Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Snoilsky

Säkring löser ut när jag försöker starta

Rekommendera Poster

För att få kortis så det flyter ström måste du ha minus/jord med också. Den finns inte i tändningslåset (om inget lossnat/ramlat ner/blivit fel) så en kortslutning där som blåser säkringen är inte sannolik.

 

(Schemat är nog dock inte komplett - det verkar bara visa startkretsen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du har inte både 12V och jord i tändningslåset (om inte höljet är jordat). Mer troligt är att solenoiden drar för mycket ström ibland. Jag skulle sätta dit en  kraftigare säkring. 40A kanske. 

Alternativt monterar du isär solenoiden och kollar efter glapp eller brända kablar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Baxlaget:

Nej, du har inte både 12V och jord i tändningslåset (om inte höljet är jordat). Mer troligt är att solenoiden drar för mycket ström ibland. Jag skulle sätta dit en  kraftigare säkring. 40A kanske. 

Alternativt monterar du isär solenoiden och kollar efter glapp eller brända kablar.

 

Men nu är det ju ingen solenoid på den startmotorn eftersom den bygger på principen att drevet skruvar in sig av rotationen i kransen, "bara" ett kraftrelä.

 

Jag tycker det är orimligt att en säkring som den TS har skall gå av manöverströmmen till reläet, och om TS sätter dit 40A istället är risken att kablaget och/eller tändningslåset brinner istället.

Det är något annat fel, kanske så simpelt att kabelns isolering är skavd och går mot gods någonstans under motorkåpan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev IngemarE:

Men nu är det ju ingen solenoid på den startmotorn eftersom den bygger på principen att drevet skruvar in sig av rotationen i kransen, "bara" ett kraftrelä.

 

Jag tycker det är orimligt att en säkring som den TS har skall gå av manöverströmmen till reläet, och om TS sätter dit 40A istället är risken att kablaget och/eller tändningslåset brinner istället.

Det är något annat fel, kanske så simpelt att kabelns isolering är skavd och går mot gods någonstans under motorkåpan ?

Ok! Ska kolla om isoleringen är avskavd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Snoilsky:

Ok, tack! Är det ofarligt att byta till 40 amp?

Som jag skrev innan (vi skrev nog om varandra) - nej, det är inte ofarligt. Tänk på att 40A är ofta den lägsta strömmen som kan ställas in på en elsvets. Du har ett fel som bör hittas, inte dölja det genom att sätta in en smärre spik i säkringshållaren.

Enda fördelen är möjligen att du då kanske kan felsöka visuellt, dvs se vilken kabel det ryker om.. (OBS skämt).....

 

På elschemat du visade (över startkretsen) framgår att detta är huvudsäkringen till allt som kopplas via tändningslåset. Därför inte alls konstigt att annat som du kan stänga av med tändningen också slutar fungera när säkringen går.

Testa att lossa plus/manöverkabeln till startreläet, alltså den som går till spolen, och se om säkringen slutar gå. Det är tämligen ovanligt men händer att det blir kortslutning på manöversidan. Normalt drar detta max någon ampere i manöverström, så det skall finnas goda marginaler med originalsäkringen.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Testa att lossa plus/manöverkabeln till startreläet, alltså den som går till spolen, och se om säkringen slutar gå. Det är ganska ovanligt men händer att det blir kortslutning här. NOrmalt drar detta max någon ampere i manöverström”

 

ursäkta okunskap men menar du lossa kabel vid punkt ”3”? Hur ska jag då kunna se om säkringen slutar gå? Säkringen har gått när jag försökt att starta men då är ju hela funktionen bortkopplad. Menar du att det kan vara kortslutning i tändlåset och att säkringen går när jag vrider på nyckeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev IngemarE:
25 minuter sedan skrev Baxlaget:

 

Men nu är det ju ingen solenoid på den startmotorn eftersom den bygger på principen att drevet skruvar in sig av rotationen i kransen, "bara" ett kraftrelä.

En solenoid är ett kraftigt relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Baxlaget:

En solenoid är ett kraftigt relä.

Nja, solenoiden är ju egentligen en elektromagnet som ger mekanisk rörelse. Som också KAN manövrera en elektrokontakt. Men inte alls säkert.

(https://sv.wikipedia.org/wiki/Solenoid)

 

Hursomhelst har inte TS det man brukar kalla för "solenoid" på startmotorer - som både mekaniskt skjuter in drevet men också elektriskt sluter högströmskretsen till själva motorn.

 

TS: Ja, lossa vid punkt 3. För din säkring försörjer högst troligt allt på andra sidan tändningslåset, fast det inte är inritat i schemat. Tändningslåsen brukar i allmänhet bara ha en "plus in", och sedan ett antal "utgångar" för de olika lägena.

