Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
TxF

Newbefråga

Rekommendera Poster

Vi har köpt en gummibåt, Suzimar 360. Båten klarar 25hk motor enligt typskylten. Nu har jag möjlighet att skaffa en Mariner 30, törs man hänga på den?

 

Mvh

Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2t eller 4t? Vikten är det som påverkar mest.

 

Sen är det en fråga om vem som ska köra båten. Är man van brukar det inte vara några problem, men båten kan bli lite lurig i maxfart med för stor motor. Jag tycker det är kul med lite överhästat, så hade absolut hängt på snurran:)

 

Bra också att kolla med försäkringsbolaget att de vill ta i kombinationen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker 25hk låter mycket.

Enl Suzumar är specen för motor 8 - 20hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Mange249:

2t eller 4t? Vikten är det som påverkar mest.

 

Sen är det en fråga om vem som ska köra båten. Är man van brukar det inte vara några problem, men båten kan bli lite lurig i maxfart med för stor motor. Jag tycker det är kul med lite överhästat, så hade absolut hängt på snurran:)

 

Bra också att kolla med försäkringsbolaget att de vill ta i kombinationen...

Det är en 2t så viktskillnaden från en 25hk borde vara marginell. Vad menar du med "Lurig"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Venezia:

Tycker 25hk låter mycket.

Enl Suzumar är specen för motor 8 - 20hk

Ja risken är väl att det blir lite i överkant. Finns drösvis med filmer på youtube där de flesta kör 15-25hk. Med 15hk verkar det bli lite knapert att komma upp i plan och då var det 2 pers i båten på filmen jag såg. Är man 4-5 pars så lär det ju inte bli lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev TxF:

Det är en 2t så viktskillnaden från en 25hk borde vara marginell. Vad menar du med "Lurig"?

Vinglig, instabil osv. Svårt att säga i det specifika fallet utan att testa, men har man större motor än rekommenderat brukar det betyda att sjöegenskaperna inte är lika trygga i hög fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutade med att jag köpte den trots allt. Ska bli intressant att prova sedan. Fick ett förslag från annat håll att sätta trimplan på båten eller trimfena på motorn för att underlätta med den ökade vikten. Men vilket är att föredra, trimplan eller trimfena?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en så pass liten båt är det ju fena på motorns kavitationsplatta som man skall ha... OM man nu skall ha en sådan.

Vi hade en diskussion för att tag sedan angående en fena som heter "Hydrofoil" där det fanns en del olika åsikter. Jag hade en liknande på en större båt för många år sedan och upplevde att den båten fick väldigt trevliga köregenskaper i hela fartregistret.

Medan andra då hävdade att man skall se till att motorn är rätt justerad på båten, riggvinkel, hissning etc. Och det får man ju i första hand se till.

Du får väl köra försiktigt och testa dig fram genom riggens olika inställningar.

Men spontant känner även jag att det är mycket motorstyrka och mycket tyngd på en sådan liten och lätt båt.

Jag har kört RIB och traditionella gummibåtar några gånger med ordentliga motorer inom rekommendationerna, och upplever att baktung båt med en del motorstyrka i motvind lätt stegrar sig, särskilt efter en svallvåg. Känner av även detta fenomen på min egen 2,60m båt med blott 5 hk på akterspegeln (sedermera 2 hk, i år elmotor).

 

Trimplan på en gummibåt/RIB är väl mest i vägen. Det finns ju mindre fasta trimplan man justerar en gång för alla men en vantskruv. Jag har förvisso sett RIB med en speciell akterspegel med "ankstjärtar" på var sida om motorns rigg... men det kanske inte din båt har?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp, nästa fråga, borde egentligen skapa ny tråd men vill ju inte spamma forumet 😃 Akterspegeln på båten mäter 38cm, kort rigg alltså efter vad jag läst mig till. Motorn jag skaffat ska vara kort rigg men mäter 45cm från fästet till kavitationsplattan. Vad jag förstår så bör kavitationsplattan sitta i höjd med botten på båten, men nu hamnar den 7cm under, är de normalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...