Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
magnuslarsson

Läckage vid ingång vajer hastighetsmätare

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har en Albin vega

 

Läcker vatten i kölsvinet där vajer från hastighetsmätaren kommer in. Någon som varit med om det? Någon som har förslag på hur man lagar/tätar. Märkligt att det börjar läcka in vatten där efter alla år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har kanske en gammaldags så kallad "Sum-Logg" från VDO?

Kan tyckas att det blir bäst att byta till en modernare givare med instrument under nästa torrsättningssäsong.

Det mest riktiga är ju att lyfta båten och ta loss givaren skrapa rent och lägga i ny marintätning innan den befintliga eller en ny givare monteras.

Men du vill inte lyfta båten nu, eller hur!?

Nödlagning alltså, kanske du kan kränga båten så att givaren hamnar ovanför vattenytan, torka rent på insidan, köra med varmluftspistol för att få torrt och klena på med en massa marintätning runt om, sedan finns det ju de där preparaten som reagerar med vatten, som man skall använda vid akuta läckor, läckagetätare, jag har aldrig behövt använda detta, men det borde ju fungera, i så fall behöver du kanske inte kränga båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara ett litet läckage som du vill vänta med att fixa till hösten så kan epoxykitt göra susen, vidhäftar rätt bra utan större förarbete. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall räckte det med att flytta slangklämman på höljet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem ....... Var kommer vattnet från ? Varför går ens ledningen den vägen? När jag skruvade lös slangen så sipprade det vatten från metallskruven so leder in mot skrovet .... det betyder ju att slangen förmodligen är full med vatten !? Skall det vara så ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lennart60:

Har samma problem ....... Var kommer vattnet från ? Varför går ens ledningen den vägen? När jag skruvade lös slangen så sipprade det vatten från metallskruven so leder in mot skrovet .... det betyder ju att slangen förmodligen är full med vatten !? Skall det vara så ?

Ja, slangen innehåller vatten. Det behövs ingen tätning eftersom anslutningen till loggen är ovanför vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...