Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mikaojje

Volvo Penta 8,1 Glykol övertryck

Rekommendera Poster

Hej Alla

 

Fick precis ställa in första långturen med båten.. Innan vi avgång ser jag att glykolnivån i expansionskärlet är långt över max-nivån. 

Motorn är en Volvo Penta 8,1 från 2011 med 160 timmar sötvattenskyld. Startar maskin och ser hur nivån byggs upp men inga bubblor i expansionskärlet. 

Jag misstänker läckage i värmeväxlare eller topplockspackning. Hoppas såklart på de förstnämnda. 

 

Någon som varit med om liknande? Blir att ringa båtmeken på Måndag.. 

Ska köpa en glykolprovare för att se fryspunkten över det man kan förvänta sig. 

Kompressionstest lämnar jag till någon som kan, vill undvika lösa tändkablar och bensinångor..

 

Tips,tankar och idéer mottages tacksamt! 

 

MVH Mikaojje 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering

 

Glykolnivån stiger efter ett ett par minuter på tomgång för till slut slut rinna över.

Efter avstängning av motor sjunker glykolnivån tillbaka till en bra bit över max där den stannar. 

 

Kan de vara så att värmeväxlaren återfylls till en viss nivå när sjövattnet rinner ut? Tycker i dagsläget inte att jag förlorar glykol när de rinner över , totalt sett.

Tyvärr har dock glykolblandningen en fryspunkt på -45 vilket talar emot värmeväxlaren. Men har inte kört så mycket..

 

 

Motorn håller temp runt 70 på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering

 

Nu när jag startar maskin ligger nivån ganska konstant och rinner inte över som på nedan bild.

 

Blir inte klok..

 

20190629_112504.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du kör motorn utan trycklocket på? Om det är hål mellan systemen i värmeväxlaren kommer det att välla över och inte sluta förrän du stänger av motorn. Om det vore förbränningsgaser som trycker ut kylvätskan borde nivån vara lägre när du stänger av. Om du har varmvattenberedare i systemet stiger nivån mer när kylvätskan blir varm. Då är det bättre att ha en lägre nivå när den är kall. Nere vid minstrecket, eller ännu lägre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mikaojje, fick du löst ditt problem och vad var felet? står inför att likartat problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Henkeracer:

mikaojje, fick du löst ditt problem och vad var felet? står inför att likartat problem.

 

har du fyllt på kylmedium nyligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...