Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
larban

Offeranod förbrukas snabbt

Rekommendera Poster

Jag har zinkanod monterad på propelleraxeln som skydd till min propeller. Båten ligger i Östersjön vid Dalarö. 

Anoden monterades ny i år och vi sjösatte i början av april. 

Redan nu är anoden förbrukad såpass att dess fästskruvar föll bort😳

Vi har ingen ström på bryggan, mao ingen ligger med landström.

Det enda jag låtit vara på är huvudströmmen. Är detta normalt? Om inte vad kan detta bero på? Och vad börjar jag felsöka ?

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte normalt.

Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En najad 34 med md3b/msb. Allt i gott skick. Båten är ny för oss sen slutet av förra sommaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt otroligt att grannen ligger på landström... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Hybro:

Inte helt otroligt att grannen ligger på landström... 

Nu skrev trådskaparen att det inte ens fanns eluttag på bryggan.

 

-Vad har du för slags anod? aluminium eller zink?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu skrev trådskaparen att det inte ens fanns eluttag på bryggan.

 

Dessutom lär inte landström ha med saken att göra.

Det måste finnas en sluten elektrisk krets. Ena ändan är offeranoden sen är frågan vad som är andra ändan?

Offeranod, propelleraxel är given. Sen kan det vara propellern. Eller motor - batteriminus - ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anoden är av zink enl Erlandssons. Det finns som sagt inte el på bryggan, men jag har sett några som drar ut el i skarvkablar. De båtarna ligger dock långt från vår. 

Jag förutsätter att motorblocket är jordat till minus på denna gamla motor. Sen är det ju backslag-propelleraxel-propeller. 

Det finns ju bättre isolerade lösningar, men tycker detta borde funka bra för Östersjöns bräckta vatten. Eller?

 

Hur kan man mäta / kolla galvaniska strömmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev larban:

Hittade denna checklista

Den är bra, man kan göra det enklare. Lossa pluspolen på alla batterier. Mät spänningen mellan batteripolen och batterikabelskon på alla batterier. Finns det spänning så är den ofta låg, om multimertern inte har automatisk inställning så börja på ett högre område och vrid sen ner till lågt.

Mät även resistansen på samma sätt, bör vara 5 - 10 kohm.

Kolla som sagt men var inte förvånad om du inte hittar något.

 

Det man kan titta på är vart zinken tar vägen, kan gå att se tex att propellern har en går hinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack! Mäter och återkommer om jag märker något misstänkt och klurigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-01 vid 11:44 skrev Georg_Ohm:

Nu skrev trådskaparen att det inte ens fanns eluttag på bryggan.

 

-Vad har du för slags anod? aluminium eller zink?

Nu skrev trådskaparen att det var zink redan i första meningen...😃

sorry, kunde inte låta bli...🙈

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ginger:

Nu skrev trådskaparen att det var zink redan i första meningen...😃

sorry, kunde inte låta bli...🙈

Skall inte zinka denna diskussionen mer.

Den som bäddar får tydligen ligga som stort lass i egen grop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en relativt liten zinkanod på axeln intill en stor propeller av gulmetall, så kommer anoden att förbrukas relativt snabbt. Om dessutom diverse bordgenomföringar är jhopkopplade med motorminus (och därmed propellersystemet) så ökar förbrukningshastigheten ytterligare.

Ju mer metallyta som zinkanoden är i kontakt med, desto fortare förbrukas den. Det är absolut oundvikligt och inte fel, utan rätt. 

Om man har en propeller gjord av högkvalitativ marinbrons (typiskt NIBrAl) så behöver varken den eller axeln någon offeranod, de korroderar inte i saltvatten. Konsekvensen av det är dessutom att bronset kan släppa ifrån sig en mikrominimängd av kopparjoner som håller havstulpanerna borta. MED offeranod stoppas jonerna och havstulpanerna växer glatt på metallytan. (samma gäller om man målat propeller/axel med kopparbaserad bottenfärg, den blir då verkningslös).

 

Har man inte NiBrAl och behöver offeranod, så kan man sätta en typ huvudbrytare på minus till motorn, så att propellern garanterat inte har elektrisk kontakt med annat av metall under vattnet. Då minskar offeranodförbrukningen ifall kontakt annars funnits.

 

Betänk att de flesta båtar som har bordsgenomföringar av brons eller saltvattentålig mässing har INTE offeranod för att skydda dessa från korrosion. 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Seawolf:

Har man inte NiBrAl och behöver offeranod, så kan man sätta en typ huvudbrytare på minus till motorn, så att propellern garanterat inte har elektrisk kontakt med annat av metall under vattnet.

Min motor är 1,5 polig dvs minus är bara kopplad till motorn under start. Ett ganska bra system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm avgöra Brons-mässing igen😀 Svårt. Men det kanske finns märkning? det får jag kolla när båten står på land? 

Nåja, jag har inte hittat läckströmmar iaf. 

Tror jag nöjer mig för nu med att sätta på ny offeranod. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,5 v system verkar smart. Kan man bygga detta själv? Start och gen behöver vara isolerade från block antar jag.? Och 2-poligt startrelä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev larban:

1,5 v system verkar smart. Kan man bygga detta själv? Start och gen behöver vara isolerade från block antar jag.? Och 2-poligt startrelä?

Generatorn brukar inte vara jordad i motorn. Startmotorn är jordad men det finns ojordade - men svindyra.

I ett 1,5 poligt system så har man ett extra relä/kontaktor som kopplar batteriminus till motorn men bara i startögonblicket. I min båt hade detta relä gett upp och man had bara kopplat förbi. Men jag hittade 500A relä på eBay så nu är det fixat. Sen måste oljetryck och vattentemp. givarna var tvåpolig. Sådana sitter det på min motor men jag ville ha mätare. Så nu har jag två mätare i avvaktan på att jag ska köpa tvåpolig. Av priset att döma verkar de jag sett vara gjorda av rent guld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...