Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Nfriberg

Vilket batteri?

Rekommendera Poster

Hej!

har idag ett 12v 75ah bilbatteri i min båt (en Volvo penta aq211a V8) som är rätt slut så fick ett helt nytt marin batteri av en kompis grejjen är att det är 12v 86ah på, så min fråga är kan jag använda det eller ska jag köpa ett nytt likadant som jag har? (Använder bara 1 batteri till allt)

tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde funka utmärkt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ah betyder "amperetimmar" alltså ett mått på batteriets kapacitet. Ju fler Ah man har desto bättre!

I teorin kan du koppla in exempelvis en lampa som drar en ampere och då lyser den i 86 timmar på det nya batteriet, som en pedagogisk förklaring, nu stämmer det inte i praktiken, då man aldrig skall tömma batterierna helt och det tillkommer en del andra förluster som hindrar lampan att lysa i just 86 timmar, men du förstår säkert hur det funkar.

Det är ju ungefär lika med att mäta bränsletanken i liter. Ju fler liter bränsle du har, desto längre kan du köra innan det är dags att tanka.

 

Sedan är det en väldigt dålig idé att bara ha ett batteri till allting.

Det är ju direkt olämpligt att ligga i hamn och förbruka startbatteriet så pass mycket att man sedan inte får i gång motorn.

Du skriver iofs inte vad du har för båt och inte hur den används.

Men legio är ju att ha två batterier eller två grupper. Ett som startbatteri som i princip enbart försörjer motorn.

Det andra batteriet eller gruppen av batterier är till allting annat, marinelektronik, belysning, pumpar, lanternor etc, etc.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en förklaring som tillochmed jag som tappar allt förstånd så fort det kommer till el kunde förstå haha:)

blev bara lite orolig då jag hört eller läst någonstans att har man för högt ah kan startmotorn eller motorn eller var det nu va gå sönder, men då är det alltså inget att oroa sig för:)

 

har en bayliner 1952, använder inte stereon lanternor lampor etc utan bara start samt länspump när det behövs (9gånger av 10 iaf)

har faktiskt funderat på att koppla in ett till batteri just för sådant och läst lite hur man gör etc men inte vågat mig på det ännu. 

 

Kan även passa på att fråga, höll på med kablarna i veckan och råkade komma åt med en mejsel på fästena till bensinmätaren och det blev kortslutning. Startade båten igen utan problem dock la bensinmätaren av och rör sig inte.. hur kan jag fixa detta?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För egen del kör jag allt i min segelbåt på två parallellkopplade batterier. 

 

Har dessutom ett alltid fulladdat batteri i reserv. Laddning från generator och/eller solcell, styr jag med en större omkopplare. 

Har inget skiljerelä, diodbrygga eller andra finesser, förutom en manuell muskeldriven startvev. 

Funkar utmärkt för mina behov. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man bara kommer åt något med en mejsel, så händer inget. 

 

Däremot om man kortsluter något som har positiv spänning relativt minus, typ instrumenthus, stereochassie, botorblock o s v, så blir strömmen oftast för stor. 

Då kan t ex kablar brinna av. 

Men som skydd mot detta så finns oftast säkringar som löser ut, om något oförutsett händer. 

 

En säkring skyddar utrustning, kablar mm, både före och efter själva säkringen. 

 

Så leta rätt på en säkring... eller i värsta fall en avbrunnen kabel. 

 

Möjligen kan du ha skadat givaren i tanken... 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

 

 

Så leta rätt på en säkring... eller i värsta fall en avbrunnen kabel. 

 

Möjligen kan du ha skadat givaren i tanken... 

Bra tips!

Jag misstänker att om säkringen löst ut är det fler saker ombord som inte fungerar, eftersom man sällan har en säkring till enbart bränslemätaren.

Du bör nog se till att bränslemätaren fungerar ordentligt. Jag anser att den tillhör säkerhetsprylarna ombord. Ovärderligt att känna till hur mycket man har kvar i tanken.

