Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Eddie08

Laga aluminumskrov

Rekommendera Poster

Halloj!

Det är såhär att jag har blivit erbjuden att köpa en kabe husbåt till ett billigt pris, dock ett renoveringsobjekt, men det enda jag är tveksam till är skrovet. 

Det är så att den har legat emot någonting så att det är en liten "reva" eller rad med små små hål längs ena sidan av skrivet (som enligt ägaren är i aluminium). Jag har aldrig svetsat förr så jag kan absolut ingenting om det, så jag tänkte fråga här hur stor process det är att laga ett skrov i aluminium. 

Är det dyrt att få det fixat av någon som kan? Är det värt att svetsa eller finns det andra sätt att laga det på? 

 

Blir det köp så kommer jag nog vilja posta framgången med renoveringen här, om det finns speciella trådar för det :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Halloj och välkommen!
Här på forumet skriver ibland "alubatar" som tillverkar specialanpassade aluminiumbåtar.

Det han inte ännu vet om aluminiumbåtar kan nog skrivas med trubbig blyerts på lillfingernageln? ;)


Mitt tips får bli:
1. Läs in dig litet i ämnet alu-båtar, detta i alubatars äldre foruminlägg*. Hittar du inte något klockrent svar bland dessa så kan du drista dej till att...
2. PM:a alubatar så det klingar till i hans mejlbox. (Bifoga i så fall gärna en länk till denna forumtråd, alternativt nämn forumtrådens `topic 92807´ så svarar han nog i tråden nedan. Vi är ju fler som kan vara nyfikna, någon annan har kanske liknande problem?)

PS. Tror att någon speciell forumtråd för framgångsrika renoveringar inte finns!?
[Men om du köper båten och framgångsrikt/misslyckas med att renovera skadorna så kan du mer än gärna berätta detta i tråden nedan. (Finns eller fanns en sorts flagga som i själva trådrubriken markerade "löst**", självklart blir sådana löst-markerade problemtrådar googlarens guld. (Detta eftersom de flesta diskussionstrådar på internet tycks utmynna i att trådskaparen glömmer att återrapportera "hur gick det sen" och forumtrådar vanligtvis därmed utmynnar i ett sorts `jaha-antiklimax´.)]      


(*) Alla tillfälliga forumbesökare kan f.ö. oinloggade alltid hitta enskilda medlemmars äldre inlägg genom att klicka på profilbilden, detta i vilket som helst av äldre inlägg som denne gjort.
(**) Sådan löstflagga i trådrubriken kan bara du som inloggad trådskapare fixa till. (Forumtidsbegränsningar typ 2 timmar för inläggsredigeringar  spelar knappast roll här, ingen brådska. Om du - eller annan trådskapare - får lust att rubrik-flagga "löst" månader senare efter senare inlägg så bör det funka!?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var och kikade på båten lite extra igår. Jag är tveksam till att det ens är hål i skrovet, så vi ska fylla det med vatten idag och se om det läcker någonstans, är den tät så är det bara inredning som ska renoveras, och det blir bara kul 👌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var 2st revor på 10-15cm i skrovet, och jag blev avrådd att köpa den av en erfaren svetsare, så det blev inget köp denna gång. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det mesta går och fixa till. i värsta fall får man byta lite plåt.

brukar inte var så mycket jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill gärna vet mer om denna kabe, fick höra rykten i julhelgen att en skulle ha blivit sjunk skadad i jkpg för en tid sen och sen försökts säljas.  Vilken av modellerna var det den som såg ut som en flytande husvagn eller den som ser ut som en jänke husbåt?      Är priset rätt så kan jag tänka mig en udda båt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...