Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
LudvigP

Läcker vatten i motorrummet

Rekommendera Poster

Problem efter problem med denna båt. Jag har haft den stående i ett år pga utlandsresa och nu efter mycket krångel fick jag på den på trailer och slängde i den i vattnet. Kanske borde jag gjort en service på den först men tänkte att det kanske klarar sig den här säsongen så får jag göra det ordentligt vid upptagning till hösten.

 

I alla fall, problemet.

 

Jag var ute och körde med båten idag och det gick smärtfritt, fick upp bra fart. Men efter ett tag så började den gå slött och hur mycket jag än la i gasen så låg den på samma hastighet.

 

Jag testade lite senare på kvällen igen och det var samma problem men denna gång började det låta illa och "slira i motorrummet så jag fick knappt in båten vid bryggan. När jag väl tittade in i motorrummet så var det fyllt med vatten och jag förmodar att det är detta som orsakat problemet med farten. Vad kan ha hänt? Läcker det någonstans? Kan båten ha haft för mycket lutning vid iläggning eller sprucken packning? Jag är inte så haj än på båtar/motorer. Men jag bifogar bild så får ni se hur det såg ut innan jag lyckades pumpa ut vattnet.

 

IMG_20190630_222655.jpg

IMG_20190630_222703.jpg

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpa läns och titta efter läckor när båten ligger still.  Om du inte hittar någon så startar du motorn och tittar efter om det kommer in vatten någonstans. Använd kameran i telefonen för att titta på svåråtkomliga ställen. Kolla på oljestickan att du inte fått vatten i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Leta läckor överallt där det är genomföringar i skrovet vid drev, vattenintag till kylning med tillhörande slangar, wc, pentry m.m. 

Ta för vana att lyfta på luckorna innan du ska åka. Det tar inte många sekunder att kolla så det ser ok ut.

Förvånad att du inte lyfte på motorluckan direkt efter du märkta att motorn gick dåligt vid första tillfället. 

Har den stått förvarad utomhus i ett år? Vinterkonservering? Tömt båten på allt vatten eller blandat i glykol så inte genomföringar/ventiler m.m har frusit och spruckit....

 

Hoppas maskinen klarat sig utan allvarliga skador eller fel. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips är ju att smaka på det inläckta vattnet. Nu vet jag ju inte om du har båten i västerhavet där vattnet är salt, eller annorstädes med bräckt eller "osalt" vatten.

Men det kan ge en vägledning vad det är för vatten som kommer in. Det kan vara färskvatten från färskvattentanken, pentrypumpen eller alla dess slangar och kopplingar.

Det kan vara kylvatten, som då smakar glykol.

Om du har en septiktank ombord som läcker någonstans så framgår det säkerligen med all sannolikhet om nu den läcker, då behöver du inte smaka...

 

-Men den mängden inläckt vatten som syns på bilden är det ju lätt att tro att det är sjövatten, och om jag får tolka det du skriver, kommer det in vatten då motorn är i gång. Och då är det ju synnerligen lätt att misstänka sjövattenpumpen, eller någon slang eller koppling relaterad till denna.

Du har inte kollat motorns temperatur under körning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla förslag!

 

En liten uppdatering då

 

Jag har haft den stående nu en natt och tyckte inte det märktes någon skillnad i nivån av det vattnet som var kvar så troligtvis läcker det inte eller väldigt lite vid stillastående.

 

Jag fick bort allt vatten i bränslerummet och motorrummet. Tog en sväng på sjön och motorn funkar fint nu och får upp den fart den ska så det är ju tur.

 

Dock läcker det fortfarande in och det gick relativt fort att fyllas på. Så det ser ut som vid körning så är det då det läcker.

 

En notis är att det blev snabbt mycket vatten i bränslerummet trots att jag tyckte nivåerna va rätt låga vid motorn. Är det troligen någon slang då som läcker?

Redigerad av LudvigP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev LudvigP:

Tack för alla förslag!

 

En liten uppdatering då

 

Jag har haft den stående nu en natt och tyckte inte det märktes någon skillnad i nivån av det vattnet som var kvar så troligtvis läcker det inte eller väldigt lite vid stillastående.

 

Jag fick bort allt vatten i bränslerummet och motorrummet. Tog en sväng på sjön och motorn funkar fint nu och får upp den fart den ska så det är ju tur.

 

Dock läcker det fortfarande in och det gick relativt fort att fyllas på. Så det ser ut som vid körning så är det då det läcker.

 

En notis är att det blev snabbt mycket vatten i bränslerummet trots att jag tyckte nivåerna va rätt låga vid motorn. Är det troligen någon slang då som läcker?

Hur står bränsletanksrummet och motorrummet i förbindelse med varandra? kan det rinna vatten mellan dessa?

Kolla när motorn går hur det är runt kylvattenpumparna och dess slangar.

Det känns ju på dina beskrivningar som om dessa pumpar in vatten i båten.

"Dock läcker det fortfarande in och det gick relativt fort att fyllas på. Så det ser ut som vid körning så är det då det läcker."

 

Hade du smakat på vattnet? Hur är det med färskvattentanken, om den läckt kan det ta en bra stund innan  detta vatten kommer ned i båtens lägsta delar.

 

Kanske inte så mycket herrejävlar, mer jävlar anamma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Verkar som om du får in hela

sjön i båten. Eller har du en flera kubikmeter stor färskvattentank? 

