Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Lindermyr66

Yamaha 55AE CPI

Rekommendera Poster

Min motor går bara på en cylinder, har ej nån gnista på en av stiften men bensinen kommer fram till  stiftet , har gjort ett komp test ,den dåliga cylindern låg på 9 och den friska 10, nu kommer min fråga

Kan man kolla nånstans om min CPI fungerar eller köper man på chans ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går bra att använda motorn som testbänk. Du kan tänka dig tändningen som  en stereo med två kanaler, där triggerspolarna under svänghjulet motsvarar mikrofoner, CDI-boxen förstärkare med två kanaler och tändspolarna som högtalare.

 

Ta reda på vilken cyliner som inte funkar.

 

1. För att testa tändspolarna, skifta dem inbördes eller skifta ledningarna som kommer från CDI-boxen och samtidigt tändkablarna. Om felet byter cylinder så har du en trasig tändspole.

 

2. För att testa CDI-boxen, skifta triggerledningarna vid kopplingsplinten till CDI:n och samtidigt utgående ledningar från CDI till resp tändspole. effekten blir att du skiftar kanaler in CDI-boxen. Byter felet cylinder så är CDI-boxen trasig.

 

3. Triggspolarna testas på samma sätt som tändspolarna.

 

Jag hade en likadan motor från ny 1976 till den såldes 2002 dvs 26-år . Inga problem förutom just CDI-boxen från Hitachi som är ett sorgligt kapitel.  När box nummer två gav upp beslöt jag mig för att laga den. Jag har skrivit om detta i andra trådar. Det fordrar en del elementära kunskap om elektronik och gott om tid om man vill ge sig på att försöka. Komponenterna kostar några hundra på Elfa.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...