Jens_Sthlm 27 Posted July 1, 2019 Har en volvo penta kad 42 (A-version) som jag vill byta interna kylvätskan i. Jag kommer inte åt avtappningskranen på vänster sida om blocket då det är för trångt. Enligt volvo penta manualen så kan man tappa ur genom den slangen som inte är blå istället. Problemet jag har är att ingen av slangarna är blå. Är det någon som VET vilken av de två slangarna man tömmer ur? Har försökt se var slangarna går men det är så trångt att jag inte kan se det. Share this post Link to post Share on other sites
Jens_Sthlm 27 Posted July 2, 2019 Det var den med utvändig gänga som var rätt. Mitt nya problem är att jag tappade ut ca 20 liter men när jag ska fylla på fick jag bara i 2 liter innan det var fullt upp i hela expansionskärlet. Tror ni man vågar starta motorn en kort stund i hopp om att motorn själv åtgärdar luftfickan? Share this post Link to post Share on other sites
Kronvik 167 Posted July 2, 2019 Om det skulle ha gått två liter för litet, så kunde motorn själv åtgärda luftfickor, men inte om det är 18 liter för litet. Om du häller vattnet i expansionskärlet händer det inte mycket. OM jag förstod det hela rätt, så har du hällt i kylarvätskan på litet fel ställe, expansionskärlet fyller inte på motorn annat än då kylarvätskan kallnar. Det finns ett lock på värmeväxlaren, där går det nog i mera kylarvätska, kan man hoppas. Häll i där tills du har fått i så mycket det går. Då det slutar bubbla och gurgla, starta motorn och häll i vartefter det minskar. Detta borde fungera, så skulle jag åtminstone försöka göra. Kylarlocket på värmeväxlaren kan man ha öppet utan problem under detta arbete. Det här är ett generellt tips, hoppas det funkar även på KAD motorerena. Lycka till! Expansionskärlet skall vara fyllt högst till Max, annars kan det börja stänka ut kylarvätska då motorn blir varm. Share this post Link to post Share on other sites
Jens_Sthlm 27 Posted July 3, 2019 Tack för ditt svar! Problemet är att värmeväxlaren inte har något lock att fylla på i. Men det kanske sitter på något annat ställe på en kad 42? Share this post Link to post Share on other sites
Landgren123 5 Posted July 3, 2019 Starta o fyll i vart efter det sjunker undan. 1 Share this post Link to post Share on other sites
kossor 939 Posted July 3, 2019 16 timmar sedan skrev Kronvik: Om det skulle ha gått två liter för litet, så kunde motorn själv åtgärda luftfickor, men inte om det är 18 liter för litet. Om du häller vattnet i expansionskärlet händer det inte mycket. OM jag förstod det hela rätt, så har du hällt i kylarvätskan på litet fel ställe, expansionskärlet fyller inte på motorn annat än då kylarvätskan kallnar. Det finns ett lock på värmeväxlaren, där går det nog i mera kylarvätska, kan man hoppas. Häll i där tills du har fått i så mycket det går. Då det slutar bubbla och gurgla, starta motorn och häll i vartefter det minskar. Detta borde fungera, så skulle jag åtminstone försöka göra. Kylarlocket på värmeväxlaren kan man ha öppet utan problem under detta arbete. Det här är ett generellt tips, hoppas det funkar även på KAD motorerena. Lycka till! Expansionskärlet skall vara fyllt högst till Max, annars kan det börja stänka ut kylarvätska då motorn blir varm. På kad serien är expansionskärlet sammanknutet via slang direkt ner i vv växlaren. Det är på äldre maskiner det finns lock direkt ner i växlaren. Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted July 3, 2019 6 timmar sedan skrev kossor: På kad serien är expansionskärlet sammanknutet via slang direkt ner i vv växlaren. Det är på äldre maskiner det finns lock direkt ner i växlaren. Precis! Jag bytte kylvätskan i höstas, mina slangar ser dock litet annorlunda ut. Det tog en stund innan allt hade runnit ut. Dränerade även värmeväxlaren och turbon, enligt instruktion. Mitt expansionskärl var rätt så brunt, men då jag fick höra vad VP skulle ha för ett nytt, beslutade jag mig snabbt för att försöka göra rent det. Skruvade loss det och så fick det stå med rengöringsmedel under natten, därefter spolades det ur med högtryckstvättens avloppsrensslang. Tja, det blev rätt så bra. Jag lät gamla glykolblandningen rinna ned i kölsvinet, sögs sedan upp med våtdammsugare. Share this post Link to post Share on other sites
Thomas-1 311 Posted July 5, 2019 (edited) Har kollat i boatinfo.no:s fritt läs/länk-bara verkstadshandbok och saxat ihop en bild nedan. Tydligen är det normalt att påfyllning tar rejält med tid och att man inte bör bli otålig och starta motorn? Den som har PC kan själv bläddra i verkstadshandboken. (Dess 16 sidor i kapitlet "group 26" handlar enbart om kylningen. Matnyttig läsning kan jag tycka?) Bildkälla: boatinfo.no (saxat från bokens sida 39 respektive 41, mina rödunderstrykningar). Edited July 5, 2019 by Thomas-1 Share this post Link to post Share on other sites
kossor 939 Posted July 5, 2019 2019-07-01 vid 20:49 skrev Jens_Sthlm: Har en volvo penta kad 42 (A-version) som jag vill byta interna kylvätskan i. Jag kommer inte åt avtappningskranen på vänster sida om blocket då det är för trångt. Enligt volvo penta manualen så kan man tappa ur genom den slangen som inte är blå istället. Problemet jag har är att ingen av slangarna är blå. Är det någon som VET vilken av de två slangarna man tömmer ur? Har försökt se var slangarna går men det är så trångt att jag inte kan se det. Glöm inte att lufta turbon då du fyllt på och kör igång, ringnyckel nr 17, släpp på bajjo nippeln på sidan av turbon tunna slangen som går till expansionskärlet. När termostaten öppnat släpper du ur sista luften där. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Jens_Sthlm 27 Posted July 5, 2019 Tackar för alla tipps. Har nu luftat på turbon (stillaliggande) så nu har jag fått i 15 liter. Visst är det så att jag måste upp någonstans över 70 grader i temp för att termostaterna ska öppna? Alltså jag måste ut och köra för att få ut den eventuella sista luften. Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted July 5, 2019 57 minuter sedan skrev Jens_Sthlm: Tackar för alla tipps. Har nu luftat på turbon (stillaliggande) så nu har jag fått i 15 liter. Visst är det så att jag måste upp någonstans över 70 grader i temp för att termostaterna ska öppna? Alltså jag måste ut och köra för att få ut den eventuella sista luften. Ja, termostaten måste öppna och så skall det cirkulera några varv i motorn. Var beredd på efterfyllning efter någon timmas gång. Share this post Link to post Share on other sites
Jens_Sthlm 27 Posted July 5, 2019 Toppen. Tänker att jag kör första timmarna utan lock till expansionskärlet så att det har lite lättare att andas. Share this post Link to post Share on other sites
Baxlaget 244 Posted July 5, 2019 Om du vill snabba på förfarandet kan du montera bort termostaten temporärt Share this post Link to post Share on other sites
kossor 939 Posted July 5, 2019 (edited) 3 timmar sedan skrev Jens_Sthlm: Tackar för alla tipps. Har nu luftat på turbon (stillaliggande) så nu har jag fått i 15 liter. Visst är det så att jag måste upp någonstans över 70 grader i temp för att termostaterna ska öppna? Alltså jag måste ut och köra för att få ut den eventuella sista luften. De öppnar vid 81 grader fullt öppna vid 90. Nej ha locket på du får inget tryck utan lock. Och inget tryck ingen bra cirkulation. Går 19 liter i systemet så du är där med lite efterfyllning Ta inte bort termostaterna det är två st, gör du de lär du byta tätnimgsring å packning Edited July 5, 2019 by kossor 1 Share this post Link to post Share on other sites
Baxlaget 244 Posted July 5, 2019 3 minuter sedan skrev kossor: Ta inte bort termostaterna det är två st, gör du de lär du byta tätnimgsring å packning Lite läckage vid termostater gör ingen skillnad. Du behöver inte konstra med packningar och sådant. Share this post Link to post Share on other sites
