Lindermyr66 0 Postad 2 Juli , 2019 Min motor går bara på en cylinder, har ej nån gnista på en av stiften men bensinen kommer fram till stiftet , har gjort ett komp test ,den dåliga cylindern låg på 9 och den friska 10, nu kommer min fråga Kan man kolla nånstans om min CPI fungerar eller köper man på chans ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 471 Postad 2 Juli , 2019 (redigerade) Det går bra att använda motorn som testbänk. Du kan tänka dig tändningen som en stereo med två kanaler, där triggerspolarna under svänghjulet motsvarar mikrofoner, CDI-boxen förstärkare med två kanaler och tändspolarna som högtalare. Ta reda på vilken cyliner som inte funkar. 1. För att testa tändspolarna, skifta dem inbördes eller skifta ledningarna som kommer från CDI-boxen och samtidigt tändkablarna. Om felet byter cylinder så har du en trasig tändspole. 2. För att testa CDI-boxen, skifta triggerledningarna vid kopplingsplinten till CDI:n och samtidigt utgående ledningar från CDI till resp tändspole. effekten blir att du skiftar kanaler in CDI-boxen. Byter felet cylinder så är CDI-boxen trasig. 3. Triggspolarna testas på samma sätt som tändspolarna. Jag hade en likadan motor från ny 1976 till den såldes 2002 dvs 26-år . Inga problem förutom just CDI-boxen från Hitachi som är ett sorgligt kapitel. När box nummer två gav upp beslöt jag mig för att laga den. Jag har skrivit om detta i andra trådar. Det fordrar en del elementära kunskap om elektronik och gott om tid om man vill ge sig på att försöka. Komponenterna kostar några hundra på Elfa. Redigerad 2 Juli , 2019 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser