Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Snoilsky

Säkring löser ut när jag försöker starta

Rekommendera Poster

Hej

 

Kan någon förstå vad som är problemet? Jag har en Johnson 70hk från 1999 med OMC reglage. I reglaget går två kablar till tilt. Resten (5-6) går till tändningslåset. Se bilder...

 

-Motorn gick fint men tilten slutade fungera när vi tog en tur.

-Stängde av motorn när vi var förtöjda med nyckeln och det fungerade normalt.

-När jag försökte starta igen (ganska omgående) så är startmotorn helt död (dvs både tilt och start är strömlöst)

-Hittar en säkring under motorkåpan som har gått. 20 ampere.

-Byter säkring och då fungerar tiltmotorn som vanligt.

-Så fort jag försöker starta så går säkringen.

-Råkade ha en massa 20 amp säkringar så jag upprepar processen några gånger och det sker varje gång: tilt funkar men så fort jag försöker starta så går säkringen.

 

Va tror ni är det den troliga orsaken? Kortslutning i startmotor, tändningslås eller något annat? Jag har ingen annan strömkälla (vad jag kan se) kopplad via reglage/huvudsäkring. Alltså inga instrument eller någon belysning.

 

 

IMG_8191.jpg

IMG_8188.jpg

IMG_8180.jpg

IMG_8181.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på bilder i telefonen och såg en märklig detalj. Startmotorns kuggar verkar inte vara linjerade med svänghjulets kuggar (osäker på terminologi). Kan det vara orsaken till att säkringen går? Belastningen blir för hög när jag försöker starta? Se bild:

IMG_8199.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har  du kollat i instruktionsboken vad används denna 20A säkring som går. Antingen så går den till tilt eller till reläet på startmotorn. Tror inte på kuggarna, strömmen som drar igång motorn går inte via 20A säkringen.

 

Kuggarna kommer att ligga rätt när startmotorn jobbar, men de kan inte kugga in annars för då skulle startmotorn snurra hela tiden medan motorn är igång.

 

Om jag vore dig så skulle jag kolla om du har fått kortis i reglaget eller i kabelhärvan som på något sätt kopplar ihop tiltkablarna med startmotorkablarna, även om jag kan inte logiskt förklara hela förloppet.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Har  du kollat i instruktionsboken vad används denna 20A säkring som går. Antingen så går den till tilt eller till reläet på startmotorn. Tror inte på kuggarna, strömmen som drar igång motorn går inte via 20A säkringen.

 

Kuggarna kommer att ligga rätt när startmotorn jobbar, men de kan inte kugga in annars för då skulle startmotorn snurra hela tiden medan motorn är igång.

 

Om jag vore dig så skulle jag kolla om du har fått kortis i reglaget eller i kabelhärvan som på något sätt kopplar ihop tiltkablarna med startmotorkablarna, även om jag kan inte logiskt förklara hela förloppet.

Tack för svar.

 

Har tyvärr inte någon instruktionsbok. Uppenbarligen så går den till tilten eftersom att tilten funkar när säkringen är hel men inte annars. Kan den inte gå till både startrelä och tilt?

 

Kan tänka mig att strömmen till startmotor är betydligt högre än 20 amp.

 

Ska kolla om jag har kortis men tror inte det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske vore bra med en verkstadshandbok, t.ex
https://www.ebay.com/itm/B7352-Johnson-Evinrude-2-70hp-1995-2007-Outboard-Service-Repair-Shop-Manual/131499307385?epid=1018873459&hash=item1e9df83179:g:Lb0AAOSwiqdarAqQ

finns kanske flera olika, kanske skruvat.se har någon ?

För mig har verkstadshandbok till min Mercruiser räddat 2 olika somrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går svänghjulet att dra runt minste ett varv för hand, med eller utan tändstift?

 

Är väl det första man kollar... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla. Tack för tips!

 

När jag kollade en onlinetjänst så hittar jag säkringen under "Ignition system". Orange pil.

C_Users_david.eriksson_Downloads_Dok1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Hybro:

Går svänghjulet att dra runt minste ett varv för hand, med eller utan tändstift?

  

Är väl det första man kollar... 

