Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Georg_Ohm

Grundkollen, gpx-fil?

Rekommendera Poster

Hej!

Göteborgs Posten skriver idag om "Grundkollen" Länsförsäkringar och SSRS listningar av "välbesökta" grund längs Bohuskusten och närliggande farvatten.

Man skall tydligen ladda ned en gpx-fil. Men det går väl inte att få över en sådan på mina minneskort i plottrarna?

 

"Gpx-filen kan användas i din gps-enhet/app som exempelvis Eniro På Sjön (Pro-versionen). Hur du överför och installerar filen hittar du i manualen för enheten/appen."

 

Men man kan ju också tipsa om grund som man själv "känner till" ja alltså om man råkat ut för den akuta och väldigt lokala landhöjningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste det där, och såg att alla grund är tydligt synliga som grund i sjökortet. I ett par fall på ställen där ingen båt rimligen ska färdas...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat in gpx-filer till mina Garminplottrar. Det har då varit rutter och waypoints. 

Tyvärr är kapaciteten i min ”stora” plotter inte så bra så den klarar inte så många rutter och wp’s så jag får ha flera av dem på ett kort istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag har laddat in gpx-filer till mina Garminplottrar. Det har då varit rutter och waypoints. 

Tyvärr är kapaciteten i min ”stora” plotter inte så bra så den klarar inte så många rutter och wp’s så jag får ha flera av dem på ett kort istället. 

Ok, hur bär man sig åt då?

Jag har ju en liten Garmin 52cv med ett litet minneskort i, samt en stor Northstar med standard minneskort, två platser. Datorn har kortplats för SD-kort, och jag har väl någon annan standard minneskortsläsare med USB-anslutning, för diverse minneskort, men inget som tar plottrarnas kort.

 

Iofs så känner jag till de flesta av de grunden som är utmärkta i grundkollen, dom har jag sett med blotta ögat, eller sett då andra båtar varit "parkerade" uppepå. Vill nog säga att alla dessa är rätt så välkända för de sneseglare som i många år färdas utefter kusten.

Men å andra sidan är de även de mest frekventa grunde där SSRS assisterat grundstötta fritidsbåtar.

 

Jag har ett grund, där jag förstört propeller, roder och skädda, söder om Koön, väster om Ängeviken-Kyrkesund, Tjörn.

58°1'51.9"N 11°30'1.2"E enligt WGS 84.

Det är en ful rackare som är utmärkt som bränning, men den ligger ofta på omkring 0,7m, och det är litet strömt, och skuggigt från berget på Koön så den syns inte så bra.

I sjökortet ser det ju inte självklart ut att man skall passera så nära berget, men i verkligheten infinner sig inte den känslan, och det kan vara så också att den ligger längre ut i sundet än var den är utmärkt i kortet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

I sjökortet ser det ju inte självklart ut att man skall passera så nära berget, men i verkligheten infinner sig inte den känslan, och det kan vara så också att den ligger längre ut i sundet än var den är utmärkt i kortet.

 


Flygfotomaterialet både på eniro och på Google Maps visar grundet ca 20 m ut från land, exakt där bränningssymbolen är ritad på eniros sjökort. Så det stämmer nog, men jag håller med om att avstånd kan vara luriga!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:


Flygfotomaterialet både på eniro och på Google Maps visar grundet ca 20 m ut från land, exakt där bränningssymbolen är ritad på eniros sjökort. Så det stämmer nog, men jag håller med om att avstånd kan vara luriga!

 

Du har antagligen en väldigt bra bildskärm!

Syns inte alls på Eniros flygfoto, och väldigt dåligt på Google maps.

Lika dåligt som i verkligheten.

Jag har snorklat över denna bôe, efter det att jag själv gick på den, och man kan se en färgkarta över Hempel och Internationals vanligaste kulörer här i graniten.

Kan hända att man genar här då man är på väg till eller ifrån Skaboholmens många fina naturhamnar. kranskötaren/hamnansvarig inne i Ängeviken har iallfall satt upp en varning i hamnkontorets fönster för denna bränning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, hur bär man sig åt då?

Jag har ju en liten Garmin 52cv med ett litet minneskort i, samt en stor Northstar med standard minneskort, två platser. Datorn har kortplats för SD-kort, och jag har väl någon annan standard minneskortsläsare med USB-anslutning, för diverse minneskort, men inget som tar plottrarnas kort.

...

För Garmin. Köp ett microSD kort. Dessa kommer ofta med en adapter till SD kortläsare. Sätt microkortet i adaptern och sätt in i datorn. Ladda över gpx-filen på kortet. Ta kortet till plottern.

Sätt på plottern. Ta ut sjökortskortet och sätt in det andra kortet och vänta några sekunder. Då kommer det upp en fråga på skärmen om vad du vill göra och då det skiljer sig lite mellan plottrarna vet jag inte vad det heter på din men det kan du säkert gissa. Förmodligen något i stil med ladda över användardata. Låt plottern läsa över filen och plocka sedan ut kortet och sätt in kartkortet igen så ska du se det nya datat förmodligen som wps. 

 

Anledningen till att det är bra att använda ett annat kort är att man inte riskerar att förstöra kortet med kartan (som man köpt för dyra pengar). 

 

Det här microkortet är bra att använda för uppdateringar av programvaran i plottern också. Garmin har lagt ut flera uppdateringar bara i år vilket jag uppskattar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

För Garmin. Köp ett microSD kort. Dessa kommer ofta med en adapter till SD kortläsare. Sätt microkortet i adaptern och sätt in i datorn. Ladda över gpx-filen på kortet. Ta kortet till plottern.

Sätt på plottern. Ta ut sjökortskortet och sätt in det andra kortet och vänta några sekunder. Då kommer det upp en fråga på skärmen om vad du vill göra och då det skiljer sig lite mellan plottrarna vet jag inte vad det heter på din men det kan du säkert gissa. Förmodligen något i stil med ladda över användardata. Låt plottern läsa över filen och plocka sedan ut kortet och sätt in kartkortet igen så ska du se det nya datat förmodligen som wps. 

 

Anledningen till att det är bra att använda ett annat kort är att man inte riskerar att förstöra kortet med kartan (som man köpt för dyra pengar). 

 

Det här microkortet är bra att använda för uppdateringar av programvaran i plottern också. Garmin har lagt ut flera uppdateringar bara i år vilket jag uppskattar. 

Tack för instruktionerna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Tack för instruktionerna!

När du ändå är igång och leker, kolla om du exportera rutter och tracks till kortet som .gpx.

Många plotters kan importera detta, bra som backup.

Sen kan man ladda upp på Google maps, kan vara kul att se på flygfoto var man varit!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

När du ändå är igång och leker, kolla om du exportera rutter och tracks till kortet som .gpx.

Många plotters kan importera detta, bra som backup.

Sen kan man ladda upp på Google maps, kan vara kul att se på flygfoto var man varit!

Ok, återkommer i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...