Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Problem med stoppsolenoid eller bara glapp i kontakten.

Rekommendera Poster

Gäst

Jag har helt plötsligt svårt att stänga av min motor, en Perkins Prima 50hk från 1991. Den hostar och suckar då jag trycker in stoppknappen.

Fick höra att det är stoppsolenoid som pajat men när jag läste i en gammal tråd här på MG så såg jag att det kan också vara glapp i stoppknappen. Hur troligt är det att det är knappen som är problemet? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Jag har helt plötsligt svårt att stänga av min motor, en Perkins Prima 50hk från 1991. Den hostar och suckar då jag trycker in stoppknappen.

Fick höra att det är stoppsolenoid som pajat men när jag läste i en gammal tråd här på MG så såg jag att det kan också vara glapp i stoppknappen. Hur troligt är det att det är knappen som är problemet? 

 

Brukar vara stoppsolenoiden på dom där, men är ju en enkel sak att kolla knappen först

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
59 minuter sedan skrev Rubenjames:

Brukar vara stoppsolenoiden på dom där, men är ju en enkel sak att kolla knappen först

Visst är det så. Speciellt då en ny solenoid kostar 5600kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Silverfox59:

Visst är det så. Speciellt då en ny solenoid kostar 5600kr

Visst kan du köpa en originaldel, annars finns det för 17 pund. Notera att det finns två varianter att välja på. Det förekommer även en mer enkel solenoidtyp på dom där som används frekvent på div traktorer,  ta gärna en bild på din gamla. 

Screenshot_20190701-155253_Chrome.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...