Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej.

Min kunskap om båtar är begränsad och  nu behöver jag hjälp från någon som har lite koll. Jag har blivit erbjuden en ryds 480s som i mina ögon är i riktigt fint skick. Det är en gammal man som bestämt att båtliv är inget för honom längre. Båt och motor är från 99. Det sitter en Evinrude 2takts 30hk som enligt ägaren går hur fint som helst. Priset på detta inkl 30 trailer är 30.000kr. Är det ett bra pris? Ser ju vad folk begär på blocket osv men man vet ju inte vad dom säljs för. Så, ska jag bli båtägare 😁

 

Med vänlig hälsning, jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till frågan: Jag har -förutom vår Nidelv 28- också en  Ryds 480s från -99, och det pris du anger ser jag som ganska normalt. 25'-35' med hygglig kärra är varken över eller underpris. Du kan pressa till 25' om du är ihärdig, men lägre än det är nog svårt. Köper du den så har du köpt en bra båt. Min Ryds har 30 hk motor, vilket kan vara i svagaste laget, men den funkar för våra behov av den båten så som fiske. Ingen vattensportbåt med den motorn 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag håller med. När man kollar på blocket så är 30tk det billigaste. Motorn är ju från 99 och gångtimmar vet du ju inte antar jag. Bara för att den startar betyder inte att den går nästa vecka eller månad. Du får ta med dig någon som du känner kan motorer etc, men en 30hk motor är inte sällsynt så att hitta en bättre är inte så svårt om. Hack och revor i båten förekommer ofta när det är en sådan gammal båt om man inte har varit extremt noggrann och pedantskött den, ny bottenmålning mm. Men jag antar att du bara vill veta om priset är ok? Och det tycker jag.:)

 

Verkar han pålitlig? Bara för att det är en gammal man är det inte en garanti att han inte kan narras. :rolleyes:

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft på motorkåpan och kolla om cylindrarna har färgen kvar, då har den inte blivit     allt för överhettad någon gång. Kolla så att linkaget är smort och går lätt.

Även tiltspärrar upp och ned skall gå lätt. Har du sen möjlighet att provstarta motorn så gör det. Dra ut full choke ett drag i snöret, lär inte starta första draget,

skjut in till halv choke, dra i snöret motorn hostar i gång. Då kan du nog räkna med att ha några veckor eller säsongers båtåkande framför dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här kommer ett svar till TS:

Båten är säkert jättebra (har haft RYDS 480S från 1995 i drygt 20 år) och den är nästan oslitbar. Den har fantastiska stuvutrymmen och det är en säker båt, jag har besökt Stockholms yttersta skärgårdar med den, bl.a Skarv, Svenska Stenarna, Svenska Högarna, etc, etc, även Märket på den åländska sidan. Övernattat på många av dessa, även i båten.

Motorn är jag mera tveksam till, Johnson/Envinrude som tillverkades av OMC på den tiden var inga kvalitetsmotorer, de hade usel kvalité, tyvärr. Dessutom är denna motor tvärspolad, vilket betyder mera bränsleförbrukning och mera oljerök. Dessutom är det det högsta motorstyrka i en serie, samma cylindervolym hade även 20 och 25 hk motorer, så 30 hk kommer att gå högvarvigt (du får dina 30 hk vid 6000 varv eller däromkring) och bullrigt. Min kompis som har denna motor (20 hk upptrimmad till 25) kör med hörselkåpor över öronen.

Du bestämmer själv hur du gör, jag ville ge bara lite fakta.

RYDS 480S behöver egentligen 40 hk motorn, jag körde i 8 år med 40 hk Tohatsu, det var en bra kombination.

Redigerad av jan_af_lisoe
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 480 är perfekta första båten. Rymlig, bra med sittplatser och någorlunda stabil för sin storlek. Har själv ägt en 480 RSI med en 30 hk Johnsson motor. Bytte den precis som Jan_af_lisoe till en Tohatsu 40 hk då 30 hk kan upplevas lite segt framförallt om man är många i båten. Priset utifrån det du beskriver tycker jag låter riktigt bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har rensat tråden från OT och lite annat.

Håll er gärna till trådens ämne och absolut borta från diverse "dumheter".

Det blir trevligare på så sätt!

 

Trevlig båtsommar på er!

 

//stavhammar

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att det skulle bli så mycket ståhej i min lilla tråd 😁 Jag tackar för alla tips och synpunkter. Otroligt värdefullt att det finns folk som kan och vill dela med sig. Jag ska kolla igenom båt och motor ordentligt i helgen, sjösätta och provköra. Jag återkommer...

Tack så här långt.

 

/jocke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...