Saabgubben 0 Postad 30 Juni , 2019 (redigerade) Hej Köpte grisen i säcken och nu sitter jag med en motor som inte vill starta. Mariner 50hp från 1990 Kollade kablerna som går från Statorn (sitter under frihjulet) till en elbox, de kablarna var som sand, gick av så fort jag rörde dem. Kan det vara det? Har skarvat nya kablar utan framgång. Min teori är att de e brända enda in i stator. Se på videon å bilderna. Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. Redigerad 30 Juni , 2019 av Saabgubben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomie 0 Postad 1 Juli , 2019 Glöm inte bort jordkablarna, oxid på kabelskon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 1 Juli , 2019 Jag förmodar att du kollat att du har eller inte har gnista Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saabgubben 0 Postad 1 Juli , 2019 1 timme sedan skrev Gelis: Jag förmodar att du kollat att du har eller inte har gnista Nej det har jag inte gjort faktiskt, är ensam så det e lite svårt att försöka starta å kolla gnistan samtidigt. Men om man inte nu har gnista kan man då dra slutsatsen att det e svänghjulet som är boven? Vill inte börja handla massa saker som kanske inte har med felet att göra. Marin är inte billigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saabgubben 0 Postad 1 Juli , 2019 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Tomie: Glöm inte bort jordkablarna, oxid på kabelskon Jag har bytt alla jag kom åt Redigerad 1 Juli , 2019 av Saabgubben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 1 Juli , 2019 8 minuter sedan skrev Saabgubben: Nej det har jag inte gjort faktiskt, är ensam så det e lite svårt att försöka starta å kolla gnistan samtidigt. Men om man inte nu har gnista kan man då dra slutsatsen att det e svänghjulet som är boven? Vill inte börja handla massa saker som kanske inte har med felet att göra. Marin är inte billigt På något sätt får du nog försöka kolla gnistan annars har du ju ingen aning om vad du håller på med. Kan ju lika gärna vara bränslerelaterat. Ta bort stiften och kolla hur dom ser ut till o börja med. Ser det ok ut så montera tillbaka och kör in lite startgas i förgasarna, går den igång på gasen så finns det gnista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saabgubben 0 Postad 1 Juli , 2019 2 timmar sedan skrev Gelis: På något sätt får du nog försöka kolla gnistan annars har du ju ingen aning om vad du håller på med. Kan ju lika gärna vara bränslerelaterat. Ta bort stiften och kolla hur dom ser ut till o börja med. Ser det ok ut så montera tillbaka och kör in lite startgas i förgasarna, går den igång på gasen så finns det gnista. Bra tips, tack Gelis. Jag har inga som helst erfarenhet av marinmotorer, jag har dock hållit på med bilmotorer å det finns en vis likhet där. När jag ändå lyckats prata med en som verkar kunnig må jag fråga en till sak gällande växellådan, hur vet jag att den är i neutral-läge när jag snurrar på frihjulet? Just nu märker jag ingen skillnad oavsett läge på spaken. Snurrar jag på frihjulet så snurrar propellern iallafall. Jag vill dubbelkolla så att växelväljaren satt rätt (i rätt växelläge) när jag monterade upp växelhuset. Något smidigt sätt att kolla upp detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 1 Juli , 2019 Ja, i friläge så kan du snurra propellern åt båda håll med lätt handkraft, när framväxel är i så kuggar det åt ena hållet (som ett spärrskaft) andra hållet med backen i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 196 Postad 2 Juli , 2019 Vrid inte på propellern med tändkabeln på stiftet. Räcker att det tänder 1-2 ggr för att fingrarna ska bli ordentligt sneda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saabgubben 0 Postad 2 Juli , 2019 3 timmar sedan skrev AndW: Vrid inte på propellern med tändkabeln på stiftet. Räcker att det tänder 1-2 ggr för att fingrarna ska bli ordentligt sneda. Jag skulle blivit glad om jag kunde se ett livstecken.. ne men skämt åsido. Jag har batteriet frånkopplat när jag håller på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 196 Postad 2 Juli , 2019 Det hjälper inte alls! Du behöver ju inte ha batteriet för att motorn ska gå? Det är ju bara för startmotorn. Motorn kan tända till ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saabgubben 0 Postad 2 Juli , 2019 Just nu skrev AndW: Det hjälper inte alls! Du behöver ju inte ha batteriet för att motorn ska gå? Det är ju bara för startmotorn. Motorn kan tända till ändå. Tänkte på det nyss faktiskt, det e statorn som genererar el till stiften.. helt riktigt! Man lär sig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser