larban 66 Postad 30 Juni , 2019 Jag har zinkanod monterad på propelleraxeln som skydd till min propeller. Båten ligger i Östersjön vid Dalarö. Anoden monterades ny i år och vi sjösatte i början av april. Redan nu är anoden förbrukad såpass att dess fästskruvar föll bort😳. Vi har ingen ström på bryggan, mao ingen ligger med landström. Det enda jag låtit vara på är huvudströmmen. Är detta normalt? Om inte vad kan detta bero på? Och vad börjar jag felsöka ? /L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 207 Postad 1 Juli , 2019 Inte normalt. Vad är det för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 66 Postad 1 Juli , 2019 En najad 34 med md3b/msb. Allt i gott skick. Båten är ny för oss sen slutet av förra sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 007 Postad 1 Juli , 2019 Inte helt otroligt att grannen ligger på landström... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 664 Postad 1 Juli , 2019 10 minuter sedan skrev Hybro: Inte helt otroligt att grannen ligger på landström... Nu skrev trådskaparen att det inte ens fanns eluttag på bryggan. -Vad har du för slags anod? aluminium eller zink? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Juli , 2019 17 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Nu skrev trådskaparen att det inte ens fanns eluttag på bryggan. Dessutom lär inte landström ha med saken att göra. Det måste finnas en sluten elektrisk krets. Ena ändan är offeranoden sen är frågan vad som är andra ändan? Offeranod, propelleraxel är given. Sen kan det vara propellern. Eller motor - batteriminus - ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 66 Postad 1 Juli , 2019 Anoden är av zink enl Erlandssons. Det finns som sagt inte el på bryggan, men jag har sett några som drar ut el i skarvkablar. De båtarna ligger dock långt från vår. Jag förutsätter att motorblocket är jordat till minus på denna gamla motor. Sen är det ju backslag-propelleraxel-propeller. Det finns ju bättre isolerade lösningar, men tycker detta borde funka bra för Östersjöns bräckta vatten. Eller? Hur kan man mäta / kolla galvaniska strömmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 66 Postad 2 Juli , 2019 Hittade denna checklista för att söka efter fel i elsystemet. Blir en bra början i felsökandet. https://www.marinexpress.se/pdf/tips/galvanisk_korrosion_lackstrom.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Juli , 2019 2 timmar sedan skrev larban: Hittade denna checklista Den är bra, man kan göra det enklare. Lossa pluspolen på alla batterier. Mät spänningen mellan batteripolen och batterikabelskon på alla batterier. Finns det spänning så är den ofta låg, om multimertern inte har automatisk inställning så börja på ett högre område och vrid sen ner till lågt. Mät även resistansen på samma sätt, bör vara 5 - 10 kohm. Kolla som sagt men var inte förvånad om du inte hittar något. Det man kan titta på är vart zinken tar vägen, kan gå att se tex att propellern har en går hinna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 66 Postad 2 Juli , 2019 Ok tack! Mäter och återkommer om jag märker något misstänkt och klurigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 23 Postad 2 Juli , 2019 2019-07-01 vid 11:44 skrev Georg_Ohm: Nu skrev trådskaparen att det inte ens fanns eluttag på bryggan. -Vad har du för slags anod? aluminium eller zink? Nu skrev trådskaparen att det var zink redan i första meningen...😃 sorry, kunde inte låta bli...🙈 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 664 Postad 2 Juli , 2019 1 timme sedan skrev Ginger: Nu skrev trådskaparen att det var zink redan i första meningen...😃 sorry, kunde inte låta bli...🙈 Skall inte zinka denna diskussionen mer. Den som bäddar får tydligen ligga som stort lass i egen grop. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 365 Postad 3 Juli , 2019 Om man har en relativt liten zinkanod på axeln intill en stor propeller av gulmetall, så kommer anoden att förbrukas relativt snabbt. Om dessutom diverse bordgenomföringar är jhopkopplade med motorminus (och därmed propellersystemet) så ökar förbrukningshastigheten ytterligare. Ju mer metallyta som zinkanoden är i kontakt med, desto fortare förbrukas den. Det är absolut oundvikligt och inte fel, utan rätt. Om man har en propeller gjord av högkvalitativ marinbrons (typiskt NIBrAl) så behöver varken den eller axeln någon offeranod, de korroderar inte i saltvatten. Konsekvensen av det är dessutom att bronset kan släppa ifrån sig en mikrominimängd av kopparjoner som håller havstulpanerna borta. MED offeranod stoppas jonerna och havstulpanerna växer glatt på metallytan. (samma gäller om man målat propeller/axel med kopparbaserad bottenfärg, den blir då verkningslös). Har man inte NiBrAl och behöver offeranod, så kan man sätta en typ huvudbrytare på minus till motorn, så att propellern garanterat inte har elektrisk kontakt med annat av metall under vattnet. Då minskar offeranodförbrukningen ifall kontakt annars funnits. Betänk att de flesta båtar som har bordsgenomföringar av brons eller saltvattentålig mässing har INTE offeranod för att skydda dessa från korrosion. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Juli , 2019 2 timmar sedan skrev Seawolf: Har man inte NiBrAl och behöver offeranod, så kan man sätta en typ huvudbrytare på minus till motorn, så att propellern garanterat inte har elektrisk kontakt med annat av metall under vattnet. Min motor är 1,5 polig dvs minus är bara kopplad till motorn under start. Ett ganska bra system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 66 Postad 12 Juli , 2019 Hm avgöra Brons-mässing igen😀 Svårt. Men det kanske finns märkning? det får jag kolla när båten står på land? Nåja, jag har inte hittat läckströmmar iaf. Tror jag nöjer mig för nu med att sätta på ny offeranod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 66 Postad 12 Juli , 2019 1,5 v system verkar smart. Kan man bygga detta själv? Start och gen behöver vara isolerade från block antar jag.? Och 2-poligt startrelä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Juli , 2019 4 timmar sedan skrev larban: 1,5 v system verkar smart. Kan man bygga detta själv? Start och gen behöver vara isolerade från block antar jag.? Och 2-poligt startrelä? Generatorn brukar inte vara jordad i motorn. Startmotorn är jordad men det finns ojordade - men svindyra. I ett 1,5 poligt system så har man ett extra relä/kontaktor som kopplar batteriminus till motorn men bara i startögonblicket. I min båt hade detta relä gett upp och man had bara kopplat förbi. Men jag hittade 500A relä på eBay så nu är det fixat. Sen måste oljetryck och vattentemp. givarna var tvåpolig. Sådana sitter det på min motor men jag ville ha mätare. Så nu har jag två mätare i avvaktan på att jag ska köpa tvåpolig. Av priset att döma verkar de jag sett vara gjorda av rent guld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser