Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dadid

Mäta temperatur på motorn för att upptäcka dålig kylning

Rekommendera Poster

Har en gammal MD7B med delvis okänd historik. Att gå igenom motorn ordentligt nu mitt under säsongen är uteslutet, däremot funderar jag på om jag skulle kunna skapa ett temperaturlarm.

För visualisering av batterispänning, tanknivåer etc finns det en display från Simarine, Pico. Den har anslutningar för temperaturmätning märkta NTC 1kOHM -15 - +90. 

Frågor:

- Var finner jag en lämplig temperaturprob?

- Var bör jag fästa temperaturgivaren för att temperaturintervallet skall vara relevant och visningen vara en bra indikator på kylningen. Ett enkelt montage är högt värderat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Borde finnas kit med tempgivare och mätare hos diverse tuningfirmor eller liknande. Skulle inte förvåna mig om du kan hitta något på Jula/Biltema. 

-Givaren ska du montera i toppen, brukar med fördel monteras i närheten av termostaten där det finns bra med vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du göra något riktigt simpelt så skaffar du en stektermometer. Trycker in proben i avgasslangen, förborra litet hål så det fortfarande är tätt, och sedan mäter du avgastemperaturen. Där får du första varningen om något hänt med kylningen. Kylvattnet kyler avgasslangen. Normal temp där är ca 25-35 grader. Skulle kylningen av någon anledning fallera stiger avgastemperaturen mer eller mindre direkt. Sätt lämplig larmnivå på stektermometern så är det klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev b_syrsa:

Skall du göra något riktigt simpelt så skaffar du en stektermometer.

Står den på "Lammstek" så kolla kylningen ;)

Ännu bättre är en termostat enl bild naja fast på avgaskröken. Tror min är på 80°C. Sen behövs en summer. Jag hade ett temp larm på motorn och kunde lägga termostaten parallellt.

--

Finns det inte någon plugg på motorn för temp.givare? Brukar finnas, typ i framkant upptill.

 

Thermostat.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

SXK har haft beskrivningar + försäljning av givare, sök på nätet / ring SXK expedition.

https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/VP_avgaslarm.pdf

 

Vetus säljer 2 varianter.

https://www.vetus.com/en/exhaust-systems/exhaust-instruments.html

 

Nasa Marine har ett temp larm

https://www.nasamarine.com/product/ex-1-exhaust-temperature-monitoralarm/

 

Förra sommaren hade jag en IR temp.mätare ombord pga vit avgasrök, temp var ok men kylningen hade förlågt sjövattenflöde vilket är fixat nu.

 

Köpte även en trådlös termometer som inte användes men beredskap fanns...

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SXK's beskrivning är bra, de använder samma bimetalltermostat som på min bild, jag köpte på eBay för några tior.

Ett larm som också visar temperaturen är ju fint men över 1000 kr? 

En IR-termometer är inte fel att ha ombord, kostar 350 kr och kan användas till mycket.

Vill man ha ett riktigt bra larm så ska man ha en flödesgivare på kylvattnet, då får man larm några minuter innan motorn går varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...