Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
coppertail

Tekniska ”utmaningar” i dagens båtliv.

Rekommendera Poster

Något som stör mig mycket är när någon säger "jag är så dum/oteknisk/okunnig om sånt här så det är ingen idé att försöka lära sig" och därigenom klassar ner sig själva. 

Nej, tänk som Pippi Långstrump - jag vet inte om jag kan spela trumpet, har aldrig försökt!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det som genomsyrar många inlägg här i tråden är att man tror att alla kan och vill hålla på och mecka med motorer bara för att vissa gubbar här älskar det och är kunniga på det. 

 

Jag älskar musik men jag har aldrig dansat i hela mitt liv. Jag känner inget behov av det. Jag har inte rytmen för det och jag fattar inte vitsen med att stå och skaka på kroppen inför andra på ett stort golv. Ändå har jag genom åren  fått höra att alla kan dansa och att dansa är så förlösande och roligt, så du mååååste bara lära dig det. Alla kan. Jasså, du säger det. 

 

Att de som är inne i det (vad det än är) är så trångsynta och inte fattar att inte alla andra kan, vill eller inte har förmågan att lära sig övergår mitt förstånd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Silverfox59:

Det som genomsyrar många inlägg här i tråden är att man tror att alla kan och vill hålla på och mecka med motorer bara för att vissa gubbar här älskar det och är kunniga på det. 

 

Jag älskar musik men jag har aldrig dansat i hela mitt liv. Jag känner inget behov av det. Jag har inte rytmen för det och jag fattar inte vitsen med att stå och skaka på kroppen inför andra på ett stort golv. Ändå har jag genom åren  fått höra att alla kan dansa och att dansa är så förlösande och roligt, så du mååååste bara lära dig det. Alla kan. Jasså, du säger det. 

 

Att de som är inne i det (vad det än är) är så trångsynta och inte fattar att inte alla andra kan, vill eller inte har förmågan att lära sig övergår mitt förstånd. 

Håll den tanken när din båt stannar till sjöss i pålandsvind med täppt bränslefilter och SSRS är på annat uppdrag vid tillfället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
5 minuter sedan skrev Rubenjames:

Håll den tanken när din båt stannar till sjöss i pålandsvind med täppt bränslefilter och SSRS är på annat uppdrag vid tillfället.

Nu är det så, bara för att du har motorbåt, så har inte alla en motorbåt. Jag har mina segel hissade och slipper oroa mig för ditt problem. 

 

När det är dags för service, för att byta bränslefilter bland annat, så ger jag den lokala båtmeckaren inkomst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kära Herr Coppertail.... Dom som ställer dumma frågor i ett forum likt detta är ju de som inte äger de kontanta medel som är nödvändiga för att höra hemma bland fritidsbåtarna i våra hamnar... Dessa stackare som låtsas vara förmögna nog att äga en fin båt men nödgas att själva skita ned sina fingrar för att kunna få lov att vara med och glänsa....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det som är så kul med den här tråden är hur man ser på andra, OCH hur man ser på sig själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev kmz:

Kära Herr Coppertail.... Dom som ställer dumma frågor i ett forum likt detta är ju de som inte äger de kontanta medel som är nödvändiga för att höra hemma bland fritidsbåtarna i våra hamnar... Dessa stackare som låtsas vara förmögna nog att äga en fin båt men nödgas att själva skita ned sina fingrar för att kunna få lov att vara med och glänsa....

 

Delvis är det nog också folk med gott om stålar som förtvivlat försökt få tag i en båtmek i brinnande semestertider? 

 

Det är inte de dumma frågorna jag vänder mig emot. 

Det är frågorna som är omöjliga att besvara på grund av obefintlig relevant information jag funderar över. 

Och de som är för viktiga för att kunna lägga tid på elementär felsökning. 

 

Tror inte ens herr Brunnsviken, som löder kretskort hela dagarna eller vad nu en som jobbar med data gör, kan besvara frågor av typen: 

Hej. Jag har köpt en data. Den fungerar inte. Vad är det för fel? 

Redigerad av coppertail
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Silverfox59:

Nu är det så, bara för att du har motorbåt, så har inte alla en motorbåt. Jag har mina segel hissade och slipper oroa mig för ditt problem. 