kossor 939 Posted July 5, 2019 2 minuter sedan skrev Baxlaget: Lite läckage vid termostater gör ingen skillnad. Du behöver inte konstra med packningar och sådant. Det får stå för dig inget jag skulle rekommendera på en så pass stor motor. Share this post Link to post Share on other sites
Baxlaget 244 Posted July 5, 2019 (edited) 3 minuter sedan skrev kossor: Det får stå för dig inget jag skulle rekommendera på en så pass stor motor. En stor motor pumpar mycket kylvatten. En liten läcka vid termostaten är promille från kylvolymen. Det värsta som kan hända är att motortemperaturen blir lägre, inte högre. Edited July 5, 2019 by Baxlaget Share this post Link to post Share on other sites
Kronvik 167 Posted July 7, 2019 Tur, Jens, att du fått så många bra tips, ber om ursäkt för mitt dåliga svar tidigare. Share this post Link to post Share on other sites
Jens_Sthlm 27 Posted July 7, 2019 11 timmar sedan skrev Kronvik: Tur, Jens, att du fått så många bra tips, ber om ursäkt för mitt dåliga svar tidigare. Var inget fel i ditt svar, principiellt var det helt rätt. Uppskattar ditt och övrigas engagemang. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Nim26 170 Posted July 8, 2019 jag har bytt nyligen på min KAD44 och skissen som nån la in här stämmer med min och jag hade inga problem att fylla i expansionskärlet! Jag öppnade slangen utan blå mark, Övriga 3 pluggar samt slang till varmvatten beredaren, efter ren sugning under så brassa jag på med vattenslangen rakt ner i exp kärlet och höll en wettex runt hålet, medans det skedde pluggade jag dom tills alla var stängda utom den vid beredaren och då till slut rann det sista sketvattnet ut där:) sen lossade jag allt igen så att vattnet kunde rinna ut, blåste ut resten genom att plugga i olika ordning så att allt vatten var borta, sedan i med kanske 15-16L startade vid bryggan en stund och fick sedan i någon L till, Efter fyllt en gång efter varmkörning och nu ok. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Ockle 11 Posted April 8 Hej Gammal tråd, håller på att byta glykol i KAD42, extremt trångt och kommer inte år banjonippeln på turbon utan att riva halva båten, finns det några andra bra förslag hur man får bort ev luft? mvh Jonas Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 546 Posted April 9 Man behöver inte lossa någon hålskruv. Systemet luftas automatiskt. Om det inte gör det är luftningsslangen mellan turbon och expansionskärlet blockerad. Ofta är det slanganslutningen på expansionskärlet som är igensatt av rost. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Ockle 11 Posted April 9 Hej Tack för infon, då skall jag säkra att slangen inte är igensatt. mvh Jonas Share this post Link to post Share on other sites
Ockle 11 Posted April 24 2024-04-09 vid 08:01 skrev Ockle: Hej Tack för infon, då skall jag säkra att slangen inte är igensatt. mvh Jonas Hej Bytet gick bra men ett mindre läckage upptäcktes, kom i från nippeln där man tappar ur kylväskan, en spricka som troligen uppkom när jag återmonterade proppen. Har försökt hitta ny på Pentas hemsida utan framgång, någon som vet hur jag får tag i en ny? mvh Jonas Share this post Link to post Share on other sites
NW355 244 Posted April 24 Den finns på Pentas hemsida men jag köpte en slangnipplar och huvar på Rinkaby rör. Bättre kvalitet än Penta och ngt billigare. Bild på blåmärkt slang som dränerar sjövattensidan via oljekylaren. Share this post Link to post Share on other sites
Ockle 11 Posted April 25 6 timmar sedan skrev NW355: Den finns på Pentas hemsida men jag köpte en slangnipplar och huvar på Rinkaby rör. Bättre kvalitet än Penta och ngt billigare. Bild på blåmärkt slang som dränerar sjövattensidan via oljekylaren. Hej Tack så mycket , beställt och tog en uppsättning till den andra motorn med, lika bra att fräscha saker, var bra pris Mvh Jonas Share this post Link to post Share on other sites