Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Jag har en b20 som inte vill starta efter vinterförvaringen (stod ute). Startmotorn går men motorn tänder inte utan startgas och dör när startgasen är förbrukad. Jag är total novis när det gäller att meka motorer men jag uppfattar det som att det är något med tändning alternativt bränslet. Jag är som sagt helt oerfaren och har därför googlat mig fram. Dom åtgärder jag gjort är pumpat ur soppan och tankat i ny, bytt bränsleslang, bränslefilter och bränslepump. Men även efter dessa åtgärder kvarstår problemet. Tänder endast på

startgas. Tips från någon kunnig vore snällt. Mvh Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog inte ner färsk bensin i flottörhuset eller så är munstycke och nål ihopkletade av gammalt bränsle.

Lossa flottörhuset försiktigt och titta hur det ser ut där inne.

Om du har en dränerskruv så är det bra att öppna den o släppa ut ev soppa som finns i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart värt pengarna att köpa en renoveringssats till dem o du ska behålla båten ett tag.

Men börja med att få liv i motorn genom lite sanering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sitter en gummibälg inne i den stora runda metalldelen på varje förgasarhus. 

 

Dessa får inte ha enda litet hål eller spricka. För då lyfter inte trottelkolvarna som "hänger" i bälgarna. I nedre änden på kolven sitter en lång munstycksnål. 

 

Om inte kolven lyfter av det undertryck som uppstår vid startförsök, så förblir kolv och nål i sitt lägsta läge och bränsketillförseln i det närmaste stryps. 

 

Kika in i insuget på förgasaren och lyft kolven med en smal trädpinne eller liknande, dock ej typ skryvmejsel, som kan ge repor. Då kommer du att se nålen, nålarna. 

 

Biltillbehörsbutiker har sådana gummin. 

 

Viktigt när du monterar är att gummits styrklack i ytterkanten hamnar rätt, och att skruvar som håller bricka och gummi mot kolv dras fast ordentligt, så de inte 

lossnar och far in i motorn. 

 

Fyll sen "förgasarolja, köps på t ex BT", genom typ hålet där den svarta skruven, sitter längst upp på förgasarna. 

Rätt mängd är när det börjar plaska då du drar nämnda skruv med vidhängande dämpkolv, upp och ned. Överskottsolja försvinner ned tiden in i insuget och förbränns. Kan inte bli för mycket. 

 

Dämpkolvens uppgift är att bromsa trottelkolvens rörelser, speciellt på väg uppåt. 

Då åstadskomms en variabel, om än något försenad strypning av förgasarhalsen, och mer bränsle sugs då in. 

Alltså en typ av accelerationspump. Tillför mer bränsle i varvtalsökningsögonblicket. Det blir då en pigg motor! 

 

Burn på sjön, och däckskrik, så som man kunde höra i en film, när Sven-Bertil Taube

blev jagad på Venedigs vatten i en actionfilm. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-28 vid 19:29 skrev Tomasbirging:

Jag har en b20 som inte vill starta efter vinterförvaringen (stod ute). Startmotorn går men motorn tänder inte utan startgas och dör när startgasen är förbrukad. Jag är total novis när det gäller att meka motorer men jag uppfattar det som att det är något med tändning alternativt bränslet. Jag är som sagt helt oerfaren och har därför googlat mig fram. Dom åtgärder jag gjort är pumpat ur soppan och tankat i ny, bytt bränsleslang, bränslefilter och bränslepump. Men även efter dessa åtgärder kvarstår problemet. Tänder endast på

startgas. Tips från någon kunnig vore snällt. Mvh Tomas

En sak som jag hade problem med var att motorn inte orkade suga från bränslefiltret. Ägaren innan hade monterat ett stort vattenavskiljande modernt bränslefilter och vid första start eller efter tex vintförvaring orkade helt enkelt inte pump och förgasare suga. Jag kopplade förbi den och satt på slangen ett vanligt "mopedfilter" som finns på Biltema. Vips startade den. Så har du ett sådant filter kanske du sitter med samma problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pumpar suger, bara de får vätska i sig. 

Är det luft i så händer inget. Blir bara ett mottryck, som hindrar vätska att komma till pumpen. 

 

Detta råkade jag ut för med impellerpumpen till kylvattnet. 

Kopplade loss utslangen från pumpen och körde till det kom ut vatten. 

Blir samma med bränskepumpen.. 

 

Gäller dock inte alla pumpar... 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Felix06:

En sak som jag hade problem med var att motorn inte orkade suga från bränslefiltret. Ägaren innan hade monterat ett stort vattenavskiljande modernt bränslefilter och vid första start eller efter tex vintförvaring orkade helt enkelt inte pump och förgasare suga. Jag kopplade förbi den och satt på slangen ett vanligt "mopedfilter" som finns på Biltema. Vips startade den. Så har du ett sådant filter kanske du sitter med samma problem

Det spelar ingen roll vad det sitter för filter i båten. Det är bara sughöjden som bestämmer om pumpen orkar suga eller inte. Med ett vattenavskiljande filter tar det bara längre tid, beroende på den större volymen. Det är alltid bra att ha ett vattenavkiljande filter före motorn. men det måste vara tätt, så att inte luft sugs in. " Mopedfilter" hör inte hemma i en båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-28 vid 19:29 skrev Tomasbirging:

Jag har en b20 som inte vill starta efter vinterförvaringen (stod ute). Startmotorn går men motorn tänder inte utan startgas och dör när startgasen är förbrukad. Jag är total novis när det gäller att meka motorer men jag uppfattar det som att det är något med tändning alternativt bränslet. Jag är som sagt helt oerfaren och har därför googlat mig fram. Dom åtgärder jag gjort är pumpat ur soppan och tankat i ny, bytt bränsleslang, bränslefilter och bränslepump. Men även efter dessa åtgärder kvarstår problemet. Tänder endast på

startgas. Tips från någon kunnig vore snällt. Mvh Tomas

Dum fråga kanske. Men du använder väl choken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var väl inte dum. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Så här ser det ut nu. Tog bort förgasarna och rengjorde, satte tillbaka och problemet kvarstod. Testade att släppa på bränsleslangen mellan filter och pump och stoppade slangen i en dunk med ren bensin. Motorn startade direkt. Hade alltså inte fått ur all bensin när jag pumpade ur den. MEN, nu uppstod nästa problem, mycket värre. Det sprutade vatten från motorn. En kylplugg hade gått. Hade missat att kolla så ingen rostflaga la sig för hålet så vatten har stått kvar i motorn så något har köldskadats. Nästa steg blir att ta reda på vart det sitter och se om det är värt att fixa. Jävligt klantigt att inte kolla det när jag tömde vattnet inför vinterförvaringen. Kan läckan eventuellt lagas med kemisk metall eller liknande? Mvh Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En frostplugg hade gått men jag tyckte även att det rann ur vatten längre ner, under pluggen. Kanske bara såg så ut. Orkar inte mer idag, återkommer imorgon när jag kollat noggrannare. Tack så mycket för alla tips. Mvh Tomas

Redigerad av Tomasbirging

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-06-30 vid 11:37 skrev Rollen:

Det spelar ingen roll vad det sitter för filter i båten. Det är bara sughöjden som bestämmer om pumpen orkar suga eller inte. Med ett vattenavskiljande filter tar det bara längre tid, beroende på den större volymen. Det är alltid bra att ha ett vattenavkiljande filter före motorn. men det måste vara tätt, så att inte luft sugs in. " Mopedfilter" hör inte hemma i en båt. 

Min poäng var att om båten stått länge soppan hade iaf jag problem med det större Penta filtret då sopan inte kom fram till förgasarna. Givetvis kopplar man tillbaka det filtret efter "testet" då motorn startat från det enklare filter på slangen Biltema/moped eller vad man vill kalla det. Fungerade iaf för mig. Verkar ju i denna tråd som motorn startade direkt när ägaren "gick förbi "filtret" så helt tokigt i felsökningen var vi inte iaf. Generellt är de supermoderna vattenavskiljande filtren stora som termosar "jobbiga" för typ gamla B20 vid "första start" eller om man mekat och slangen efter pump samt förgasarna e tomma.på soppa. :)

Redigerad av Felix06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-30 vid 17:24 skrev Tomasbirging:

En frostplugg hade gått men jag tyckte även att det rann ur vatten längre ner, under pluggen. Kanske bara såg så ut. Orkar inte mer idag, återkommer imorgon när jag kollat noggrannare. Tack så mycket för alla tips. Mvh Tomas

Vattnet rinner ofta ner och det ser ut som det läcker både här och där, Börja med rensa så du ser frostpluggen och byt den. OBS glöm inte sätta dit en rostfri.KG Tuning el Marinexpress levererade på 2 dagar om du beställer online. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...