 

När det är dags för service, för att byta bränslefilter bland annat, så ger jag den lokala båtmeckaren inkomst. 

Men vad händer om fallinan går av, en hårt belastad vantskruv ger sig i segling vid Svenska Högarna? Är det "tråkigt" och "onödigt" kunnande och du ringer SSRS?

Eller lagar du det själv med lite saker du har ombord?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coppertail:

 

Och förresten heter det ”data” det Du verkar jobba med. 

...

Varning för nördig kommentar!

Data är det material som processas i datorn. Inget annat. 

Det finns de som jobbar med data, ofta analytiker eller databas-administratörer tex men de flesta som jobbar i ”IT-branchen” jobbar med system och hur dessa kommunicerar med varandra.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lära sig meka ja, men meka vaddå? Tankarna går till Macken på 80-talet

 

"Du kan inte lära mig att laga lite, så jag får se hur man gör?" 

-"Laga vaddå?" 

"Ja, alltså.... lite vanlig allmän lagning?" 

-"Allmän lagning?" *Roy sätter fast en tändhatt*  

Ja....SÅDÄR! Som du gjorde där till exempel... 

"Du! Vad är det för fel på din bil egentligen...?" 

 

Det är lätt att säga att man som båtägare skall kunna meka, men det kräver en ganska grundläggande kunskap (och intresse) och framförallt bibehållen sådan. Det är inte bara själva mekandet som krävs utan även felsökning och analytisk förmåga när exempelvis en motor lägger av. Dagens motorer och drivlinor är ganska komplicerade vid det här laget. 

 

Samma med bilar. Förr skruvade nästan vem som helst i sin 240...för att det gick och var förhållandevis enkelt. Vem lyfter på huven idag till sin S90 och säger... "Jaha...då skall vi se...". Knappt märkesverkstäderna vet något längre. De kopplar upp sig, läser felkoder, byter allt och hoppas det löser sig. 

 

Volvo Penta har de senaste åren jobbat aktivt för att göra båtägandet allt enklare och deras filosofi är att det skall vara lika enkelt att starta upp en båt som en bil. Detta innebär förstås allt mer automatiserade processer. Ett växande behov av sjöassistans finns och är kanske helt nödvändigt den dagen det automatiska lägger av. Många marinor erbjuder detta till sina kunder redan idag.  

 

Visst, en viss teknisk baskunskap krävs givetvis av skepparen och i viss mån resten av besättningen. Det är skepparens ansvar att säkerställa en säker vistelse och färd ombord. Men jag tycker det är viktigare med förberedelser, gott sjömanskap, hänsyn och framförallt navigering. Många av sjöräddningarna kan nog undvikas om fler fokuserade på detta istället.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Lära sig meka ja, men meka vaddå? Tankarna går till Macken på 80-talet

 

"Du kan inte lära mig att laga lite, så jag får se hur man gör?" 

-"Laga vaddå?" 

"Ja, alltså.... lite vanlig allmän lagning?" 

-"Allmän lagning?" *Roy sätter fast en tändhatt*  

Ja....SÅDÄR! Som du gjorde där till exempel... 

"Du! Vad är det för fel på din bil egentligen...?" 

 

Nånstans får man väl börja, och det är nog inte så dumt med lite allmän lagning. Åt vilket håll lossar man en mutter, hur fungerar en slangklämma, hur luftar man.

Har en bekant (tyska) som köpte en ny Alfa Romeo, körde 7000 mil, bilen vägrade, ringde till verkstad. 

-När servades den senast?

-Servades? Aldrig

 

Bilen blev skrot. Damen gick och köpte en ny Mercacab. Också ett sätt att lösa problemet. Dock svårt att tillämpa på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är uppenbarligen inte bara på, SJK, Svenska Järnvägsklubbens forum, Postvagnen (kallas ibland för "Pestvagnen") som trådarna spårar ur mer eller mindre ordentligt.

ursparat.jpg

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev trewq:

Nånstans får man väl börja, och det är nog inte så dumt med lite allmän lagning. Åt vilket håll lossar man en mutter, hur fungerar en slangklämma, hur luftar man.

Har en bekant (tyska) som köpte en ny Alfa Romeo, körde 7000 mil, bilen vägrade, ringde till verkstad. 

