Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MinbusNimbus

Motorlyft, KAD. Kostnad?

Rekommendera Poster

Misstänker att våra motortassar/kuddar är slitna då motorn har en tendens att skaka till när man stänger av. Ibland ganska ordentligt, ibland inte alls.

 

Hur lång tid tror ni det behövs om ett varv skall lyfta/lätta på motorn och byta tassar? Den behöver ju inte tas ut helt gissar jag? Tyvärr är motorrummet tråååångt i vår Nimbus Epoca.

 

5-6 timmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kossor här på forumet vet mer om detta än vad han eller någon annan vill veta;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Börja med att fota motorkuddarna och se vad alla säger om dem här på forumet. Och när det kommer till att lyfta motorn så beror de lite på hur din nimbus ser ut mellan u-soffan och ut till badbryggan, på vissa kan man inte öppna helt där och då blir det krångligt, men vissa har inget där emellan och då blir det enklare=)

Men om jag varit er, så hade jag inte lyft motorn bara för detta, spara det till hösten lyft ut den och se till att byt alla kylslangar och rensa kylsystemet rent av och även passa på att måla motorn i samma sväng så att säga. Blir väldigt onödigt dyrt att lyfta motorn bara för detta.

 

mVH

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
‎2019‎-‎07‎-‎02 vid 11:15 skrev MinbusNimbus:

Misstänker att våra motortassar/kuddar är slitna då motorn har en tendens att skaka till när man stänger av. Ibland ganska ordentligt, ibland inte alls.

 

Hur lång tid tror ni det behövs om ett varv skall lyfta/lätta på motorn och byta tassar? Den behöver ju inte tas ut helt gissar jag? Tyvärr är motorrummet tråååångt i vår Nimbus Epoca.

 

5-6 timmar?

Ok du har en epoca ser jag. Ja du ett maskinrum i en epoca är som att få i ett par 48 or i ett par 37 or. Ett motorlyft om du lämnar iväg jobbet ligger nog på 10 - 15 tusen är ett par dagars skruvning då du lär plocka ner en del av motorn innan lyft, den går ej att få ur ihopmonterad. Ska du lyfta gör som Danzo säger gör detta i höst. Och gå då igenom motorn och byt alla svåråtkomliga delar. Och framförallt byt lagren i struten. Jag har lyft min x 3 och det är inget roligt mycket svära samt blåmärken. Kan dock säga att man fått rutin på detta nu. Prova komma åt att dra åt bultarna i tassarna sitter rostfria ner mot balken så dessa inte sitter löst, men du lär ha specialnycklar för att komma åt under bomben på vä sida, funkar om du kapar av en ringnyckel nr 14 till hälften.Har du frågor får du gärna höra av dig // Peter

Redigerad av kossor
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack båda för er feedback! Skall se om jag kan komma åt med kameran och fota vid tillfälle. Min tanke var om det gick att lyfta motorn "lite grann"... typ lätta på den för att byta tassarna. Eller om det är nödvändigt att lyfta ut den helt?

 

Motorn är grön och fin, behövs inte målas om. Har bara gått 650 timmar och helt rostfri :-). Däremot är jag sugen på att även tvätta rent motorrummet samtidigt. Är oljefläckar lite varstans och gammalt svart spån från bytta remmar. Motorrummet skall se ut som när man kliver in i ett vardagsrum :) men frågan är hur länge man kan hålla det så....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Årsmodell på båten? Även fast motorn är grön och fin så är trimslangar, tätningar i sköld, lager i struten en del år för att åtgärda sådana saker lär motorn lyftas och när den ändå är ur så åtgärdar man sådant till nya fräscha grejer. Ta sugslangen till drevet för att byta den lär motorn ur eller delar demonteras du kommer helt enkelt inte åt det. Är ju inga problem ta högtryckstvätten och avfettning tvätta ur det en gång per år. Då håller det sig fräscht. Vi satte in en switch till kompressorn, har nu inget skitigt motorrum längre då kompressorn för det mesta sover. Det är så jävla trångt rent ut sagt så att byta tassar med motorn i skulle jag aldrig tänka tanken ens, tyvärr. Då är det mindre jobb lyfta ur den. Vart finns du i detta avlånga land?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev kossor:

Årsmodell på båten? Även fast motorn är grön och fin så är trimslangar, tätningar i sköld, lager i struten en del år för att åtgärda sådana saker lär motorn lyftas och när den ändå är ur så åtgärdar man sådant till nya fräscha grejer. Ta sugslangen till drevet för att byta den lär motorn ur eller delar demonteras du kommer helt enkelt inte åt det. Är ju inga problem ta högtryckstvätten och avfettning tvätta ur det en gång per år. Då håller det sig fräscht. Vi satte in en switch till kompressorn, har nu inget skitigt motorrum längre då kompressorn för det mesta sover. Det är så jävla trångt rent ut sagt så att byta tassar med motorn i skulle jag aldrig tänka tanken ens, tyvärr. Då är det mindre jobb lyfta ur den. Vart finns du i detta avlånga land?

