Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hysteria

Impellerhus penta läcker

Rekommendera Poster

Det droppar vatten från mitt impellerhus. Började med en glykolslang som kom för nära generattorremmen vilket resulterade i myckeeeet glykol i motorrummet... nåja, ny slang och rem på plats. 

 

Varvräknaren vägrar hoppa igång. Den dog i samband med glykolläckaget, trodde det berodde på att remmen slirade efter all glykol men icke. Nåja, ny generator på plats. 

 

Nu funkar allt som det ska men nog fan droppar det fortfarande. Det försvinner lite glykol och jag har fått fylla på en liter ungefär, jag misstänker att det beror på luftfickor som bildats när slangen gick sönder och när jag lagade. Har smakat på vattnet som droppar och jag tippar på sjövatten. Smakar inte glykol och känns inte direkt kladdigt. 

 

 

Hur kan allt paja på samma gång? Konstigt... hur gör man med såna här impellerhus? Är det nån packning som givit upp eller hur gör man? 

65E9A57D-363C-43E0-81EB-96B4BF0D8436.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hysteria:

Det droppar vatten från mitt impellerhus. Började med en glykolslang som kom för nära generattorremmen vilket resulterade i myckeeeet glykol i motorrummet... nåja, ny slang och rem på plats. 

 

Varvräknaren vägrar hoppa igång. Den dog i samband med glykolläckaget, trodde det berodde på att remmen slirade efter all glykol men icke. Nåja, ny generator på plats. 

 

Nu funkar allt som det ska men nog fan droppar det fortfarande. Det försvinner lite glykol och jag har fått fylla på en liter ungefär, jag misstänker att det beror på luftfickor som bildats när slangen gick sönder och när jag lagade. Har smakat på vattnet som droppar och jag tippar på sjövatten. Smakar inte glykol och känns inte direkt kladdigt. 

 

 

Hur kan allt paja på samma gång? Konstigt... hur gör man med såna här impellerhus? Är det nån packning som givit upp eller hur gör man? 

65E9A57D-363C-43E0-81EB-96B4BF0D8436.jpeg

Murphys lag är kanske välbekant? 

Bort med pumpen och byt tätningarna, inte särskilt svårt. Tätningssats finns oftast hos VP, annars tar du mått på de gamla tätningsringarna och köper styckvis hos tex Sverull eller liknande företag. Rostfria fjädrar ber du särskilt om och byter ut de som sitter på de nya tätningsrna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. 

Jag misstänker att det här inte är nåt man gör med båten i sjön. Kan man köra med detta lilla droppande under säsongen och ta tag i det lagom till hösten eller vintern? 

 

Motorn håller tempen som den ska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

9 minuter sedan skrev hysteria:

Tack för ditt svar. 

Jag misstänker att det här inte är nåt man gör med båten i sjön. Kan man köra med detta lilla droppande under säsongen och ta tag i det lagom till hösten eller vintern? 

 

Motorn håller tempen som den ska. 

Går alldeles utmärkt att renovera pumpen med båten i sjön, stäng bottenkranen först bara. Visst kan du säkert köra säsongen ut med läckaget, risken är främst att läckaget ökar och du får mycket vatten i motorrummet, eller att du får vatten i motoroljan. Jag själv skulle fixa pumpen direkt,  har du väl pumpen lös på en arbetsbänk tar bytet av tätningar inte mer än en halvtimme 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvräknaren då.

På generatorn finns det en anslutning som heter "W", till denna skall givarkabeln till varvräknaren kopplas. kanske glömde du att ansluta den sladden i samband med bytet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt för min otydlighet, generatorn har jag fått ordning på :) tänkte först om jag skulle lämna på renovering men det fanns utbytes för under 2000:- så det kändes enklare. 

 

Nu är det bara det lilla droppandet kvar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev hysteria:

Förlåt för min otydlighet, generatorn har jag fått ordning på :) tänkte först om jag skulle lämna på renovering men det fanns utbytes för under 2000:- så det kändes enklare. 

 

Nu är det bara det lilla droppandet kvar...

Det jag tänkte på var om varvräknaren fortfarande inte funkade, så skall ju den vara ansluten till W på generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...