Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Bamse91

Johnson 25hk växel problem

Rekommendera Poster

Hej har växel strul med min Johnsson 25hk. När jag lägger i framåt vill den inte hoppa i den bara kuggar backen går hur bra som helst och testar jag den på land går framåt i men inte i vattnet. Gick två tre gånger när jag testa den i vattnet i dag men sen börja den bara kugga. Var ska jag börja felsöka. Då det är min första båt är jag inte så kunnig på båtmotorer 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova och se om det går att spänna vajern till växelförare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla skarven till växelföraren som sitter i vattenintaget nere på drevet om den har glidit isär! Har en -88 som det var det problemet på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej är det dä avlånga hålet som sitter på riggen eller 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ser ut som galler nere på båda sidor av riggen. Skruva bort dessa och se om du har en skarv där inne, i så fall släpp på låsningen i skarven så du kan skjuta ihop den övre delen med den nedre om de glidit isär och dra sen åt igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Jon70jon:

Ja det ser ut som galler nere på båda sidor av riggen. Skruva bort dessa och se om du har en skarv där inne, i så fall släpp på låsningen i skarven så du kan skjuta ihop den övre delen med den nedre om de glidit isär och dra sen åt igen!

Är det dom du menar

20190702_150745.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men det ser inte lika ut som på min -88. Prova om det går att lossa på bultarna och justera lite på avståndet på växelföraren stången om det blir någon skillnad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen annan som har nått tips har spänt vajern så mycket det går men den bara hugger och hoppar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du inte kan justera bort detta återstår nog tyvärr bara sliten clutch dog och ev. också framdrevet. Problemet kan inledningsvis ha varit feljustering, som sedan lett till skador på kopplingen. Clutch dogen roterar med propelleraxeln, har hack eller stålpinnar som kan ta tag/fastna i fram resp backdrev då den vid växlingsrörelse skjuts mot det ena eller andra dreven. Vid neutral befinner den sig mellan fram och backdrev. Om hack eller pinnar är slitna släpper kopplingen. Påfrestningen på mekaniken när så börja ske är mycket  stor och ett totalhaveri nära. Kolla hur oljan ser ut. Mkt metallflagor?

 

Obs! Om det istället upplevs som en inledande slirning varvet ökar men farten sjunker, varefter det hugger, så kan det vara propellern.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...