trewq 591 Posted July 7, 2019 Det brukar också hjälpa att be någon förklara problemet i detalj eller göra det själv. Halvvägs brukar det då bli "Aj, nu kom jag på vad felet är" Share this post Link to post Share on other sites
Snoilsky 3 Posted July 7, 2019 3 timmar sedan skrev Baxlaget: Den här verkar vara det övergripande schemat. Share this post Link to post Share on other sites
Snoilsky 3 Posted July 7, 2019 3 timmar sedan skrev Baxlaget: Förstår inte. Vad är ditt beslut för att åtgärda felet? Att berätta om tidigare båtar? Du måste verifiera att startreläet är trasigt för att kunna motivera att köpa ett nytt. Förstår du det? 2 timmar sedan skrev Baxlaget: IngemarE, jag är imponerad av din tålmodighet och dina instruktioner. Du (och jag) vet hur man felsöker. Den kunskapen kommer inte lättvindligt, det tar många år av försök, misstag, aha-upplevelser och självklart tips från andra som redan gjort den resan. Efter att ha läst ett antal inlägg när TS själva säger att de inte kan någonting om det aktuella ämnet men ändå vill klara av att lösa problemet tycker jag det är bäst att säga som det är: Om du inte kan felsöka på en motors förgasare, startmotor, växelhus, bränslesystem eller elsystem så bör du anlita någon som kan det. Inte en chans att TS kan tillägna sig åratal av erfarenhet bara genom att fråga här om man erkänner att man är novis. Det är helt enkelt ett svar hur TS snabbast löser sina problem om TS själva säger att de inte kan något om ämnet. Anser jag. Jag kan helt säkert inte lära mig det så snabbt men jag är tacksam för era försök. Ska lägga en dag utan barn och felsöka enligt tips. Den lokala båtelektrikern har semester och båtmekanikern har 60 inplanerade arbeten innan han kan ta nya uppdrag. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,619 Posted July 7, 2019 Det kan nog stämma - för själva motorn. Men sedan har du tändningslås m.m som ansluter till kontakten till vänster, och det schemat måste också hitta. Sedan är det "bara" att hitta motsvarande i båten. Den rödblåa är plus till tändningslåset på andra schemat, den gulröda kommer från tändningslåsets startläge via neutralbrytaren. Som alltså skall vara spänning på och dra startreläet vid start. Bara att börja mäta 1 Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,152 Posted July 7, 2019 Uj, uj, uj.... Så många trådar innanför motorkåpan... Spännande detta... . Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 485 Posted July 7, 2019 4 timmar sedan skrev IngemarE: Nu kan du nog Johnson 1999 bättre än jag. Vet inte om det är CDI på den, men är det jord med i tändningslåset är det ju en extra intressant teori. TS har ju tydligen skaffat verkstadsmanualen, kunde vara till hjälp att se ett mer komplett elschema än bara för startkretsen... Detta är på inget sätt unikt för denna utombordare. Att stopp av utombordare sker genom att sänka en nod (ibland en per cylinder) mot jord gället i stort sett varenda utombordare sedan magnettändning infördes. Share this post Link to post Share on other sites
Snoilsky 3 Posted July 7, 2019 Tror jag har hittat resterande. Semestern börjar nu så jag kommer ha tid att försöka förstå. Share this post Link to post Share on other sites
Snoilsky 3 Posted July 7, 2019 Ska skaffa krokodilklämmor och mäter tidigast onsdag. Enligt IngemarE: 1. börjar mäta gulröd mot -pol när jag försöker starta. Om jag inte får någon ström så testar jag: 2. blåröd mot jord. Funkar den så bör det väl vara fel i tändningslåset? 3. Om jag istället får potentialskillnad mellan gulröd och -pol så bör det väl vara relä eller reläets jord det är fel på? Share this post Link to post Share on other sites
Snoilsky 3 Posted July 7, 2019 Jag har haft två problem: 1. Säkring gick. Då funkade varken tilt eller start. Byter säkring. Testar först tilt och den funkar. Testar startmotorn och då ryker säkringen. Upprepar detta ca 5 gånger och säkringen ryker varje gång. Bör inte det vara ett tecken på att det är kortslutning i relä (i spolen)? 2. Nästa test någon dag senare: Testar tilt och det funkar. Startar och allt går fint. Sen när jag stänger av motorn efter en kort tur så går den inte att starta alls. Prövar flera ggr men inget händer. Säkringen går inte. Kan spolen ha brunnit av helt? antar att jag blir varse om jag mäter enligt ingemarEs instruktion. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,619 Posted July 8, 2019 (edited) 9 timmar sedan skrev Snoilsky: Jag har haft två problem: 1. Säkring gick. Då funkade varken tilt eller start. Byter säkring. Testar först tilt och den funkar. Testar startmotorn och då ryker säkringen. Upprepar detta ca 5 gånger och säkringen ryker varje gång. Bör inte det vara ett tecken på att det är kortslutning i relä (i spolen)? 