Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
patflemming

Ni med stora båtar - hur använder ni dem?

Rekommendera Poster

Hej Forum

 

Ni som har båtar i storlek 30-35 fot typ Windy 32, Fairline, Nimbus Ballista eller någon av Nimbus större Nova modeller. Hur använder ni era båtar? Är ni ute på korta dagsturer med era båtar eller blir det bara längre planerade turer?

 

Personligen vill jag gärna byta upp mig till dessa storlekar men jag befarar att det är så lång klargörningstid varje gång man ska ut och in att man till slut blir för lat eller bekväm för att bara ta en kort tur.

 

Ska tillägga att jag bor väldigt nära havet på västkusten och har väl 200 m till min båtplats och då är det sååå grymt nice att kunna sticka iväg på kort spontantur. Jag vill personligen kunna komma ner till båten, få den klar för avfärd på tja.., så kort tid som möjligt och så fort jag kommit ut ur hamnens 5 knopsområde blåsa på i 20-25 knop till något schysst badställe. Bada, fiska krabbor med kidsen, ta en glass och sen hem igen någon timma senare. Väl i hamn ska det inte ta allt för lång tid innan båten är täckt och klar. Samtidigt ska båten hålla för en veckas semester utan att man behöver förvandla sig till en fällkniv.

 

Hm, låter som en HT kanske men dom är ofta inte snygga nog.

 

Kom med input.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Även om man har pengar låter det meckigt att köra ut med en 30-35 fotare för att va ute en timme. 

 

Jag har två båtar. En 26 fotare med hytt, koj, kyl, spis, värmare, wc m.m för längre turer och en 5m styrpulpet för kortare bad och fisketurer. Ingen av dom är årets modell så inga lån och räcker för mina behov. Kör 100-200 tim per säsong fördelat på båda båtarna. 

Redigerad av Gäst
lagt till info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en så kallad "hyttbåt" inte alls olik en Targa, Nord Star, Minor/Sargo, på pappret 29 fot, men om man tar fram måttbandet är den 31 fot med peke och badbrygga.

Den åker i sjön tidig vår, i början eller mitten av april, och åker upp i oktober, i bland i november.

På försäsong används den i stort sett varje helg, likadant på eftersäsongen, om det nu inte är oväder och kuling. Sedan blir det 4-6 veckor i sträck under semestern, semestrarna.

Jag jobbar inte mer än nödvändigt (= ganska litet) så det kan bli spontanturer med bara hunden ombord som besättning på lediga vardagar också.

Det brukar bli omkring 100-120 motortimmar per säsong. Nej, den ligger inte i onödan och rycker i förtöjningarna i hemmahamnen.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara meckigare att ta ut en 32 fotare på en dagstur vs en 25-26 fotare. Lite dyrare kanske och bökigare att få plats om hamnarna är trånga, men inte svårare att komma iväg. Som exempel, vi har en Nimbus 26 Epoca. Tittar jag på Ballistan så är det i princip en större version men det är ju samma moment med allt. Och ärligt talat så är det inte särskilt jobbigt. Möjligen att man gnäller över kapellet varje gång men det får man ta.

 

Alternativet är att välja en HT men personligen åker jag mest båt när solen skiner och "allt är som det skall vara". Då vill jag ha daycruiser alla dagar i veckan (förutsatt att det är en solig vecka!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är meckigare att åka ut med en större båt, komma in i trånga vikar etc. Vår båt är mindre än de du listat och vi har landställe vid vatten men har ändå just skaffat vattenskoter för att smidigt ta sig ut till öarna med familjen lastad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar från alla. Om det är någon som har mer info att fylla på med så är jag tacksam. Alltid kul att höra hur andra nyttjar sina båtar.

 

Har idag en båt liknande en Nimbus 26 Epoca och jag tycker att komma iväg och gå-iland tiden är liiiite lång. Visst jag kan leva med den tidsåtgång jag har nu men vill gärna inte att tiden dubblas eller tripplas om jag går upp till en 32 fotare. Plats i hamn förstår jag att det blir knivigare men brukar gå att lösa.

 

Angående ekonomin så tycker jag att det är värt de slantar som det kostar att åka ut på en tur på 15-25 distans även om det sörplar bort ca 70 liter soppa (dvs 3 liter per nm). Då är jag mer brydd över alla andra "fasta" kostnader en större båt medför. 

 

Och det är just fasta kostnader i relation till nyttjandet som jag vill försöka skapa mig en bild av. Ett dåligt båtår med kass sommarväder så vill jag veta att jag kommer iaf vara ute på dagsturer om vädret blir så kass att vi åker till medelhavet istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Fairline Targa 34. Vi hade en mindre båt innan denna på 27 ft. Ingen skillnad i tid att lägga ut eller till tycker jag. Börjar alltid i 5-8 kt i ca 10 min för varmkörning och sen åker vi oftast ca 20 min i 25 kt till en ö och övernattar en eller två nätter. Ibland blir det bara en dagstur ut på en ö.  Vi brukar också ta någon längre sväng på nån vecka. Bogpropeller samt ett fjärrstyrt ankarspel i aktern gör det mycket enkelt att lägga till på ö. 

När man väl lärt sig köra båten och ens medhjäpare vet vad som ska göras och när så är det inte alls besvärligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara meckigare att ta ut en 32 fotare på en dagstur vs en 25-26 fotare. Lite dyrare kanske och bökigare att få plats om hamnarna är trånga, men inte svårare att komma iväg. Som exempel, vi har en Nimbus 26 Epoca. Tittar jag på Ballistan så är det i princip en större version men det är ju samma moment med allt. Och ärligt talat så är det inte särskilt jobbigt. Möjligen att man gnäller över kapellet varje gång men det får man ta.

 

Alternativet är att välja en HT men personligen åker jag mest båt när solen skiner och "allt är som det skall vara". Då vill jag ha daycruiser alla dagar i veckan (förutsatt att det är en solig vecka!).

Kapell är ett jäkla skit, skönt att slippa detta fladdrande och omysiga läckande.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patflemming:

Har idag en båt liknande en Nimbus 26 Epoca och jag tycker att komma iväg och gå-iland tiden är liiiite lång. Visst jag kan leva med den tidsåtgång jag har nu men vill gärna inte att tiden dubblas eller tripplas om jag går upp till en 32 fotare

 

Alla andra förutsättningar lika...dvs båten är tankad, ni har lika mycket prylar med er osv så är jag lite nyfiken på hur du resonerar när du undrar om tidsåtgången för att komma iväg från bryggan skulle öka så dramatiskt från 26 fot till 32. Tiden det tar att gå ombord? Större kapell tar längre tid att ta ner? Starta två motorer istället för en? 

 

Jag menar....det är ju ingen yacht vi pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kapell är ett jäkla skit, skönt att slippa detta fladdrande och omysiga läckande.

 

Läckande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MinbusNimbus:

 

Läckande?

Ja det drog kallt.

Därför en båt utan kapell numera.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är inte motorbåtar riktigt min grej men rent allmänt så är det väl inte alls meckigare med en lite större båt, snarare tvärtom. På en segelbåt kanske, större segel, tyngre att sätta segel osv.

På en större båt kan man göra mycket mer under gång. Tex så har brukar jag ha båten helt klar när jag lägger till, allt undanplockat, packat och rengjort. När jag lagt till så tar fem min innan jag kan lämna båten.

Samma när man ska ut, Maten i diskhon, kläder och övrigt i soffan. Sen startar man och låser upp, plockar fram flytvästar, plockar in i kylen osv.På dessa 5-10 min hinner motorn bli varm.

Den största fördelen är att man kan ha en massa grejer ombord för jämnan. Min kyl går hela sommaren och där finns smör ost och sill mm.

Det absolut bästa är att om andan faller på så kan man stanna över natt!

 

Men de som bäst kan svara på detta är de som har lite större båtar, de har ju egen erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vår båt är 31' löa, vet inte om den räknas till "stor" men med en bredd på drygt 3,30 är den ganska bred för att vara motorbåt samt slår det mesta i storleksklassen med sina fem fasta kojplatser fördelade på tre separata utrymmen under däck. Men inte speciellt bred om man jämför med en segelbåt, som snabbt är uppe nära 4m när man går över 30'.

Tror inte det tar längre tid att komma ut med den nuvarande än vår förra på 25', snarare tvärtom. Ser alltid till att det finns viss proviant m.m. och de färskvaror som tagits med plockar vi upp och in i kyl/frys/drickakyl när vi kommit iväg.

 

Normalt kan vi kasta loss inom 15 min efter att vi kommit till båten: Larma av och lås upp, på med huvudströmmen, öppna skrovgenomföringarna, öppna takluckorna och rulla upp några kapellsidor på akterdäckskapellet (som f.ö. alltid sitter på, inte minst som solskydd. På med flytvästarna, lossa tamparna och sedan är vi iväg.

Visst, har man inte använt båten på någon vecka går det 10 min extra att byta/fylla på nytt fräscht färskvatten.