Problemet med tilt uppstod när motorn gick. Jag har tagit för givet att det inte är något problem med motorn men jag kan testa. Jag hör inga ljud alls när jag vrider på startnyckeln. Säkringen verkar gå direkt. Om det är direkt när jag stoppar i nyckel eller direkt när jag vrider/chokar vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu när jag startade motorn så funkade det plötsligt. Säkringen löser inte ut längre, dvs felsökning blir svår. Tar med mig en startlina om det skulle hända igen samt hoppas att jag hittar någon ledig elektriker som kan felsöka om problemet uppstår igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startlåset har 3 lägen. Tändning av, tändning på och startmotor aktiverad. I vilket av de två senare lägena går säkringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev guestsson:

Startlåset har 3 lägen. Tändning av, tändning på och startmotor aktiverad. I vilket av de två senare lägena går säkringen?

Det var det jag hade tänkt undersöka idag men jag kunde inte upprepa felet. Inte tändning av antar jag men jag är inte säker. Om det är läget "startmotor aktiverad" är det i så fall startmotor eller relä som är felet? Det finns ingen solinoid vad jag kan förstå. Är det relät som ersätter solinoiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte kolla på kablarna men såg inget uppenbart fel på kablarna. Hoppades annars att jag skulle hitta några klämda kablar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-07-02 vid 15:42 skrev Snoilsky:

Det finns ingen solinoid vad jag kan förstå

Jo, du har en solenoid, det är dels ett kraftigt relä och dels en elektromagnet som drar Bendixdrevets kugghjul mot svänghjulets kugghjul. 
https://www.maringuiden.se/forum/topic/49195-bendixdrevet-hur-funkar-det/

 

Relädelen på din solenoid har du här (cirkeln nere till höger):

 

 

Säkring löser ut när jag försöker starta - MotorbåtSnack - Maringuiden-2019-07-03 17_01_27.png

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack. Behöver förstå mer när det händer nästa gång. För det lär det göra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Baxlaget:

Jo, du har en solenoid, det är dels ett kraftigt relä och dels en elektromagnet som drar Bendixdrevets kugghjul mot svänghjulets kugghjul. 
https://www.maringuiden.se/forum/topic/49195-bendixdrevet-hur-funkar-det/

 

Relädelen på din solenoid har du här (cirkeln nere till höger):

 

 

Säkring löser ut när jag försöker starta - MotorbåtSnack - Maringuiden-2019-07-03 17_01_27.png

Om säkringen gick när jag vred på startnyckeln, är det då troligt att själva styrströmmen till relät kortslöts varpå säkringen gick. Jag har riktigt dålig koll på el men tänker att strömmen ska gå från batteri, genom säkring och sedan genom relä när startnyckeln vrids. Om det är kortslutning efter säkringen så brinner den direkt utan att kugghjulet lyfter. Om det inte är kortslutning så "bryggas"/kopplas en separat strömkrets som går från batteriets ena pol, genom startmotorn och tillbaka till batteriet?

 

Kan du/ni se vad det är för ledningar i bilden? Är de tunnare kablarna styrström? Varför så många kablar? Är gul jord och röd plus? Den stora kontakten med röd krage, antar att det är plus direkt från batteri. Den tjocka som går från relä till startmotor, antar att det är samma plus men utgången från relä till startmotor som får kontakt när startnyckeln vrids.

 

off topic: otroligt att motorer från sekelskiftet kan se helt nya ut invändigt. Jag kollade knappt på motorn när jag köpte den. Testade endast komp och att den startade. Tog för givet att jag skulle bli tvungen att byta till en 4-takt men nu känns det inte så akut längre.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det verkligen en solenoid på dessa små startmotorer?

En mindre burk på sidan av själva startmototor, likt en bit tjockkörv. 

 

En solenoids uppgift är två. 

Den ena är reläfunktionen. Att styra en stor ström, med en lite. Typ det som reläet i högra cirkeln gör. 

 

En solenoid har dessutom en uppgift till, nämligen att med den inbyggda elektromagneten påverka en gaffel, som föser startmotorns drev i ingrepp med svänghjulets kuggkrans. 

 

På mindremotorer har man löst detta med en spiralskuren axel på startmotor, vilket glr att startmototorns drev skruvas uppåt/utåt och greppar svänghjulets kuggkrans. 

 

Så, jag tror inte att du har någon solenoid. Ser i vart fall inte ut så. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Snoilskys bild, visar typ startmotor med solenoid till bil, större marinmotorer

o s v. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Baxlaget:

Jo, du har en solenoid, det är dels ett kraftigt relä och dels en elektromagnet som drar Bendixdrevets kugghjul mot svänghjulets kugghjul. 
https://www.maringuiden.se/forum/topic/49195-bendixdrevet-hur-funkar-det/

 

Relädelen på din solenoid har du här (cirkeln nere till höger):

 

 

Säkring löser ut när jag försöker starta - MotorbåtSnack - Maringuiden-2019-07-03 17_01_27.png

 

Det finns ingen solenoid på denna starter. I stället drivs startdrevet upp till kuggkransen längs en skruv på startmotoraxel av rotationen. Om varvet är för lågt, t.ex. på grund av dåligt batteri surrar ofta startmotorn bara utan att gripa in i svänghjulet. Med en solenoid skjuts drevet först in i kuggkransen först därefter får startmotorn ström. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En utmärkt beskrivning och förtydligande, till det jag faktisk skrev. 

😋

 

Nu kan du väl skriva några ord om startmotorns utformande av kuggdrevets. Det ser nedslitet ut, men ska vara så... 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är en "riktig" solenoid eller en spiralaxel förändrar inte den elektriska aspekten på TS problem. Reläfunktionen (den elektriska delen) är densamma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Riktigt...

 

Angående ett antal kablar som går FRÅN reläet. 

Tre röda klenare kopplade till den grova röda som kommer från batteriets pluspol. (I BILDEN) 

 

Ungefär som i en bil. Grov röd kabel går till solenoiden, fast i ditt fall reläet. Eftersom det i princip är samma potential (spänning) där som på pluspolen, tack vara stor kabelarea, så tar man spänningsmatning därifrån till övriga funktioner, i stället för att dra alla kablar fram till positiv batteripolsko.

(Blir jobbigt, med 10 kablar på polskon.)

Så gjorde man på äldre bilar, typ t o m

2000.... I dag har man en plint vid batteriet,  med kraftiga säkringar, som leder vidare till stira strömförbrukare typ fläkt, AC, ABS, elservo  o s v. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Hänger med. Och de tunnare som går till relät (gul och en till som jag inte ser färgen på) är styrel för att öppna och stänga kontakten/relät till startmotorn? Var är jord (eller minuspol) på startmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan inte riktigt släppa det här. Det jag vet med säkerhet är att när 20amp-säkringer går så funkar varken tilt eller startmotor. Säkringen gick konsekvent när jag försökte starta motorn. Jag har försökt göra ett enkelt schema baserat på er input. Tiltens relä och dragning är garanterat inte komplett men nu verkar inte tilten vara problemet.

-Ser kopplingsschemat korrekt ut?

-De två inringade kablarna i bilden, är det styrströmmen till startmotorns relä?

-Med de fakta jag har så bör styrströmmen till både tiltrelä och startrelä dela på säkringen. Eller?

- Om ovanstående stämmer så bör det vara kortslutning någon stans "efter" säkringen. Dvs mellan säkring och de två reläerna är det kortis till batteriets minus. Håller ni med?

 

Gul, tjock och streckad linje är där jag förmodar att jag har (hade) kortslutning.

3.jpg

Redigerad av Snoilsky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog dela upp problemet. Nu vill du ha svar på både tilt och start. Kan du koppla bort tilten så vi kan koncentrera oss på startfunktionen?

Startmotorn drar bra mycket mer än 20A så vad är det denna säkring skyddar? 

Kan du se hur det är kopplat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du verkligen vill felsöka kan du skruva bort den gula samt den under den gula. 
Mät sedan på vilken du får plus (12V) när du vrider på startnyckeln.

Ta bort säkringen (20A). Gör om förfarandet. Blir du klokare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan prova i helgen. Båten ligger en bit bort... Jag fick för mig att säkringen skyddar de både relä till tilt och till startmotor. Det låter logiskt för mig med tanke på att både tilt o start slutade fungera samtidigt (men jag är helt kass på el). 

 

Jag har köpte en verkstadshandbok som bör komma idag. Hoppas att elschemat finns med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Snoilsky:

Jag har köpte en verkstadshandbok som bör komma idag

Publicera gärna elschemat runt startmotorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det här är rätt schema men om det här stämmer så är säkringen kopplad mellan 5 och 6. Tyder det på att jag har kortis i tändlåset om säkringen går?

EB458811-63C2-4291-A6BD-4AE0D6D6C49A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...