Jump to content
Friday 06 December 2019

Recommended Posts

Tänkte det kanske kunde vara på plats med en varning. 

Häromdagen fick jag uppdraget att bärga en större motorbåt som slitit sig i hemmahamnen och blåst upp på klipporna.  

Det visade sig vara en bojliggare, och båtägaren hade förtöjt i bojens övre ring med påföljd att den undre ringen brustit vid hård vind. 

En snabb koll i hamnen bland övriga båtar visade sig att samtliga båtar för boj var förtöjda på samma vis, dessutom med kort lina mot bojen.

Trodde det var allmänt känt att man inte förtöjer i bojens övre ring vid svajliggning för boj i hemmahamnen, men tydligen hade jag fel.

Därför vill jag påpeka riskerna för detta för dom som eventuellt bryr sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förtöjningsbojar borde levereras med en färdig lina från den nedre ringen till den övre. Finns inte ens en färdig sådan produkt vad jag vet? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev coppertail:

Förtöjningsbojar borde levereras med en färdig lina från den nedre ringen till den övre. Finns inte ens en färdig sådan produkt vad jag vet? 

Nej jag har inte stött på någon iaf. Tyvärr!

Share this post


Link to post
Share on other sites

.

 

Är det farligare att ligga på boj, utanför hamnområde (där de förhopplingsvis kontrolleras årligen), än svaj på eget ankare? 

 

Har genom åren sett 10 bojar liggande på land, med avrostad kätting. Länkar smala som spagetti.

 

Såg en gång, på nära håll när en kätting gick av.

Onödigt spännande! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Rubenjames:

Trodde det var allmänt känt att man inte förtöjer i bojens övre ring vid svajliggning

Jag har svårt att förstå varför, belastning och vinkel blir ju ungefär den samma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev bhemac:

Jag har svårt att förstå varför, belastning och vinkel blir ju ungefär den samma.

Därför att de flesta bojar idag har en klen ten genom bojen med tillböjda ringar i ändorna och en liten svetsning som håller ihop det.  Sedan har seriösa hamnar rejäl kätting till bojstenen eller grov tamp, och båtägaren förtöjer oftast i övre ringen med en tamp som är väl tilltagen. Vips så har man en svag länk mellan båten och bojen helt i onödan. 

Flera försäkringsbolag kräver förtöjning i bojens nedre ring eller i kättingen direkt. 

Båten jag nyss bärgade uteblev försäkringsersättning för pga omdömeslös förtöjning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkeln blir ju inte riktigt densamma. 

Bojen sträcker sin förankring med sin flytkraft. 

Förtöjer man i övre tenen tappar man den lilla men ändå ryckdämpande effekt bojens flytkraft utgör. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Rubenjames:

Flera försäkringsbolag kräver förtöjning i bojens nedre ring eller i kättingen direkt. 

 

Ja tenen ska vara kraftig. Nedanstående kan jag  läsa hos flera försäkringsbolag, tex Svenska Sjö och If.

Inget om att använda den undre öglan.

Betr försäkringsersättningen så kan den reduceras om man varit oaktsam. För att ersättningen helt ska utebli så måste man både ha varit grovt oaktsam och brutit mot "gällande regler och lagar".

 

"Bojtenen (stången genom bojen) skall tåla mycket kraftig belastning och måste ha svetsade öglor i båda ändarna. Godstjockleken på både ten och öglor måste vara minst 1,5 gånger kättingens, dock minst 13 mm."

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev coppertail:

Vinkeln blir ju inte riktigt densamma. 

 

Det är sant men har man inte extremt kort tamp så är skillnaden ganska liten. Hållfastheten påverkas marginellt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det inte den som satte dit en boj med för klen ten som gjort fel i den här situationen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla gör ju precis som dom vill, denna tråd var bara menad som en varning. 

Den aktuella båten blev utan ersättning då dom inte förtöjt enligt bolagets anvisningar.

Bojtenar brister då och då, det är ett faktum,  inget påstående.  Bojarna i den aktuella hamnen är av ett välkänt märke av premiumkvalite. De gamla frigolitbojarna var ännu värre minns jag.

Min egen svajboj är av samma sort, bojstenarna har jag själv bogserat ut och väger ca 2500 kg totalt. Trossen mellan stenarna och bojen är av en speciell sort med 40 mm diameter,  mellan båten och bojtrossen har jag en 12 tons rundsling av lyftkvalitet för att eliminera risken för avnötning. 

En 13 mm bojten av mjukt svetsat järn däremellan? Jag skulle inte tro det...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte bara kättingen som rostar . Även tenen rostar. Oftast fortare inne i bojen än under. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Rubenjames:

Alla gör ju precis som dom vill, denna tråd var bara menad som en varning. 

Ja men det är bra, jag har bara lite svårt att förstå varför det skulle vara starkare att fästa i den nedre öglan. Måste vara mycket besvärligare!

Sen skulle dt vara intressant att se vem som förordar att fästa i nedre öglan.

En 13 mm järnstång, nästan oavsett stålkvalitet, håller för en ansenlig belastning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev bhemac:

Ja men det är bra, jag har bara lite svårt att förstå varför det skulle vara starkare att fästa i den nedre öglan. Måste vara mycket besvärligare!

Sen skulle dt vara intressant att se vem som förordar att fästa i nedre öglan.

En 13 mm järnstång, nästan oavsett stålkvalitet, håller för en ansenlig belastning.

Menar givetvis att man ska förtöja i schacklet till kättingen eller i kauset om man har tamp till bojstenen, det är vad jag menar med nedre ringen. Allt för att ta bort alla eventuella svaga punkter.

Här är tex Atlanticas råd.

https://www.hamnen.se/batkunskap/sjomanskap/fortojning-pa-svaj-vid-boj.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta är en dyr men bra bojlösning för de lite större båtarna. Här har man möjlighet att via röret istället för en ten dra bojkättingen upp till plattjärnet i övre ringen och fästa schaklet. 

Själv väljer jag att ha bojtrossen permanent fäst i botten på bojen, och hänger upp trossen på övre ringen när jag kastar loss. Upplever inte det som besvärligt.

Screenshot_20190702-195721_Chrome.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy