Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kvinnornasman

Biltemas båtfärger

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag sitter och kikar runt på lite olika färger. Jag skall måla en aluminiumbåt och har då förstått att man skall vara noga med att välja rätt färg. Som det är nu så är båten målad med bottenfärg samt även målad på skrovet. Jag har nu slipat insidan skrovet och är ute efter en bra och billig färg. 

 

Jag har kikat på denna https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/grundfarger/alkydfarg-2000041314

 

Står att den passar stål. Men visst skiljer man på stål och aluminium? 

 

Såhär står det i säkerhetsdatabladet. 

Innehåller: Kolväten, C9-C11, n-alkaner, isoalkaner, cykliska, < 2% aromater.

 

Är detta lugnt att använda på aluminium? 

 

tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du inte ha någon isolerande grundfärg först då? kanske en epoxiprimer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Skall du inte ha någon isolerande grundfärg först då? kanske en epoxiprimer?

Jag fattade det som att detta var en grundfärg, men det kanske det inte är då nej. 

Är det nödvändigt att ha en epoxiprimer på insidan? Trodde det gällde för bottenfärg men är dåligt insatt i detta så tar gärna emot tips och råd :) 

 

Men om jag har fattat det rätt så är det lugnt så länge man använder färg utan koppar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad man än skall måla, hus, båt eller annat, är det ju aldrig fel att ha en grundfärg först för att sedan ytfärgen skall få bra fäste.

En båt är ju sällan helt torr på skrovets insida, så det är, tycker jag, bra om den blir skyddad mot Kattegatts vatten och luft är ju det bra. Epoxyfärg eller annan aluminiumvänlig färg blir väl bra!?

 

När det gäller bottenfärger, finns det sådana för aluminiumbåtar, osäker om Biltema har dessa(?) men jag vet att dom har färg för drev och propellrar av alu...

 

Men om du inte vill ha ett såll, så undvik som sagts,  alla färger med koppar, Cu, i!

 

Busterägare kanske kan svara mer utförligt i denna fråga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad man än skall måla, hus, båt eller annat, är det ju aldrig fel att ha en grundfärg först för att sedan ytfärgen skall få bra fäste.

En båt är ju sällan helt torr på skrovets insida, så det är, tycker jag, bra om den blir skyddad mot Kattegatts vatten och luft är ju det bra. Epoxyfärg eller annan aluminiumvänlig färg blir väl bra!?

 

När det gäller bottenfärger, finns det sådana för aluminiumbåtar, osäker om Biltema har dessa(?) men jag vet att dom har färg för drev och propellrar av alu...

 

Men om du inte vill ha ett såll, så undvik som sagts,  alla färger med koppar, Cu, i!

 

Busterägare kanske kan svara mer utförligt i denna fråga.

 

Tack för detta. 

Det var jag som blev förvirrad av upplägget på biltemas sida. Men de färger dom hade under rubriken grundfärg verkar vara 1-komp och kanske syftar på att måla mindre detaljer med. 

 

Tror jag kommer låta nuvarande bottenfärg vara kvar för att sedan ta beslut om jag skall göra om det ifrån grunden eller ej, den verkar sitta bra. 

 

Tror jag kör på upplägget som jag länkade innan, ifall ingen kommer med någon invändning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...