 

Förstår inte vad som skulle vara stökigare med en stor båt ?  Vi upplever det snarare tvärtom - allt finns ju oftast på plats redan. Inget baltande med dunkar, då den har så stora tankar att vi fyller den från sjömacken 1-2 ggr/säsong. Att komma in i de stökigaste hamnar har vi löst med både bog- och akterpropeller. Och djupgåendet är ju inga problem med en större motorbåt, den sticker inte djupare än en ganska liten segeldito.

 

Livet är också lättare i en större båt. Man lever inte på varandra och har utrymme för bekvämligheter som mikro, AC, frys, dusch och annat kanske ganska onödigt.

 

Tyvärr gör vi alldeles för lite småturer, men minst 1-2 veckor tillbringar vi (familjen) boendes i båten på annanstans än hemma. Annars brukar det alltid bli lite turer med kompisar, jobbet och annat. Det är tacksamt då båten är godkänd för 11 personer och man som sagt inte behöver gå på varandra (fast 11 personer är lite trångt).

 

Edit: bhemac nämnde en annan sak jag känner igen - vi diskar också alltid upp och packar sista timmen innan vi når hemmahamnen. Då tar det sällan mer än 10 min att langa upp alla väskor ut på bryggan och stänga av allt.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskar och packar gör vi också innan vi kommer till hemmahamnen, om det inte blåser för mycket. Inte kul att diska när det skvimpar över hela tiden. 

Hursomhelst så är autopiloten en bra vän när man ska fixa samtidigt som man åker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran Nimbus 4004 Carisma är drygt 37 fot och 3.6m bred djupgående 1.1m.

Tycker den funkar som badbåt i lokala viken lika bra som dom mindre båtar vi haft tidigare.

Enda begränsningen jämfört med dom båtar vi haft tidigare är höjden vid låga broar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev IngemarE:

Men inte speciellt bred om man jämför med en segelbåt, som snabbt är uppe nära 4m när man går över 30'.

Nja, en ganska normal 42 fotare går knappt över 4 m bred. Min 32-fotare (37-fot om man räknar in peke och badplattform) är 3,01 m bred.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min drömbild ser typ ut så här:

Att åka ut med båten ska gå lika fort och enkelt som med en bil. Förstår att det är en utopi men... man måste ju få tänka högt och drömma.

 

Ska man bara ut en snabbtur behöver man ju inte fyllla vatten och hålla på då är det ju snabbt-ut som gäller liksom.

 

En sak jag ser många "storbåtsägare" gör är att köra med kapellen uppe, där kan man ju spara tid eller att man lägger ut och sen fixar med kapellen de första 5 min ut ur hamn.

 

På något sätt har iaf jag lyckats inbilla mig själv att många med lite större båt inte kommer ut lika ofta och lika spontant som de med en liten dagtursbåt.

 

Jag får för mig att en lite större cupe eller hardtop båt på 30-35 fot med midcabin vore idealet för mig. Tipsa mig gärna på olika modeller som jag kan ha missat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev patflemming:

 

En sak jag ser många "storbåtsägare" gör är att köra med kapellen uppe, där kan man ju spara tid eller att man lägger ut och sen fixar med kapellen de första 5 min ut ur hamn.

 

Varför så maniskt stressad att lämna bryggan?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev patflemming:

Min drömbild ser typ ut så här:

Att åka ut med båten ska gå lika fort och enkelt som med en bil. Förstår att det är en utopi men... man måste ju få tänka högt och drömma.

 


Nästan så vi har det då. Om seglen inte ska upp omedelbart efter att hamnen lämnats, så tar det bara ett par minuter. Bära ombord tanken, fälla ner motorn, koppla in tanken, starta motorn, ta på flytvästen, (slå på strömmen, starta plotter och radio - detta inom parentes är strikt sett inte nödvändigt i vårt fall), lossa förtöjningslinorna och sen backa ut. Ska seglen upp direkt brukar jag ta av kapellen medan båten ligger förtöjd, fästa fall, hänga av skot och ta fram vinschhandtaget. Det tar kanske fem minuter.

Jag föreställer mig att en större motorbåt, ungefär som den herr Ohm har, kommer ännu närmare bilen. Kliva ombord, slå på strömmen, starta motorn, lossa förtöjningarna, puttra iväg. Nån minut eller så. Eller?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en solig dag gör vi kanske inte mer än förtöjer och åker hem och svalkar oss i skuggan. Behöver inte ens stänga, tjuven kommer nog först när det blivit mörkt. Senare på kvällen i behagligare temperatur åker jag ner och fixar resten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga... Här kommer mina inputs:

 

Vi har en Nimbus 27 Familia. Räknas ju kanske inte till en stor båt men förfarandet bör vara detsamma. Vi valde en HT för att kunna vara ute mer i vårt svenska väder (Endast kapell längst bak)

 

Packa på alla frugans grejer - 5 minuter.

