör det vara sätet på blocket som inte är tätt. Det är dock även blött vid toppen på tändstiftet, dvs där gnistan kommer (men bara på det ena tändstiftet). 

 

Kan vara kylarvatten som läcker under topplockspackningen. Ska kolla detta ikväll! 

 

Min tro är att bultarna borde hålla då de är lite grövre men det vore ju en mindre katastrof om de skulle gå av. Tror ändå jag vågar ge mig på det, för att packningen har jag ändå (köpte en packningssats) och jag är rädd för att det finns fler impellerbitar i toppen. Dessutom har jag ingen skvallerstråle (trots att förra ägaren nyligen bytt impeller). 

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick av topplocket igår. Lossade faktiskt väldigt lätt. Packningen såg okej ut på de flesta ställen men den har läckt en hel del i nederkant. 

A031122D-83F7-48F5-9B42-E070DE9953DD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...