Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Falukocken

Yamaha 150 4takt nästan 1000timmar 09

Rekommendera Poster

Hej, har funderat lite på om det är en bra idé att byta min 130hk yamaha 99 2takt till en 150hk yamaha 4takt 09 men med många timmar? Nästa tusen! Men har läst att motorerna kan hålla minst det dubbla om de är servade och  väl skötta. Det kan var möjligt att jag klarar det under 20000kr. Tycker ni att det är en bra eller dålig idé?

Hej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såvitt jag vet har dessa motorer inga större problemområden bortsett från balansaxlarna. Dessa verkar behöva bytas även på motorer med låga timmar, så det är egentligen inget specifikt för en välanvänd motor. Finns servicehistorik?

 

Vet du hur den körts? Det är en viss skillnad om den gått i kustbevakningens ägo eller suttit på en ht...

 

Yamaha är som du säkert redan märkt på din gamla, mycket bra motorer. En motor med 1000 timmar är dock alltid en risktagning. Ovanliga slitagedelar kan behöva bytas. Växelhuset kan behöva en renovering osv.

 

Mekar du själv? Isf kan det vara rätt, lämnar du in allt tror jag däremot att det kan vara billigare i längden att köpa en motor med mer normala timmar.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jo jag förstår att det är en risktagning. Men som andrahandsvärde på båten så kan man väl säga(Ja om nu den nya motorn håller ihop) att det i alla fall inte gått ner? Men det är ju iofs inte därför jag vill byta. Har en kompis som köpte båt samtidigt som mig och han har fyrtakt, och blev impad av hur tyst den gick. Så det är ju lite det jag vill åt. Samt att komma över en motor i hyfsat pris (Men fattar ju att det är en risk, som med allt som är beg)

Hej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en Yamaha (fyrtakt) ska kamremmen bytas efter 1000 timmar. Är det gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kolla det.

Har dock ett annat problem.

Det verkar inte som något försäkringsbolag vill försäkra båten då rek motor på min yamarin 5810 är

80-130hk. Har sett några andra likadana med 150-175 och 200hk hängda bakpå. Vet du något eller några försäkrbolag som godkänner lite större motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 140hk på min Yamarin 540 bigride. Max motor rekommenderad 75hk. 

If hade jag den försäkrad hos. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...