Larma av, öppna ventiler, slå på strömmen, ta bort vindruteskyddet och solskydden - 5 minuter.

Fylla på vatten (om det behövs), kolla motorrummet och fälla ned kapellet - 5 minuter

 

Totalt ca 15min från ombordstigning till avgång.

 

Vi är ute en natt varje helg från mitten på April till slutet av September samt 2-3v på sommaren.

 

Friheten att kunna åka ut i sämre väder med en HT är i min mening underbart! 

 

Bör tilläggas att jag aldrig har bråttom till havs då detta är min lediga tid å då ska det f-n inte stressas ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎07‎-‎01 vid 23:14 skrev raol:




Jag föreställer mig att en större motorbåt, ungefär som den herr Ohm har, kommer ännu närmare bilen. Kliva ombord, slå på strömmen, starta motorn, lossa förtöjningarna, puttra iväg. Nån minut eller så. Eller?
 

Kunde varit så.

Som du såg båten i Bovall, hade vi kunnat lämnat hamnen ship-shape inom fem minuter.

Men då jag brukar plocka undan saker och låsa/låsa upp litet varstans liksom fälla ned antenner i hemmahamnen tar det en stund att komma iväg. 

 

Men ok, en packar in i kylskåp och i skafferi, den andra klargör båten, tja om vatten inte skall fyllas kan det ta 15 minuter innan alla har flytvästar på och förtöjningarna lossas.

 

Förtydligande, förra båten var 27", hade kapell från vindrutebågen och hela vägen akterut, inget doghouse. Trots byte av kapell blev det inte bra under våra somrar. Jag hade ändå båten i 21 säsonger, så "alla tänkbara väderlekstyper" passerade under dom åren. Om solen gassade ville man ha litet solskydd uppifrån, då fälldes bara sidorna upp, i alla fall på lovartssidan... En dragkedja kunde knäppas upp ovanför förar- och navigationssplats, men det resulterade bara i gång norrut att man brände sönder nacken, om man nu stack upp huvudet. Sedan kom varenda jäkla ryksjö in över huvudet också. Det var en sådan där båt som man var tvungen att använda vindrutetorkarna när svallvågor passerades. Jag fällde nog aldrig ned kapellet på den båten, utom då efter torrsättningen när det skulle ersättas med vinterpresenningen. Kapellbåt skall det aldrig mer bli!

 

Nu en stor och tät hytt, litet väl varm kanske, men det går att ordna tvärdrag.

Tvenne skjutdörrar att öppna så mycket eller litet man vill. Gångvärme att ta till mha Webaston, men det har ännu inte behövts. Med stängda dörrar kan man viska till varandra utan att överröstas av motorbuller, man hör till och med skeppsurets sekundvisare.... ja i alla fall under 2000 rpm.

 

Vid fint väder intages måltider och fika på akterdäcket, middagsslummer till någon mindre intressant sommarpratare företages på de 220 x 90 cm långa sofforna i hytten.

Även inne i ruffen är det gott om plats, men om "Lilla Vargen" inte tagit ett otillåtet kvällsdopp kommer hon och knör en del... Och det är ändå en liten schäfer, bara 30 kg... I förra båten hade hom annekterat stickkojen och det var ju bra. Det blev liksom en kompensation för det saknade "dog-houset" där.

 

Dessutom kan man ledigt röra sig på däck, även vid sjögång. Inga akrobatiska konster behöver företagas vid in- eller utfendring. Lätt att promenera ombord, även med en tung matkasse i varje hand. Kan bara inte förstå att vi inte köpte en sådan hyttbåt för flera år sedan.

Om det nu inte blåser för mycket kan jag dessutom hantera båten ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att tråden lever vidare.

 

Ja, varför har man så bråttom egentligen? Well, jag är väl bara sån av naturen (gillar att liksom tävla mot mig själv hur snabb jag kan vara) och när man väl fått ner kidsen + frugan till båten så vill jag komma iväg fort utan en massa förberedelser. De flesta andra som jag känner med båt tycks resonera lika - eller så har dom segelbåt.

 

Sen kan man ju fråga sig varför det är så? Ja, jag vill påstå att jag är ivrig - någon annan (frugan) kanske kallar det stressad.

 

Det jag egentligen är ute efter är enkelhet.


