Jump to content
Sunday 21 July 2019
coppertail

Tekniska ”utmaningar” i dagens båtliv.

Recommended Posts

Posted (edited)
2019-07-04 vid 05:56 skrev Seawolf:

Kan nämna att på den tiden jag anställde intrumenttekniker på jobbet, så var en av mina diskussionspunkter: 

- Hur fort gick din moppe

Efter en liten diskussion i ämnet var det superlätt att avgöra om kandidaten passade för jobbet. De vars moppe gick saktare än 70 föll igenom direkt.....

Ja, kriterierna är tydligen olika... 

- En reporter intervjuade en VD, hur han gick till väga när han anställde medarbetare. 

- Va lustigt... Jag ska just till att hitta några kandidater...

Varpå han sträckte sig till högen med inskickade CV:n. 

- Måttade och greppade 3/4 av högen uppifrån, och slängde dessa rakt i papperskorgen. 

- Då sa reportern: Så kan du väl inte göra! 

- Oh, jo då... Jag anställer ingen med otur! 

Edited by Hybro
  • Like 2

8 minuter sedan skrev Hybro:

Ja, kriterierna är tydligen olika... 

- En reporter intervjuade en VD, hur han gick till väga när han anställde medarbetare. 

- Va lustigt... Jag ska just till att hitta några kandidater...

Varpå han sträckte sig till högen med inskickade CV:n. 

- Måttade och greppade 3/4 av högen uppifrån, och slängde dessa rakt i papperskorgen. 

- Då sa reportern: Så kan du väl inte göra! 

- Oh, jo då... Jag anställer ingen med otur! 

På åttiotalet handlade denna skröna om personalavdelningen på SAS (inte HR, det fanns inte då) som skulle anställa nya piloter. Ingen vill väl åka med en pilot med otur!!!

• Haha 1

Jag tycker det är bra att folk frågar sina "dumma" frågor på forumet för då kanske de lär sig litet.

Alla har vi en gång lärt oss att om man gräver sig med handen i arslet så börjar den lukta skit. Sedan lär man sig mer efter hand som man växer upp. Alla växte inte upp bakom ratten på en Massey-Ferguson 35 och någonstansifrån skall de också få sina kunskaper som vuxna så de kan ta igen vad de förlorade under uppväxten.

Nog är det ju ynkligt om vi som hade tur inte kan hjälpa mindre lyckligt lottade medmänniskor på vägen!

Så långt är allting gott och väl.

Det som retar mig är alla människor som inte vill ta till sig kunskaper och som medvetet undviker att tänka på att någonting kan haverera. Medvetet motstånd mot kunskap. Det blir allt vanligare och utövarna allt fler.

• Like 8