2. Nästa test någon dag senare: Testar tilt och det funkar. Startar och allt går fint. Sen när jag stänger av motorn efter en kort tur så går den inte att starta alls. Prövar flera ggr men inget händer. Säkringen går inte. Kan spolen ha brunnit av helt? antar att jag blir varse om jag mäter enligt ingemarEs instruktion. Felet verkar visserligen ligga i startkretsen, men glöm inte att den innefattar allt efter säkringen, via kablaget fram, tändningslåset, neutrallägesbrytaren och så tillbaka till startreläet. Du fokuserar direkt på den sista delen i kedjan. Visst, börja med att mäta spänningen där, men har du inte spänning där i startläget så måste du vara medveten om hur hela kedjan ser ut och backa genom den och se var spänningen dyker upp. Egentligen är detta ett bättre läge än med kortis som får säkringen att gå, för nu kan du mäta upp var spänningen försvinner. Tilten får sin spänning direkt från säkringen via en plint ser det ut som. Det som talar emot själva startkretsen och kanske mer ett kabelfel, fel på tändningslåset o.s.v. är att säkringen gick vid ett tillfälle under tiden du körde båten, alltså utan att aktivera startkretsen. Men börja mät och identifiera sakerna på schemat. Edited July 8, 2019 by IngemarE Förtydliganden Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,619 Posted July 8, 2019 (edited) 9 timmar sedan skrev Snoilsky: Ska skaffa krokodilklämmor och mäter tidigast onsdag. Enligt IngemarE: 1. börjar mäta gulröd mot -pol när jag försöker starta. Om jag inte får någon ström så testar jag: 2. blåröd mot jord. Funkar den så bör det väl vara fel i tändningslåset? 3. Om jag istället får potentialskillnad mellan gulröd och -pol så bör det väl vara relä eller reläets jord det är fel på? 1. Mät spänningen, Volt. Mäter du ström så skapar du en kortis via instrumentet, och det och/eller det du mäter på smäller ! Kanske var spänning du menade, men A och O är att skilja på dessa och skriva vad man menar. 2. Nu har du för bråttom igen. För efter denna punkten har du oceaner av felkällor utöver tändningslåset - kablaget, kontakterna till det, neutrallägesbrytaren o.s.v. dra inga förhastade slutsatser. Titta på schemat och följ det UTAN att hoppa över något. Visst, ser du ett uppbränt område som luktar vidrigt så kan man ta genvägar och gå på det. Annars inte. Man kan tycka att det borde gå fortare att direkt hoppa på det mest sannolika, men genvägen visar sig oftast ta längre tid när allt summeras. Och för att bedöma vad som är mest sannolikt behöver du erfarenhet. En erfarenhet som också lärt en att det vid skumma fel ofta inte alls är det mest sannolika som var orsaken. Och att det kan finnas följdfel (=flera fel/skador).... 3. Japp ! Men du skall ha kring batterispänningen,12V, inte en "potentialskillnad". Även 5V är en "potentialskillnad" men inte ok. Så uttryck dig så konkret som möjligt. Felsökning går lite krasst ut på att minimera antalet variabler i ekvationen för att kunna lösa ut den. Koppla bort olika delar för att utesluta t ex. Med luddiga indata kommer man visserligen få en massa mätvärden, men aldrig ett konkret svar. Exempel: Ponera att du har okontakt, kanske i säkringshållaren (inte ovanligt) och därmed högt spänningsfall vid höga strömmar. Tiltstyrningens relän drar inte mycket jämfört med startreläet och fungerar därför. När startreläet (större belastning) kopplas in blir spänningsfallet mycket högre och reläet får så låg spänning att det inte orkar dra. Eller spänningsfall någon annanstans i kedjan p.g.a. okontakt. (OBS - bara ett exempel, men förklarar varför det är viktigt att felsöka systematiskt) Edited July 8, 2019 by IngemarE Exempel tillagt 1 Share this post Link to post Share on other sites
Baxlaget 244 Posted July 8, 2019 6 timmar sedan skrev IngemarE: När startreläet (större belastning) kopplas in blir spänningsfallet mycket högre och reläet får så låg spänning att det inte orkar dra. Om startmotorn då inte går köper tyvärr många ett nytt batteri. Om det gamla var sämre laddat kan det kanske fungera (första gångerna) med det nya batteriet och man tror sig ha hittat felet. Bara ett exempel på att man måste tänka i termer av orsak och verkan i flera steg ... 1 Share this post Link to post Share on other sites
Snoilsky 3 Posted July 10, 2019 Skulle felsöka idag men det gick inte att få tillbaka felet. Startade och stängde av ca 10 ggr. Åkte ut på en tur ca 9 sjömil. Åkte tillbaka efter några timmar. Startade och stängde av ca 5 ggr när jag kom tillbaka. Får återkomma när det går att felsöka igen. Tack för hjälpen som jag har fått. Känner mig bättre förberedd och ska följa dina instruktioner IngemarE. Ja, det saknas kunskap och att jag har för bråttom. Lite panik när semestern precis börjat. Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,510 Posted July 10, 2019 Såna fel beror ofta på något glapp eller en halvbränd kabel. Mer kan jag inte bidra med då du nog fått den bästa hjälpen du kan få hittills. Lycka till! 1 Share this post Link to post Share on other sites