Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Emilioten

Volvo penta md2b startproblem plus diesel

Rekommendera Poster

Sjösatte idag min båt,  den startade såklart inte.  men efter att ha kollat förfilter och bränslefilter vid motorn utan att hitta något fel så blåste jag ur ledningarna och sög fram diesel med vakuumpump.  sen startade den med lite hjälp av både dynastarten och vev.  och lycklig som jag blev började jag lasta båten som gick på tomgång.  den gick i ca 15 min och sen dog den precis när jag skulle åka. 

 

vad kan felet vara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Emilioten:

Sjösatte idag min båt,  den startade såklart inte.  men efter att ha kollat förfilter och bränslefilter vid motorn utan att hitta något fel så blåste jag ur ledningarna och sög fram diesel med vakuumpump.  sen startade den med lite hjälp av både dynastarten och vev.  och lycklig som jag blev började jag lasta båten som gick på tomgång.  den gick i ca 15 min och sen dog den precis när jag skulle åka. 

 

vad kan felet vara? 

Kan vara en mängd olika saker,  men börja att kontrollera att matarpumpen fungerar.  Vad har du för bränsle i tanken? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är diesel,  jag misstänker att det är pumpen som är kass.  någon som har erfarenhet av att byta den? enkelt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Emilioten:

det är diesel,  jag misstänker att det är pumpen som är kass.  någon som har erfarenhet av att byta den? enkelt? 

Tänkte snarare vilken dieselkvalitet du hade, landdiesel med RME, blankdiesel osv.

Matarpumpen är enkel att byta, men kolla den gamla  innan du köper en ny. 

Ta tex loss utgående slang från pumpen och håll tummen för anslutningen, be sedan frugan trycka på startknappen så märker du snart nog om det pumpar ut bränsle. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Emilioten:

det är diesel,  jag misstänker att det är pumpen som är kass.  någon som har erfarenhet av att byta den? enkelt? 

Pumpen sitter bara med två skruv,  och så de två bränsleanslutningarna. Lossa dessa och dra pumpen rakt ut bara och montera i omvänd ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...