-När servades den senast?

-Servades? Aldrig

 

Bilen blev skrot. Damen gick och köpte en ny Mercacab. Också ett sätt att lösa problemet. Dock svårt att tillämpa på sjön.

 

Förvisso... men om motorn aldrig strulat innan då? Eller om man aldrig kört slut på dieseln och är noga med filterbyten varje år. Varvet byter remmarna vid behov och drev- och motor servas regelbundet. 

 

Hur och när övar man på mek som ägare till något som är i bra skick från början?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är mindsetet som avgör om man vill lära sig, försöker man aldrig att komma utanför sin komfortzon får man ringa om hjälp för allt.

 

SSRS's tandläkare och golvläggare som kommer till undsättning har viljan att lära sig nya områden och dessutom hjälpa andra, en eloge till alla dess frivilliga.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

 

Förvisso... men om motorn aldrig strulat innan då? Eller om man aldrig kört slut på dieseln och är noga med filterbyten varje år. Varvet byter remmarna vid behov och drev- och motor servas regelbundet. 

 

Hur och när övar man på mek som ägare till något som är i bra skick från början?

 

 

Kanske gå en kurs som redan nämnts? 

Känner man sig mogen efter det kan man kanske göra service själv? 

Då sparar man dessutom några tusenlappar som man kan skänka till välgörenhet eller investera på Systembolaget. 

 

Klarar man en service själv (vilket inte är svårt) är man i mina ögon mer än nog kompetent för att kunna klara ett enklare haveri. Dessutom blir det lättare och billigare att söka hjälp. 

 

Inser att det är mycket begärt av många. 

Men nog bör man i vart fall kunna identifiera de huvudsakliga delar och element som en motor behöver för att kunna fungera? 

 

En ganska vanlig fråga på forumet är exempelvis: Hjälp! Akut! Det går inte att sätta på (obs!) motorn! 

Vederbörande vet ofta inte ens om motorn går runt eller om ingenting händer.

Hur fan är det möjligt?

Jag känner i vart fall ingen som inte fattar skillnaden på om en motor går runt utan att starta eller om batteriet är dött. 

Men uppenbarligen finns det båtägare som inte gör det. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MinbusNimbus:

 

 

 

2 timmar sedan skrev trewq:

…..

Bilen blev skrot. Damen gick och köpte en ny Mercacab. Också ett sätt att lösa problemet. Dock svårt att tillämpa på sjön.

Förvisso ingen cabriolet, men väl en Mercedes-Benz… som synes med "viss" modifiering tillämpbar till sjöss.husvagn.jpg.eb9f7b6f2eec7c8e9647582513cadb67.jpg

 

För att komma i land igen.

Vad jag menar i detta är ju att man som båtägare med en någorlunda normal ekonomi, måste kunna meka en del grundläggande, till sjöss kunna laga de vanligaste sakerna som kan fallera.

Mekaniker är dyra att anlita, och har semester när man bäst behöver dem.

 

Jag såg också en notis från SSRS där man hade bärgat en segelbåt med motorhaveri och fört den och dess besättning mot vinden och mot land, trots att det var bra segelvind. Även jag kunde läsa litet mellan raderna vad SSRS tyckte om det.

 

Jag har en släkting som numera har en sommarstuga... Han ringde mig då ankarspelet, i den nya svenska kvalitetsbåten, var helt dött, det visade sig att han petat till dess automatsäkring då han stuvade ned en större bag med långa redskap som man använder i någon slags bollsport som sägs härstamma från Skottland, FORE!

Det går väl an så länge som folk till sjöss bara har en tumme mitt i näven, men då de har tio tummar mitt i nävarna, två vänsterfötter och en kognitivt dysfunktionell övervåning, då är det kört, då kan de stanna i land, eller annorstädes.

 

Vill man lära sig att skruva i en skruv, byta olja eller i detta fallet hålla koll på automatsäkringarna kan man det. I populärvetenskapliga TV-program eller i tidskrifter kan man ta del utav hur man lärt olika apor, korpar, hundar, katter och till och med bladlöss och amöbor olika saker, så hoppet är inte ute för den mest opraktiske båtägaren. Bara viljan finns och att det inte är totalt ihåligt som en ost från det där svårstavade alplandet i hjärnan, finns det hopp! gott hopp!

