Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenneth_S

Ser impellerhuset normalt ut...?

Rekommendera Poster

Skulle byta impeller idag, men bryter då jag måste fråga expertisen här först.

 

Bifogar bild på impellerhuset, då jag tycker det inte ser normalt ut. Frågar er: Vad tycker ni, ser det ut som det ska? Motor är VP TMD 40B

 

 

20190629_161044.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det du tycker ser onormalt ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det du tycker ser onormalt ut?

Jag tycker att impellerhuset, eller pumpkammaren ser väl ok ut. Iallafall det lilla man ser.

Men inte flänsen emot vilken du sedan skall skruva fast locket.

Bilden är litet suddig, men det ser ut som en del avlagringar på kanten, skrapa rent, rakbladsskrapa och eventuellt en fin smärgelduk, så att anläggningsytan för packningen blir slät, kolla även lockets insida så det inte sitter kvar packningsrester och annat skräp där också.

 

Det har nog läckt litet?

Skruvhålet klockan sex skvallrar med grönärg om det.

Några varv med en gängtapp i alla skruvhålen och sedan litet fett på skruvarna är nog inte fel heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker huset ser ut som ett stort "D" och att flänsarna inte ser ut att komma runt ordentligt, att vänstersidan är deformerad. I mina ögon ser det ut som att flänsarna inte kan komma runt 8ch skovla runt vattnet som de ska...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Jag tycker huset ser ut som ett stort "D" och att flänsarna inte ser ut att komma runt ordentligt, att vänstersidan är deformerad. I mina ögon ser det ut som att flänsarna inte kan komma runt 8ch skovla runt vattnet som de ska...

Precis den formen behöver pumphuset ha för att få pumpverkan, vore det helt runt så skulle du inte ha någon nytta av den pumpen kompis

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rubenjames:

Precis den formen behöver pumphuset ha för att få pumpverkan, vore det helt runt så skulle du inte ha någon nytta av den pumpen kompis

Aha, ok. 

Tackar för svar 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Aha, ok. 

Tackar för svar 👍

Men glöm inte att göra rent flänsen innan locket med den nya packningen sätts på plats.

Skruvarna dras sedan i kors.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rubenjames:

Precis den formen behöver pumphuset ha för att få pumpverkan, vore det helt runt så skulle du inte ha någon nytta av den pumpen kompis

Har du sett formen på pumphuset i utombordare? ☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Rascal:

Har du sett formen på pumphuset i utombordare? ☺️

Nu var det formen på TS pumphus som diskuterades, inte utombordare överhuvudtaget.  Där brukar axeln sitta excentriskt i pumphuset och funktionen blir densamma som ett D- format hus. Och ja, såna hus har jag sett ett och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Rubenjames:

Nu var det formen på TS pumphus som diskuterades, inte utombordare överhuvudtaget.  Där brukar axeln sitta excentriskt i pumphuset och funktionen blir densamma som ett D- format hus. Och ja, såna hus har jag sett ett och annat.

Min tanke var att TS också hade sett ett utbordarpumphus och därför tyckte att detta såg annorlunda ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rascal:

Min tanke var att TS också hade sett ett utbordarpumphus och därför tyckte att detta såg annorlunda ut.

Japp, så är det. De utombordare jag bytt impeller på har varit runda hus, därav min fråga. Men nu har jag t o m sett en youtubefilm plus fått konstaterat av en VP-mek att det är korrekt form på huset 😁

 

Tack för er tid och era svar, ny impeller monterad 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...