Sen inser jag att jag och Georg_Ohm använder båten på olika sätt. Vi är mest likt MinNImbus bara ute när det är bra väder och då är ju "nedcabbat" världsklass enligt mig. Inte mycket som slår en stor härlig öppen sittbrunn en perfekt dag på typ...., Gullholmen. 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patflemming:

 


Sen inser jag att jag och Georg_Ohm använder båten på olika sätt. Vi är mest likt MinNImbus bara ute när det är bra väder och då är ju "nedcabbat" världsklass enligt mig. Inte mycket som slår en stor härlig öppen sittbrunn en perfekt dag på typ...., Gullholmen. 

 

 

 

 

 

Jag förstår.

Då jag aldrig i hela mitt liv skulle komma på tanken att köpa en sommarstuga, då jag redan har ett hus i stan. och då jag gillar att vara ute med båten i stort sett i vilken väderlek som helst, vår, sommar och tidig höst då, så blev det som det blev. Finns det något mysigare än att vakna i båten och ligga en stund och fundera på var man är någonstans, hur vädret är etc?

Nu har vi en flytande sommarstuga, med ny sjötomt varje dag, om man vill.

 

Man jag ser ju att båtlivet förändras, dagstursbåtar blir vanligare och större. Antalet krogar som serverar lunch i skärgården ökar också i antal. Jag tror att det finns ett samband där.

Som exempel var jag tidig i våras på Donsö, tidigare väldigt religiöst där nästan allting var förbjudet... Nu finns där en bra lunchrestaurang och en pizzeria, det blir lätt fullt i hamnen mellan 11 och 14.

Gullholmen ser jag mest som en hamn där man stannar till några timmar för att handla och käka lunch, samt avsluta besöket på glasskaféet för att sedan gå vidare norrut. Lättare att stanna på Gullholmen/Härmanö än i Lysekil.

 

Men det är väl bra att det finns en herrans massa olika båtmodeller så att det passar alla tänkbara "kundsegment"!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara svara för mig själv, men att en större båt skulle vara jobbigare att åka ut med en med en mindre tycker jag inte. Speciellt när folk pratar om hur lång tid det tar att fylla kylen etc.

 

Har en 41 fotare, ser det inte som en tävling hur snabbt jag kan lämna kaj men slå igång strömbrytare, starta maskinerna, lossa förtöjningarna och dra! kan säkert göras på ett par minuter om man nu vill det. Om jag åker på dagsfärder? aldrig, passar inte mig! och antagligen inte dom flesta människor heller som väljer stora båtar, man har en stor båt för man gillar boendekomforten och inte åka att handla glass fina sommardagar, för då hade man antagligen valt en annan båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har vi bara en albin 25a,men vi är ute 2-4nätter nästan varje vecka från sjösättning till upptag (mitten av maj - början av oktober vilket vi tycker är kort) + 6-9veckor kontinuerligt juni - augusti. Kastar ofta loss torsdag eftermiddag och jobbar remote fredag, eller kastar loss fredag. Åker ut och lägger oss nånstans lämpligt mot land eller på svaj inne i mälaren (nästintill enda anledningen att gå mot land i naturhamn är ju för att kunna grilla), åker hem måndag morgon (tar en timme till hemmahamn från t.ex drottningholm) sen 5min att pocka undan plotter och låsa.

 

Kommer eventuellt köpa en större båt i storleken 33-40fot det kommande året då vi vill ha det bekvämare ombord, albin 25 funkar ju men blir lite påfrestande trångt och obekvämt när man är ute månader i streck. Behöver bekvämare sittplatser, dusch, mer vatten, större septitank, större säng, större kyl, lite mer köksyta vore trevligt, bättre isolering så det går att hålla värmen närmare 0c (kabin utan kapell), radar vore också bra till och från..

 

Sneglar på holländska stålbåtar typ gruno 35-38 osv men är inte alls säker än. Då skulle man ju utan problem kunna grilla ombord utan att riskera att elda upp hela båten så man behöver bara svaj-ankra vilket vore väldigt bekvämt och trevligt.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev cetex:

Kommer eventuellt köpa en större båt

Låter härligt. En större båt innebär mer bekvämlighet det är ofrånkomligt. Sen får de med mindre båtar säga vad de vill. Största nackdelen är nog att man vill vara ute mer ;)

 

Träffade en bekant som för två år sedan gick upp till en 45 fotare. Han säger att de aldrig varit ute så mycket som nu bla för att man inte är lika väderberoende.

 

Själv tycker jag om oktober/november, en underbar tid att vara ute, gott om plats, kolsvarta nätter och frisk luft.

 

Holländarna bygger fina båtar, ofta byggs de för ett tuft klimat typ det vi har här. Många båtar, kanske de flesta hos oss är nog mer byggda för typ Florida klimat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...