 

Men det kan vara en brist på självförtroende. Släktingen med automatsäkringen exempelvis, hans far var ekonom, han i sin tur hade blivit utslängd från sin fars snickeriverkstad då han bröt av en tumstock. Vilket resulterade att han (ekonomen) inte ens lärde sig skruva i en glödlampa, och då hans son i sin tur, kunde göra eaglar, boogies och sådant men hade noll koll på båtens säkringar.

(Själv klarar jag inte ens bildäcket på bana fyra). Vi är olika dåliga på olika saker.

 

I en pågående tråd här på forumet är det nu en kille som mekar med en V8, förefaller just nu vara tändningsproblem, efter varje inlägg på forumet görs nya upptäckter och vinns nya erfarenheter, det är ett bra exempel på att folk med normalt självförtroende kan lära sig saker då förutsättningarna finns och framförallt viljan.

 

Jag har en annan släkting som hellre lämnar bort båten till ett varv under hösten för att få den iordninggjord till våren, full service. Han ställer sig hellre vid ett operationsbord och jobbar extra med att reparera skid- och snowboardåkare, och andra som åtdragit sig ortopediska skador, veckan efter sportlovet (det är extra bra betalt då). Det blir mer lönsamt så, än att herr ortopedkirurgen själv skulle ge sig i kast med underhåll och vårrustning.

Vad jag tycker om det... tja, jag skulle aldrig en komma på tanken att  jobba extra då ledigheten är helig för mig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lära sig mecka behöver man inte men en bra början kanske kan vara att lära sig se skillnad på batterit och vattenpumpen. Kanske kunna byta impeller.

En del kan inte byta hjul på bilen. Jag kan men gör det inte. Reservhjulet har jag aldrig använt. Men den dagen man står där med flatpunka så kan man ge sig fan på att det är på någon ödslig liten väg mitt i natten och bärgaren kan komma först om tre timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Lära sig mecka behöver man inte men en bra början kanske kan vara att lära sig se skillnad på batterit och vattenpumpen. Kanske kunna byta impeller.

En del kan inte byta hjul på bilen. Jag kan men gör det inte. Reservhjulet har jag aldrig använt. Men den dagen man står där med flatpunka så kan man ge sig fan på att det är på någon ödslig liten väg mitt i natten och bärgaren kan komma först om tre timmar.

Ja.

Man undrar ibland hur folk klarar sig i det dagliga livet.

Jag hade en arbetskamrat som kissade med öppen toalettdörr.

Glödlampan i taket på toan hade gått sönder.

 

Sedan det där med sin egen övertro på sig själv.

Det finns nog en och annan mekaniker, reparatör, serviceman som fått skruva ihop motorer och andra saker där ägaren trott sig själv kunna laga grejerna. Det finns ett exempel i bekantskapskretsen där man gav sig i kast med att själv "renovera" en insprutningspump till en gammal BMW, minns inte vad den nu heter, Kügelficher" eller något liknande.

För att återgå till "Macken" de två banktjänstemännen som hade monterat ur motorn ur en bil och bar motorn till macken, med liknelsen att man inte tog med sig hela huset till reparatören om TV´n hade gått sönder. Sådana knickedickar finns också i verkligheten.

 

"Det är synd om människorna", det var väl Strindberg som skrev det?

 

Det där med att se skillnad på olika saker... jag har en relativt ny modern digital bil, jag hittar ju förvisso batteriet under huven, men det framgår inte med självklarhet vilket som är plus och minus. Sedan alla dom andra grejerna...? Den stora järnklumpen är väl kanske motorn, men allt det andra? Allt som är dolt under stora svåröppnade plastlock? Det var enklare förr på den analoga tiden.Och inne i bilen, på instrumentbrädan, radion? var skall jag stoppa in kassettbanden? jag bara undrar, och varför tvingas jag att lyssna till finska nyheter varje vardag kl. 13? Hur stänger man av den automatiken? B)

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade en arbetskamrat som kissade med öppen toalettdörr.

 Glödlampan i taket på toan hade gått sönder.

Behövs inte så länge man har hygglig hörsel ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det där med att se skillnad på olika saker... jag har en relativt ny modern digital bil, jag hittar ju förvisso batteriet under huven, men det framgår inte med självklarhet vilket som är plus och minus. Sedan alla dom andra grejerna...? Den stora järnklumpen är väl kanske motorn, men allt det andra? Allt som är dolt under stora svåröppnade plastlock? Det var enklare förr på den analoga tiden.Och inne i bilen, på instrumentbrädan, radion? var skall jag stoppa in kassettbanden? jag bara undrar, och varför tvingas jag att lyssna till finska nyheter varje vardag kl. 13? Hur stänger man av den automatiken? B)

 

 

 

Jag tycker tvärtom att det blivit enklare och intressantare att felsöka bilar med elektronikens hjälp. 

Visst felkoder kan vara direkt missvisande men att kunna koppla upp bilen mot en padda eller laptop och se samtliga givare och parametrar i realtid medans man kör en sväng är ett grymt hjälpmedel. 

Tyvärr är vi inte riktigt där ännu i båtbranschen. I alla fall inte för gemene man. 

 

Edit: Data alltså... 

Redigerad av coppertail
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv ganska händig och hade en snabb moppe, en fyrväxlad Sachs på en Crescent Compact. Jag överlevde och jag körde inte ihjäl någon.

 

Vart vill jag komma...

Jo, jag ville nog bara skryta lite och bekänna mina synder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En evig debatt mellan två personlighetstyper. Finns utmärkt beskrivet i "Zen and the Art of Motorcycle Maintenance" av Robert Pirsig.

Förresten... jag hade en Vicky-55, max 70. Efter flitigt experimenterande sålde jag den till en kille som hämtade den med en skottkärra.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På 70-80 talet fanns inga mobiltelefoner eller datorer, ej heller någon sjöräddning. Idag finns allt detta och man får hjälp direkt när man behöver det. Man behöver inte bry sig eller ta reda på hur saker funkar, man ringer bara ett samtal, och så kommer hjälpen. Förr fick man hjälpas åt någon som vinkade på sjön och genast kom någon bussig skeppare och hade kunskap eller ställde upp med bogsering. Man var mera utsatt förr och var därför tvungen att lära sig mer om teknik och mekanik, samt naturligtvis så var motorerna betydligt enklare. Sedan fanns inte den ekonomin på den tiden, idag finns  pengar i en helt annan utsträckning , man hade ej råd att lämna in grejer för reparation. Utan brytarna eller tändspolen fick man byta själv. För nog är det så att vi är otroligt rika idag i detta samhälle, och folket i tredje land har blivit betydligt fattigare. Kan nog skriva ett betydligt längre inlägg men stannar där.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
11 minuter sedan skrev kossor:

På 70-80 talet fanns inga mobiltelefoner eller datorer, ej heller någon sjöräddning. Idag finns allt detta och man får hjälp direkt när man behöver det. Man behöver inte bry sig eller ta reda på hur saker funkar, man ringer bara ett samtal, och så kommer hjälpen. Förr fick man hjälpas åt någon som vinkade på sjön och genast kom någon bussig skeppare och hade kunskap eller ställde upp med bogsering. Man var mera utsatt förr och var därför tvungen att lära sig mer om teknik och mekanik, samt naturligtvis så var motorerna betydligt enklare. Sedan fanns inte den ekonomin på den tiden, idag finns  pengar i en helt annan utsträckning , man hade ej råd att lämna in grejer för reparation. Utan brytarna eller tändspolen fick man byta själv. För nog är det så att vi är otroligt rika idag i detta samhälle, och folket i tredje land har blivit betydligt fattigare. Kan nog skriva ett betydligt längre inlägg men stannar där.

Fanns inte sjöräddningen på 70-80-talet?  Okej. När bildades sjöräddningen, SSRS, då? Var det på 90-talet eller så sent som 00-talet?  Berätta för en som inte vet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Silverfox59:

När bildades sjöräddningen, SSRS, då?