 

Lidingö, Sthlm.

 

Det är en -02:a. Ja, det låter som att man bör göra det mesta om man genomför den här övningen. Dock inget jag gör själv - då hade det gått käpp rätt åt.... :-). Det får varvet göra i vinter i sådana fall så jag undrade lite om timmarna och vad man kan vänta sig.

 

Det är inget akut på det sättet. Bara att motorn ibland skakar till rätt hårt när man stänger av den. Det är som ett duns nästan. Har googlat lite och hört att det även kan vara spjällhuset eller något annat som behöver ses över. Vet att min far hade samma på sin gamla V70 när man stängde av motorn. "Det är OK - det skall vara så" sa Volvo. Klassiskt svar :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

 

Lidingö, Sthlm.

 

Det är en -02:a. Ja, det låter som att man bör göra det mesta om man genomför den här övningen. Dock inget jag gör själv - då hade det gått käpp rätt åt.... :-). Det får varvet göra i vinter i sådana fall så jag undrade lite om timmarna och vad man kan vänta sig.

 

Det är inget akut på det sättet. Bara att motorn ibland skakar till rätt hårt när man stänger av den. Det är som ett duns nästan. Har googlat lite och hört att det även kan vara spjällhuset eller något annat som behöver ses över. Vet att min far hade samma på sin gamla V70 när man stängde av motorn. "Det är OK - det skall vara så" sa Volvo. Klassiskt svar 😄

Kommer ligga i Stockholm en vecka i sommar vill du komma förbi kan jag titta igenom åt dig och förklara lite hur det funkar. 02 a ? då kan du väl inte ha en kad 42 A då är det väl kad 43 du har? Finns inget spjällhus på en 42a bara hederlig dieselpump mekanisk.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev kossor:

Kommer ligga i Stockholm en vecka i sommar vill du komma förbi kan jag titta igenom åt dig och förklara lite hur det funkar. 02 a ? då kan du väl inte ha en kad 42 A då är det väl kad 43 du har? Finns inget spjällhus på en 42a bara hederlig dieselpump mekanisk.

Schysst! Släng iväg ett PM så kollar vi läget. Vi kommer nog vara ute en del beroende på väder men har även planer på utomlands.

 

Tror inte jag skrev KAD-modell? Det är en 44-C i vilket fall.

Redigerad av MinbusNimbus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev MinbusNimbus:

Släng iväg ett PM så kollar vi läget. Vi kommer nog vara ute en del beroende på väder men har även planer på utomlands.

 

Tror inte jag skrev KAD-modell? Det är en 44-C i vilket fall.

Ok kanske jag som blandat ihop det med någon annan tråd sorry, är ju samma motor med lite lull lull på som elektronik. 😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Ta din chans och låt Peter kolla på båten!=) Minbusnimbus! det lönar sig i längden kan jag lova! 😃

Det kan vara så att du misstar detta ljudet också från när det blir lite baksug i sakerna när du har lite tryck i kompressorn osv, då kan det susa till bra när man stänger av motorn, bara en tanke=)

 

Peter, när du kör högtrycken ner i motorrummet, täcker du egentligen bara elektornikboxen då, eller täcker du något mer? livrädd att få in vatten igen efter att edc:n började gå framåt efter liten kylslangsläcka första säsongen 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎07‎-‎05 vid 10:07 skrev danzo:

Hej igen,

 

Ta din chans och låt Peter kolla på båten!=) Minbusnimbus! det lönar sig i längden kan jag lova! 😃

Det kan vara så att du misstar detta ljudet också från när det blir lite baksug i sakerna när du har lite tryck i kompressorn osv, då kan det susa till bra när man stänger av motorn, bara en tanke=)

 

Peter, när du kör högtrycken ner i motorrummet, täcker du egentligen bara elektornikboxen då, eller täcker du något mer? livrädd att få in vatten igen efter att edc:n började gå framåt efter liten kylslangsläcka första säsongen 😃

Tjena

Tar det väldigt varligt, nästan inget tryck ställer det lägst, det är hetvattnet jag vill åt, sköljer det mesta sedan med vanlig slang varligt. Och först lite avfettning i botten. Täcker endast boxen försöker hålla generatorn torr.Sedan trycklyft och våtdammsugare. 

 

Hur gick det med din trim funktion egentligen löste det sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag låter trimgivarna vara till nästa år så får jag kolla på det då 😃 se så di inte rört till det med dreven och kontrollera att det inte är något annat som är paj. Tråkigt att göra det jobbet att byta givarna om det inte är dem. Men orkar inte lyfta båten igen för detta=)

 

Aha då är jag med hur du gör, skall se om jag kan få till det, har köpt mig en borste jag tänkte jag skulle använda för att skrubba under lite=) Så skall försöka få den ren och fin under motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...