 

Om du kortslutit så att plus kommit i kontakt med kabeln som kommer från givaren i tanken, kan det vara så illa att det varierbara trådlindade motståndet i givaren brunnit av. Det finns givare att köpa som reservdel, det finns en amerikansk typ och en europeisk... köp i så fall rätt typ!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej ja det känns som att det kanske får bli en ny sån då, skulle gissa att det är amerikansk typ men hur ser man det och vart kan man köpa en sån? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Nfriberg:

Okej ja det känns som att det kanske får bli en ny sån då, skulle gissa att det är amerikansk typ men hur ser man det och vart kan man köpa en sån? 

Den typen du förmodligen inte skall ha, de europeiska har resistansen (motståndet) 0-180 ohm, med till tank vid 0 ohm, jag minns nu inte vilket motstånd de amerikanska skall ha, men dom är tvärtom i alla fall, tom tank vid noll ohm.

Kollade på hemsidor till Hjertmans, Erlandssons brygga, Seasea och Biltema, alla har bränsletanksgivare, men det ser inte ut som om dom har den du eventuellt behöver.

Om du nu har otur kanske du måste köpa både givare och instrument av europeisk standard.

Wema marin kan ju tänkas ha, har inte kollat.

Sedan såg jag att Wema hade en amerikans sajt...

 

Men du kan ju få fotografera givaren och instrumentet och lägga ut bilderna här, så kanske vi kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Hybro:

Har dessutom ett alltid fulladdat batteri i reserv

Så hade de hjort i min förra båt, jag tyckte inte det var lysande smart. då kan man lika gärna ha ett till start och ett till förbrukning, vikt och kostnad är densamma. Det enda som behövs är ett skiljerelä a 299kr. Eller ett vanligt relä för 42,90 om man kan koppla lite själv.

Då har man alltid ett laddat batteri att starta på.

Men, har man "bara" två batterier så är det bättre att använda båda till förbrukning, troligen mer lönsamt eftersom batterier håller längre om man tar ut mindre ur dem.

Man bör ha något som stänger av batterierna innan de är för urladdade för att kunna starta på. Solregulator med lastutgång, BatteryBrain eller Victron Battery Protect ser till att det alltid finns tillräckligt med ström kvar. Dessutom kopplas batterierna bort om man tex glömt en lampa.

Victron kostar 545 kr, väl använda pengar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då... Jag förstår detta med att alltid fräscha upp startbatteriet, varje gång startmotorn snurrat, om än aldrig så kort tid, typ fem sekunder. 

 

Jag o andra sidan brukar motionera mitt "reservbatteri" kanske 1 gång i månaden, genom att switcha över till endast detta för ett dygn, med kyl, start, tv och annat. 

 

Vem gör det som har skiljerelä? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Hybro:

...

Jag o andra sidan brukar motionera mitt "reservbatteri" kanske 1 gång i månaden, genom att switcha över till endast detta för ett dygn, med kyl, start, tv och annat. 

...

Hmmm. 

Kommer att tänka på hur man blev rådd förr i tiden. Motionera (telefon/bil/mc/xx) batteriet genom att ladda ur det helt och hållet då och då. Inget råd man får idag precis. Lyckligtvis. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öööööh, här är det inte frågan om att tömma batterierna. 

Jo... Lite... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det skriver varken du eller jag men det är lika fel att ”motionera” batterier idag som på den tiden det rekommenderades. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet man idag motionerar batterier är med utjämningsladdning och det gällar enbart våta batterier. Fö gäller att underhållsladda med 13,2V@25°C. Då håller de länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankgivare är antingen europeiska, 0-190 ohm eller amerikansk, 240-30 ohm.

Det är lätt att kolla givaren, mät resistansen med en vanlig multimeter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, bhemac said:

Tankgivare är antingen europeiska, 0-190 ohm eller amerikansk, 240-30 ohm.

Det är lätt att kolla givaren, mät resistansen med en vanlig multimeter.

 

Med tanke på trådis initiala frågeställning lär han inte ha någon aning om vad du skrev nu, än mindre veta vad det krävs för att utföra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Nfriberg:

Kan även passa på att fråga, höll på med kablarna i veckan och råkade komma åt med en mejsel på fästena till bensinmätaren och det blev kortslutning. Startade båten igen utan problem dock la bensinmätaren av och rör sig inte.. hur kan jag fixa detta?

 

Detta skrev TS i sitt tredje inlägg. 

 

Kan vara idé att läsa hela tråden, och inte bara sista inlägget. 

 

Om inte så är det lätt att göra det surt, svårt, eller vad man nu ska kalla det...

 

- - - - - - 

 

 

- Och så fortsätter jag nu här på TS typ andra fråga, alltså inlägg tre. 

 

Med mindre kunskaper inom el, kan man ändå göra några enkla oförstörande  test, med enkla medel. 

Så började jag min bana i ungdomen. 

 

 

Börjar med spänningsmatningen. 

 

En enda liten 12 V glödlampa ca 5 till 21 W, alltså typisk billampa, då gärna en spollampa, rund ca 10 mm diameter, med en lampanslutning i var ände, så man slipper fippla o kortsluta vid lampas bottenkontakt o s v, duger gott som mätverktyg till kommande felsökningsövning. 

 

Lossa den kabel in i instrumentet, oftast ansluten till kontakt eller pol märkt "+", eller 12 V. Akta så att inte kabeländen, kontakten, nuddar något. 

 

Sätt den ena av lampans två anslutningar mot, t ex mätarhuset, batteriminus, motorblock e t c. 

 

Till den andra anslutningen på lampan, ansluter du nu den kabel du nyss lossade från instrumentet/tankmätaren. 

 

Om lampan lyser med tändningen på, så har du spänning i den kabeln. Alltså är kabeln hel, och ev säkring hel (i de flesta fall). 

 

En lampa enligt ovan, är en utmärkt spänningsindikator. Och dessutom lättbegriplig. Typ lyser - lyser ej. 

 

Testmejsel är en variant på denna. 

Men alla har ju inte en sån liggande

där den behövs. 

 

Nästa steg... kan vara en enkel multimer för dryga hundringen. 

Men Multi betyder flera.... Alltså flera möjligheter att orsaka förstörande inkopplingar om man inte vet hur och varför inställningar och anslutningar görs. 

 

Har haft elever som eldat upp instrument, mätobjekt och i flera fall skadat fingrar mm. 

I det senare, så kan man säga; praktisk erfarenhet😋 som koms ihåg. 

 

koms

fippla

multi

 

Ja, jag skriver som en kratta.... 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Hmmm. 

Kommer att tänka på hur man blev rådd förr i tiden. Motionera (telefon/bil/mc/xx) batteriet genom att ladda ur det helt och hållet då och då. Inget råd man får idag precis. Lyckligtvis. 

Men det var ju helt rätt råd då, för den typen av laddbara batterier - NiCd - som under många år var det vanliga laddbara alternativet för småapparater. De besvärades av en "minneseffekt". Däremot tror jag aldrig jag sett det rådet från seriösa källor om bil/mc, som ända sedan stenåldern haft bly/syrabatterier.

 

Varje batterityp har sin kemi och princip för laddning. Många har t ex svårt att förstå att blybatterierna i våra båtar laddas med grundprincipen konstant spänning = laddaren/generatorn levererar en bestämd spänning, sedan blir strömmen vad den blir beroende på batteriets tillstånd. Påstämplat amperetal på laddare/generator är bara ett maxvärde  vid vilket den inte längre orkar hålla uppe spänningen.

Snabbladdning, dvs att tvinga i blybatteriet strömmen, är sällan en hit, då det bara kan göras genom att höja spänningen. Med kemiska sönderdelningsreaktioner som värsta följd - batteriet kokar. Det tar helt enkelt tid att ladda ett båt/bilbatteri !

 

Småapparaters laddbara laddas däremot ofta med en konstant ström (särskilt äldre med NiMh), och battericellens spänning varierar under laddfasen istället. Dagens Lithiumbatterier innehåller f.ö. ofta laddelektronik inbyggt tillsammans med cellen då de egentligen är väldigt känsliga för exakt rätt ström/spänning/temp under laddningen. Den goda kontrollen gör också att denna batterityp kan snabbladdas på ett säkrate sätt än de flesta sndra. Den hindrar också batteriet att laddas ur helt, då det kan skada cellen. Eller utifrån sett snarare mer än helt.

 

Energikapaciteten mäts dock på samma sätt - i ström eller energi per tidsenhet, ofta Ah eller Wh/kWh. 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev 535GT:

 

Med tanke på trådis initiala frågeställning lär han inte ha någon aning om vad du skrev nu, än mindre veta vad det krävs för att utföra. 

I så fall är jag övertygad om att TS i det fallet har vett att fråga.

--

Betr. bensinmätaren så kan det vara så att en säkring gick när den kortslöts.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev 535GT:

 

Med tanke på trådis initiala frågeställning lär han inte ha någon aning om vad du skrev nu, än mindre veta vad det krävs för att utföra. 

Elakt!

Men vi kan väl förklara på "Duplo-nivå", alltid kan trådskaparen eller någon inaktiv "u-båt" lära sig någonting nytt!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

I så fall är jag övertygad om att TS i det fallet har vett att fråga.

--

Betr. bensinmätaren så kan det vara så att en säkring gick när den kortslöts.

Jo, men jag tror nog att bränslemätaren delar säkring med andra saker eller instrument ombord, som i så fall också skulle vara spänningslösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet man inte ens vad 75 ah batteri kontra 86 ah batteri innebär, ska man nog låta bli att hålla på med elen i sin båt. 

 

Elakt? Nej det är verkligen inte något som är elakt att säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev 535GT:

Vet man inte ens vad 75 ah batteri kontra 86 ah batteri innebär, ska man nog låta bli att hålla på med elen i sin båt. 

 

Elakt? Nej det är verkligen inte något som är elakt att säga. 

 

Men hur skall man då kunna lära sig ? 

Alla har vi ju varit barn någon gång, och bara det faktum att man frågar innebär ju att man är medveten om sin okunskap och vill lära sig. Elen finns ju där, vare sig TS just nu har kunskap om den eller ej.

 

Eller tycker du TS skall hålla sig borta från att ha båt också ?

 

Själv är jag oerhört tacksam för att jag i livet snarare blivit uppmuntrad att prova nya, okända  saker än stött på folk som istället för att täppa till mina kunskapsluckor bryskt sagt till mig att hålla mig borta.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

🤩

 

Tycker mig känna igen detta efter ha jobbat som lärare både inom elektronik och gymnasiesärskola under mer än 30 år. 

 

Minns jag rätt så hette det pedagogik och för all del metodik, som vi läste på högskolan, och senare praktierade. 

🤗

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev 535GT:

Vet man inte ens vad 75 ah batteri kontra 86 ah batteri innebär, ska man nog låta bli att hålla på med elen i sin båt. 

 

Elakt? Nej det är verkligen inte något som är elakt att säga. 

Det är väl frågan om bemötande.

Vill inte hälla mer fotogen på brasan, men vet också att det kan vara lätt att misstolka svart text mot vit bakgrund, där man inte ser kroppsspråk eller andra känslouttryck.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är klart att det är beroende på vilka glasögon man läser min text med. 

  • Förvirrad 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll tonen på en hövlig nivå så är ni snälla

 

Trevlig båtsommar på er!

 

//stavhammar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...