1907

Men då bara för att rädda liv och, i mån av tid, assistera båtar mot betalning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
5 minuter sedan skrev bhemac:

1907

Men då bara för att rädda liv och, i mån av tid, assistera båtar mot betalning

Tack bhemac. Vet, var ironisk i mitt inlägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 hours ago, Rubenjames said:

Jag fick i mycket späd ålder lära mig att ha respekt för havet, att hantera en båt i svåra miljöer och att alltid vara förberedd på det värsta, det har visat sig vara den bästa lärdomen jag kunnat få för ett mycket aktivt sjöliv utan katastrofer.

Har släkt som förlorat benen och nästan livet till sjöss pga bristande kunskaper och sjömanskap, hade en god vän som kapsejsade med båten pga tanklöshet och brist på utrustning ombord vilket resulterade i en helt onödig död för både honom och hans fru.

 

Det här tycker jag är en bra och viktig poäng du gör. Ska man ge sig ut på sjön - eller i trafiken - så bör man veta hur man hanterar trafikmiljön, speciellt om man har passagerare. Jag är en av dem som tycker förarintyg borde bli obligatoriskt. Däremot så tycker jag inte att mekanikerutbildning är lika viktigt, även om det kommer att orsaka mer kaos om din bilmotor skär på motorvägen än om din båtmotor gör det på sjön.

 

20 hours ago, Rubenjames said:

Jag har hjälpt otaliga sjöfarare genom åren med div smårep till sjöss som hade kunnat utgöra stora problem om de skett vid ett sämre tillfälle. Har stött på förvirrade båtägare på Ålands hav som frågat var Åland ligger, utan vare sig sjökort,  kompass eller vhf  till hjälp när surfplattan och mobilen tappat nätanslutningen. 

 

Tvivlar inte en sekund på detta. Folk/människor är rent generellt idioter - eller just människor - beroende på hur man ser på det. Min egen uppfattning växlar beroende på hur mycket jag sovit natten innan 😄

 

Man får nog se det som att man bidrar till sin egen positiva karma och att man kanske lärt de nödställda en läxa. Pay it forward.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Silverfox59:

Tack bhemac. Vet, var ironisk i mitt inlägg. 

Precis och det är väl en jäkligt stor skillnad idag när de kommer för att fylla din tank som du glömt fylla innan du åkte ut eller????

 

Vem skulle du ringa på innan mobilen fanns, du kanske hade en lång sladd släpandes efter din båt inpluggad i jacket. Är du så naiv så du inte ser skillnaden i dagens samhälle mot 70 talets, möjligheter och utrustningar kanske du ska ta av dig seglarglasögonen. Obs skrivet med viss ironi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 hours ago, coppertail said:

Ett av dina argument vägrar jag dock att köpa. Det heliga tidsargumentet. 

Det är lite pinsamt att 2019 fortfarande vidhålla att man är så jävla viktig att man inte har tid att lära sig tråkiga saker. 

I den meningen hävdar Du då samtidigt att de frivilliga sjöräddare som åker ut för att hämta dig då ”motor” inte går att ”sätta på” har oviktiga liv med meningslösa arbeten. 

Det är rätt hardcore människosyn? 

 

Jag höll inte heller med om tidsargumentet förr, utan var mer av åsikten att alla klarar av precis allting, bara de själva vill och lägger tillräckligt med tid på det. Ända tills jag fick barn och upptäckte att jag fick prioritera stenhårt mellan jobb, att ta hand om mina barn, vila och egna intressen. I den prioriteringen har jag helt enkelt inte möjlighet att fördjupa mig i allt i den utsträckning jag skulle vilja. Jag har också blivit mer ödmjuk i insikten att andra kanske inte heller har den möjligheten. 

 

Frivilliga sjöräddare har säkerligen inte meningslösa liv och arbeten. Jag beundrar dem mycket och fattar inte riktigt hur du kom till den slutsatsen av vad jag skrev. 

Redigerad av Brunnsviken
Stavade fel som vanligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad man inte ska glömma, och som nämnts tidigare i tråden, är att de nya motorerna (det finns annat som kan gå sönder - jag vet, been there 🙄) nästan kräver en dator med mycket dyr programvara för att kunna analysera, återställa och få att fungera. Detta förutom de ofta hiskeligt dyra reservdelarna. Väldigt få åker omkring i en nyare bil eller båt med denna utrustning ombord.

Det är den tekniska utmaningen i dagens båtliv.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...