Visst, den kommer inte att starta eftersom du kopplat bort vid punkt 3, men det är för att veta om felet sitter från startreläet och framåt, eller redan innan (skavd kabel, någon annan förbrukare/kabel från tändningslåset som är "boven"). Du får titta på säkringen och se om den har gått.

Dvs går den ändå är felet troligen inte i själva startkretsen (startreläet) utan "innan" den.

 

Edit: Jag hänger nämligen upp mig på att du skrivit "Problemet med tilt uppstod när motorn gick." Dvs att säkringen gått sönder vid åtminstone ett tillfälle UTAN att startkretsen varit inkopplad. Det är skumt.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det ska jag testa. Tyvärr kunde jag inte återupprepa felet senast men när det händer ska jag testa enligt din beskrivning. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats få tillbaka problemet. Säkringen löste dock ej och filten fortsätter att fungera.

 

Observationer: När jag chokar så hör jag ett relä som klickar. När jag försöker starta så hör jag inget klick. Antar att relä är paj?

 

Jag är inte världsmästare på att felsöka. Det blev inte lättare av att yngsta dottern var med. Tyvärr var det svårt att använda tändningslåset samtidigt som jag använde multimetern. Ska köpa krokodilklämma och kablar till nästa felsökning. Säkert irrelevanta mätningar men här är dem:

 

Mätningar utan att nyckeln är i (i men inte i tändläge eller halvt på (el på)). Antar att jag måste mäta med tändningen på men då behöver jag krokodilklämma:

punkt 1 och 4: potentialskillnad 12,8. Piper när jag ställer in på pipfunk. Konstigt?!

punkt 1 och 3: potentialskillnad 12,8. Piper ej. 

punkt 1 och 2: potentialskillnad 12,8. Piper ej.

Punkt 4 och 2: potentialskillnad 0. Piper.

Punkt 4 och 3: potentialskillnad 0. Piper.

 

Vad betyder allt det här? Hur kan det både pipa och vara en potentialskillnad?

 

 

Bild1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Snoilsky:

Nu har jag lyckats få tillbaka problemet. Säkringen löste dock ej och filten fortsätter att fungera.

Vad är det som inte fungerar nu? Motorn startar inte? Går startmotorn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag förstår inte heller riktigt. Felet "är tillbaka" men säkringen gick inte ?  Är detta efter urkoppling av kabeln på startreläet som jag föreslog ?

 

Om man förutsätter att dina mätningar är gjorda med tändning på men inte i det återfjädrande startläget (svårt att avgöra på din beskrivning) så är nog allt du mätt helt normalt. Men säger ju heller ingenting eftersom du hade problem först i startläget.....eller ?  Du skrev ju vid ett tillfälle att felet (=säkringen gick) med tilt uppstod medan motorn redan gick. Var det så ?

 

F.ö. är "pipfunktionen" ett förbindelsetest där prylen man mäter på förutsätts vara s.a.s. "lös" och framförallt inte inkopplad till någon spänning. Så använd inte instrumentets förbindelsetest (pipfunktionen) vid dessa mätningar, det kommer ge vimsigt resultat. Och om du mäter spänning så använd i första hand gods/minus som referenspunkt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Baxlaget:

Vad är det som inte fungerar nu? Motorn startar inte? Går startmotorn?

 

Startmotorn försöker inte ens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag förstår inte heller riktigt. Felet "är tillbaka" men säkringen gick inte ?  Är detta efter urkoppling av kabeln på startreläet som jag föreslog ?

 

Om man förutsätter att dina mätningar är gjorda med tändning på men inte i det återfjädrande startläget (svårt att avgöra på din beskrivning) så är nog allt du mätt helt normalt. Men säger ju heller ingenting eftersom du hade problem först i startläget.....eller ?  Du skrev ju vid ett tillfälle att felet (=säkringen gick) med tilt uppstod medan motorn redan gick. Var det så ?

 

F.ö. är "pipfunktionen" ett förbindelsetest där prylen man mäter på förutsätts vara s.a.s. "lös" och framförallt inte inkopplad till någon spänning. Så använd inte pipfunktionen på instrumentet vid dessa mätningar. Och om du mäter spänning så använd i första hand gods/minus som referenspunkt.

Hej

 

Tyvärr så var allt lite stressigt. Fick jobba på nåder av min fyraåring. Jag mätte endast med nyckeln i men inte med ström på (alltså den var endast intryckt. Ej med tändningen på.

 

Säkringen gick tidigare när motorn var på. Den här gången gick inte säkringen. När jag bytte säkring så gick det att använda tilt men så fort jag försökte starta motorn så brann säkringen. För mig låter det som att relät är bränt. Jag hör ju inget klick... Men, jag vet ju inte ens om det ska klicka. Hör däremot klick när jag chokar med startnyckeln: trycker in och vrider.

 

(testade att starta motorn med nödsnöre när jag inte kunde starta den vanliga vägen. Gick mycket enkelt. Skulle provar med ca ett halvt varv på hjulet och den gick igång)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är solenoiden trasig på något vis. Jag gissar att innanmätet är helt sönderbränt. Jag skulle plocka isär solenoiden.


(ursäkta IngemarE men en solenoid är ett kraftigt relä som kan ha extrafunktioner men inte behöver ha det, Uppfanns år 1823 by André-Marie Ampère  när det inte fanns startmotorer) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Baxlaget:

(ursäkta IngemarE men en solenoid är ett kraftigt relä som kan ha extrafunktioner men inte behöver ha det, Uppfanns år 1823 by André-Marie Ampère  när det inte fanns startmotorer) 

 

Håller som du förstår inte med, i synnerhet inte som ett relä normalt inte har den rörliga delen inuti spolen som är utmärkande för en solenoid. Visst är skillnaden hårfin och egentligen inte så viktig, men för att inte förvirra så brukar man åtminstone i startmotorsammanhang inte säga solenoid utan relä om det som TS har.

 

Men TS vet nog vad vi menar och inte vid det här laget 😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt oss kalla det startreläet. Det är med stor sannolikhet trasigt. Plocka isär det för att verifiera innan du köper ett nytt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte 100% säker. Jag hade en gammal fiskesnipa för 200 år sedan med en md 2003. Då var jag student och hade egentligen inte råd med båt. Var tvungen att försöka fixa exakt alla problem. Då mins jag att det var en s.k. Solenoid som satt integrerad med startmotorn. Tror den var linjerad med kuggen som hoppar upp men den kan ha suttit på sidan av startmotorn också (tror inte det). Då hade jag problem med två saker. På något sätt hade jag dålig kontakt i solenoid (inuti). Löstes med att jag slipade på kontakterna. Sen hade jag också problem med kolen i startmotorn men jag bytte ut både kopparfläta och kol och sen funkade det. Okunnig och naiv som jag var/är så köpte jag lödpenna och floss för 60 sek men jag blev tvungen att borra och skruva fast kablarna till kol. Inte så snyggt invändigt men det funkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Baxlaget:

Låt oss kalla det startreläet. Det är med stor sannolikhet trasigt. Plocka isär det för att verifiera innan du köper ett nytt.

 

Taget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte. Vad är ditt beslut för att åtgärda felet? Att berätta om tidigare båtar?
Du måste verifiera att startreläet är trasigt för att kunna motivera att köpa ett nytt. Förstår du det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-06 vid 08:48 skrev IngemarE:

För att få kortis så det flyter ström måste du ha minus/jord med också. Den finns inte i tändningslåset (om inget lossnat/ramlat ner/blivit fel) så en kortslutning där som blåser säkringen är inte sannolik.

 

(Schemat är nog dock inte komplett - det verkar bara visa startkretsen)

Ingemar, du brukar ju ha koll på det mesta elektriskt, men på utombordare stoppas motorn genom att jorda den s.k. stoppledningen till CDI. Så jord finns inkopplad till låset. Stoppledningen är vanligligen svart/gul. Jag tror inte detta är felet, men ett sätt att utesluta denna möjliga felkälla vore ju att koppla bort jord vid tändningslåset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev guestsson:

Ingemar, du brukar ju ha koll på det mesta elektriskt, men på utombordare stoppas motorn genom att jorda den s.k. stoppledningen till CDI. Så jord finns inkopplad till låset. Stoppledningen är vanligligen svart/gul. Jag tror inte detta är felet, men ett sätt att utesluta denna möjliga felkälla vore ju att koppla bort jord vid tändningslåset. 

Nu kan du nog Johnson 1999 bättre än jag. Vet inte om det är CDI på den, men är det jord med i tändningslåset är det ju en extra intressant teori. TS har ju tydligen skaffat verkstadsmanualen, kunde vara till hjälp att se ett mer komplett elschema än bara för startkretsen.

 

Däremot så stämmer den teorin inte med TS (väldigt olika) iakttagelser, som nu senast att startreläet inte drog i startläge fast säkringen förblev hel. Några frågor till TS:

 

1. På elschemat du hämtat ur en manual finns i serie med startkretsen högst upp något som ser ut som en knapp/brytare. Kan det vara en neutrallägesswitch ?  Kollat på den ?  I synnerhet som du nu hade fenomenet att säkringen förblev hel men inget ens klickade när du vred till startläge.

