Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
coppertail

Tekniska ”utmaningar” i dagens båtliv.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
2019-07-04 vid 05:56 skrev Seawolf:

Kan nämna att på den tiden jag anställde intrumenttekniker på jobbet, så var en av mina diskussionspunkter: 

- Hur fort gick din moppe

Efter en liten diskussion i ämnet var det superlätt att avgöra om kandidaten passade för jobbet. De vars moppe gick saktare än 70 föll igenom direkt.....

 

Ja, kriterierna är tydligen olika... 

 

- En reporter intervjuade en VD, hur han gick till väga när han anställde medarbetare. 

 

- Va lustigt... Jag ska just till att hitta några kandidater...

Varpå han sträckte sig till högen med inskickade CV:n. 

 

- Måttade och greppade 3/4 av högen uppifrån, och slängde dessa rakt i papperskorgen. 

 

- Då sa reportern: Så kan du väl inte göra! 

 

- Oh, jo då... Jag anställer ingen med otur! 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Hybro:

 

Ja, kriterierna är tydligen olika... 

 

- En reporter intervjuade en VD, hur han gick till väga när han anställde medarbetare. 

 

- Va lustigt... Jag ska just till att hitta några kandidater...

Varpå han sträckte sig till högen med inskickade CV:n. 

 

- Måttade och greppade 3/4 av högen uppifrån, och slängde dessa rakt i papperskorgen. 

 

- Då sa reportern: Så kan du väl inte göra! 

 

- Oh, jo då... Jag anställer ingen med otur! 

 

 

 

 

På åttiotalet handlade denna skröna om personalavdelningen på SAS (inte HR, det fanns inte då) som skulle anställa nya piloter. Ingen vill väl åka med en pilot med otur!!!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra att folk frågar sina "dumma" frågor på forumet för då kanske de lär sig litet.

Alla har vi en gång lärt oss att om man gräver sig med handen i arslet så börjar den lukta skit. Sedan lär man sig mer efter hand som man växer upp. Alla växte inte upp bakom ratten på en Massey-Ferguson 35 och någonstansifrån skall de också få sina kunskaper som vuxna så de kan ta igen vad de förlorade under uppväxten.

Nog är det ju ynkligt om vi som hade tur inte kan hjälpa mindre lyckligt lottade medmänniskor på vägen!

Så långt är allting gott och väl.

 

Det som retar mig är alla människor som inte vill ta till sig kunskaper och som medvetet undviker att tänka på att någonting kan haverera. Medvetet motstånd mot kunskap. Det blir allt vanligare och utövarna allt fler.

 

 

 

  • Gilla 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst dem flesta kommentarerna, så undrar jag verkligen om jag ska köpa båt typ Bayliner 2355 årsm 95-00? Kan ingenting om motorer men är villig att lära mig lite så klart om vad som kan vara nödvändigast att veta om motorn ifall det skulle bli något fel. 

En motor som är på service regelbundet och delar bytts kontinuerligt hur stor är chansen att motorn kraschar? Vad brukar vara dem vanligaste felen?

 

Ska jag verkligen ha båt?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Jajje55:

 

Ska jag verkligen ha båt?!

Om du är villig att lära och känner dina brister, javisst självklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man byta hjul på bilen och har viljan att lära sig så tror jag man klarar att lära sig det mesta om en båt.

Idag är det så lätt att hitta information på internet. 

Det mesta handlar om vilja och lite sunt förnuft.

 

Sunt förnuft kanske inte är så vanligt dessvärre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag är seglare och älskar att segla. Skulle vilja säga att jag ogillar motorer starkt men har en inombordare. Lyckligtvis fungerar den utan problem. Jag har inte och vill inte lära mig lösa mekaniska problem. Varför ska jag det när jag är seglare? Är med på några andra båtforum för båtfolk och jag vågar påstå att motorbåtsägarna fyller utrymmet till 90% om alla möjliga och omöjliga fel på deras motorer. Varför äga en motorbåt som, enligt dem själva, knäcker deras ekonomi fullständigt? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att vi alla är olika :) skulle bli trist om alla var stöpta ur en form. Själv så är jag inget fan av segelbåt, på tok för mycket linor att dra i för att vinna någon tiondels knop ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Jajje55 said:

En motor som är på service regelbundet och delar bytts kontinuerligt hur stor är chansen att motorn kraschar? Vad brukar vara dem vanligaste felen?

 

Vågar inte uttala mig om de vanligaste felen, mycket beror ju på hur motorn har körts och servats tidigare år. Finns kvitton på regelbunden service är det en stor fördel, men man vet aldrig riktigt ändå. Plus att man kan ha otur. Rent generellt: äldre motor ger större risk för problem och nyare motor lägre risk. Sen kan det variera rejält: en äldre kan fortsätta gå som en klocka och man läser här om folk som fått fel på dieselspridarna i sina nya Volvo Penta och gud vet allt. Motorbåtar är lite oberäkneliga, ska man väl vara medveten om 🙂

 

Edit: just Bayliner har väl ganska dåligt rykte i Sverige, hur mycket sanning det ligger i ryktet vet jag inte. 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Jajje55:

Efter att ha läst dem flesta kommentarerna, så undrar jag verkligen om jag ska köpa båt typ Bayliner 2355 årsm 95-00? Kan ingenting om motorer men är villig att lära mig lite så klart om vad som kan vara nödvändigast att veta om motorn ifall det skulle bli något fel. 

En motor som är på service regelbundet och delar bytts kontinuerligt hur stor är chansen att motorn kraschar? Vad brukar vara dem vanligaste felen?

 

Ska jag verkligen ha båt?!

 

Klart Du ska ha båt. 

Men nog kan man säga att det är högriskobjekt du tittar på. 

I alla fall om motor och drev är original. 

Det är isf, inte en fråga OM det kommer bli problem utan när och hur dyrt. 

Det går snabbt att komma upp reparationer som vida överstiger båtens värde. 

 

Börja med utombordare och lite enklare båt. Så nytt som Du har råd med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket handlar om attityd till problem och viljan att lära, alla är vi olika. Själv tycker jag det är skitkul att justera diverse tampar och tjäna en hundradels knop, liksom att skruva isär dieseln för att se hur den ser ut inuti och eventuellt förbättra något.

För att parafrasera Karin Boye - Visst är det kul när nåt går sönder

Då får man tillfälle att skruva isär och försöka begripa hur och varför och hur sjutton man ska fixa det.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...