 

Pumpade nyss ur 20 liter... en slanklämma hade inte blivit ordentligt dragen. En annan gång var det en skavd slang. 

Även haft frostsprängd bottenventil. 

 

Du har väl heller inte flera hundra meter slang, så de bör ju gå att kontrollera. Eller hur? 

 

Är det inte en vacuumventil som hängt sig då?

 

- En polare blev vid en segelbåt som tidigare blivit lyft, med ett sling på propelleraxeln eller lagerbocken. Dåligt lagat, från insidan. 

 

Skrovet var sprucket runt lagerbocken. När båten låg i hamn, eller seglades, så läckte det minimalt. 

Vid motorgång så strilade det in vatten.

Plötsligt en dag förra sommaren, låg den väldigt djupt i hamnen. 

 

.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som andra redan tipsat om så borde du försöka ta reda på var det läcker.

Finns många orsaker och det är omöjligt att svara på generellt. Ta reda på om den verkligen bara tar in vatten när motorn går.

Bockhornet kan tex vara en källa som är svår att se, alltså där avgaser och kylvatten går ut i drevet. Men det kan gå att fånga på film med tex telefonen, så ser man var det läcker och vad man kan göra åt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ligger i saltvatten så börja med att skölja av hela motorn med sötvatten

Gör du inte detta direkt så kommer motorn snart se ut som en rostklump då saltvatten stänkt runt överallt med remmar mm

 

Som Frankerat frågar. Var motorn korrekt konserverad när du ställdes undan?

Utgår från att felet inte fanns när båten togs upp vilket kan tyda på att tex oljekylare mm har fryst sönder

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dessa mängder är det väl mer eller mindre bara att starta motorn och kika var det sprutar...?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Mange249:

Med dessa mängder är det väl mer eller mindre bara att starta motorn och kika var det sprutar...?

Trådskaparen får väl pumpa läns innan nästa körning.

Men en sådan betydande läcka borde det ju det vara uppenbart att man med blotta ögat kunna se var denna läcka finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att den stått i varmförvaring så kan inte ha frusit sönder.

 

Kan det vara en dräneringsplugg som rykt?

 

Jag var ner och tog bort allt vatten nu för att se om det händer något stillastående. Jag ska under helgen bege mig ut med en vän som får titta medan jag kör och jag får när jag har lite mer tid fota och gå igenom allt. alla slangar osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev LudvigP:

Kan tillägga att den stått i varmförvaring så kan inte ha frusit sönder.

 

Kan det vara en dräneringsplugg som rykt?

 

Jag var ner och tog bort allt vatten nu för att se om det händer något stillastående. Jag ska under helgen bege mig ut med en vän som får titta medan jag kör och jag får när jag har lite mer tid fota och gå igenom allt. alla slangar osv.

 

Ett strömavbrott och vips så fryser något sönder

Motorn skall alltid konserveras

 

Du behöver med all säkerhet inte ut och köra med båten för att upptäcka var det läcker utan det räcker att du startar motorn vid båtplatsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara till att öppna upp över allt och kolla när du kör, så kommer du nog hitta vart det läcker väldigt snabbt. Kan vara någon genomföring i skrovet men troligast är det ju att det är något vid motorn som läcker skulle jag tro iaf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det närma sig. Jag har hittat läckan och laddade upp en film på detta. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LudvigP:

Nu börjar det närma sig. Jag har hittat läckan och laddade upp en film på detta. 

 

 

 

 

Stor läcka som uppstått på vintern samt på det stället tyder på frostsprängning skulle jag vilja påstå

Gissar på att din båt/motor råkat ut för minusgrader trots varmhall

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, ja..... 

 

Kan ju inte vara Guds avgrund, oavsett.... 

 

Stäng botten kran. 

Byt det som är trasigt. 

 

Lev väl... 

 

Och kör glykolblandningen längre nästa höst... så det blandar sig ordentligt överallt. 

 

Jag kör motorn och värmaren en gång i månaden, när båten är på land. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som läcker?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På filmen syns minst en slanganslutning, vit, pekande uppåt, utan slang. 

Vad är den till? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Hybro:

På filmen syns minst en slanganslutning, vit, pekande uppåt, utan slang. 

Vad är den till? 

Kanske har den läckande båten sjunkit på det året som gått innan senaste inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... Det kan man ju inte veta. 

 

Lite kul då att det kommer upp något gammalt i listan. 

 

Trodde det bara var dagsaktuella spörsmål som hamnade där. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Hybro:

Ja... Det kan man ju inte veta. 

 

Lite kul då att det kommer upp något gammalt i listan. 

 

Trodde det bara var dagsaktuella spörsmål som hamnade där. 

Jag tror att det är så här:

På forumets förstasida, i högermarginalen kommer det inte bara uppreklamera, utan även rutor med ett gammalt ämne med någon bild till, där är det nog en och annan som klickar sig in och tror att dom deltar i ett dagsaktuellt ämne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir ju litet nyfiken...

Hur gick det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid när någon ställer frågor och får tips och svar i gengäld, men sedan inte återkopplar, antar jag att de gått till botten med flytetyget, alternativt förolyckats på annat sätt.

Något annat skulle ju bara vara rent ohyfsat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte ni får något svar från TS då denne inte varit aktiv på ett år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...