 

2. Elschemat du ritat några inlägg före det är i konflikt med det du kopierat från en manual. På din ritning sitter bl.a. tändningslåset på minussidan och säkringen inte alls på samma ställe. Gör inget schema på vår input, du måste kolla hur det verkligen är på just DIN motor. Vilket är rätt ?

 

Alla fenomen du har kan, som Baxslaget varit inne på, förklaras av ett fullständigt uppbränt startrelä, men det finns också andra möjligheter.

Först måste du hitta ett elschema som är rätt, och har du verkstadsmanualen så finns det där. Jämför och bekanta dig med schemat och försök hitta prylarna i det samt de kablar som går emellan. Sitter du nu med ett fel där säkringen inte går men motorn inte startar är det ett guldläge att mäta:

A. Kontrollera att du får styrspänning på startreläets plussida när du har nyckeln i startläge. Mät med jord/gods som negativ referens.

- Om du INTE har spänning ligger felet som gör att den inte startar inte i startreläet. Då får du gå bakåt och kolla var spänningen dyker upp (neutralägesbrytaren (?), kolla kablarna samt slutligen tändningslåsets startutgångsstift.

- Om du HAR spänning och startreläet inte klickar ens - gör som Baxslaget skrev och försök öppna det, Kolla dock även dess jordledning innan du lossar för mycket.

- Om du HAR spänning och startreläet klickar - mät då spänningen på själva startmotorn när nyckeln är i startläge.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt tacksam för support. Är på utflykt men kollar direkt när jag kommer hem. Är ej 100% säker vilket schema jag har men jag ska kolla vilket som verkar stämma. Verkstadsboken är något äldre än motorn men skulle enligt firman stämma med min modell (lurad :)?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Om du HAR spänning och startreläet klickar

 

IngemarE, jag är imponerad av din tålmodighet och dina instruktioner. Du (och jag) vet hur man felsöker. Den kunskapen kommer inte lättvindligt, det tar många år av försök, misstag, aha-upplevelser och självklart tips från andra som redan gjort den resan. 

 

Efter att ha läst ett antal inlägg när TS själva säger att de inte kan någonting om det aktuella ämnet men ändå vill klara av att lösa problemet tycker jag det är bäst att säga som det är: Om du inte kan felsöka på en motors förgasare, startmotor, växelhus, bränslesystem eller elsystem så bör du anlita någon som kan det. 


Inte en chans att TS kan tillägna sig åratal av erfarenhet bara genom att fråga här om man erkänner att man är novis.

 

Det är helt enkelt ett svar hur TS snabbast löser sina problem om TS själva säger att de inte kan något om ämnet.

 

Anser jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Baxlaget:

Inte en chans att TS kan tillägna sig åratal av erfarenhet bara genom att fråga här om man erkänner att man är novis.

 

Det är helt enkelt ett svar hur TS snabbast löser sina problem om TS själva säger att de inte kan något om ämnet.

 

 

Kortsiktigt har du helt rätt. TS kommer inte bli någon expert och kanske knappt ens klokare...

 

Men kan man få någon att till slut bara svara på exakt det man frågar och kolla det, är man halvvägs. Felsökning handlar ju - precis som du är inne på - egentligen om strukturerat tänkande och att ta bort alla ovidkommande/osannolika variabler. Som när jag coachat programmerare som inte förstår vad det är för fel, så brukar jag ibland ställa 10-20 - tillsynes - dumma frågor. Någonstans halvvägs brukar personen bli så trött på mina dumma frågor att den bara svarar på exakt det jag frågar. Och några frågor senare brukar personen själv inse var problemet låg....

 

Jag är väl naiv som tror att alla kan lära sig och att de bör få en chans. Men det är helt riktigt sällan det snabbaste sättet. Att anlita någon som kan det och själv vara med är mer effektivt sätt att lära sig än att fråga på ett forum - helt enig.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Snoilsky:

Verkstadsboken är något äldre än motorn men skulle enligt firman stämma med min modell (lurad :)?)

 

Troligen samma på de flesta 90-talare om jag minns rätt. Och kollade även i några snarlika scheman jag har - motorns "kill"-signal kommer nog mycket riktigt genom jordning ("M" på t-låset ?), så det kan mycket väl vara jord indraget till t-låset också.

 

Men börja med att fastställa vilket elschema som gäller din motor, skaffa barnvakt åt 4-åringen och sätt dig vid motorn och försök identifiera det som visas på schemat i verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev IngemarE:

Att anlita någon som kan det och själv vara med är mer effektivt sätt att lära sig än att fråga på ett forum

Det är ju så jag och de flesta andra har lärt sig. Om man själv är nyfiken snappar man upp det mesta även om man inte själv är i fokus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...