Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
velum_navia

Läcka undersidan Impellerpump (havsvatten)

Rekommendera Poster

Se bild...

Har sen förra sommaren upptäckt att jag havsvatten i motorbädden och hittade nu orsaken. Under impellerhuset (Vetus M2) så är det ett hål (?) och under motorgång så droppar det havsvatten. Men vad har suttit där innan, någon som vet

75EED435-7CA2-4EBA-99CE-29525A01D753.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ett dräneringshål som funkar utmärkt. Dvs släpperut det vatten som läcker förbi tätningarna (som börjar bli dåliga) i vattendelen i pumpen. 

Detta för att inte lagren ska skadas, typ rosta. 

 

Byt både impeller, lager och tätningar, medans tid är. 

Eller kör vidare mot ett säkert haveri... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Hybro:

Är väl ett dräneringshål som funkar utmärkt. Dvs släpperut det vatten som läcker förbi tätningarna (som börjar bli dåliga) i vattendelen i pumpen. 

Detta för att inte lagren ska skadas, typ rosta. 

 

Byt både impeller, lager och tätningar, medans tid är. 

Eller kör vidare mot ett säkert haveri... 

Motorn köptes för 3 år sen och har bara gått i två säsonger?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha... Blir väl inga fel på Vetus... 

 

Kör vidare om det är din övertygelse.

Betänk vad jag skrev, när det havererar totalt... 

 

Annars vänder du dig väl till säljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Hybro:

Är väl ett dräneringshål som funkar utmärkt. Dvs släpperut det vatten som läcker förbi tätningarna (som börjar bli dåliga) i vattendelen i pumpen. 

Detta för att inte lagren ska skadas, typ rosta. 

 

Byt både impeller, lager och tätningar, medans tid är. 

Eller kör vidare mot ett säkert haveri... 

På min MD5A hade man tätat skvallerhålen, vilket resulterade i vatten i oljan. Också en variant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast billigare än att byta det jag skrev. 

 

Jag obseverade samma läck på min Saab 900. Typ borrade ett hål strax under locket till expansionskärlet. 

Med påföljd att trycket i kylystemet vid varm motor uteblev. 

 

OCH.? 

 

Bilen gick varm - kokade. Vilket tydligen är problemet med många sötvattensystem. 

 

Då tänker många... Kör så det ryker... 

 

Och det är väl en variant, även i TS fall. 

 

Men kan bli många lortiga fingrar och förmodligen dyrare, än att ta tag i problemet med en gång... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick byta packningar på sjövattenpumpen på VP D2-40 i min båt efter ca 200 h gångtid. Eller 6 säsonger. 

 

Men som Hybro skriver det finns en haveririsk, det du riskerar är att sjövattenpumpen tappar sugförmågan med överhettning som följd.

 

En verkstad byter de där packningarna snabbt. Skruva loss pumpen och lämna in den! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

man byter packningar själv

skruva isär, tryck in packningarna åt rätt håll om det det är som på penta och skruva ihop.

innan det är för sent

och passa på att byta impellern också

jag har alltid reserv ifall det skulle hända något

image.png.0f304d05036a54b9b6b8e641724e335c.png

så ser dom ut...jättelätta att byta.

ett gäng trasor under maskin skadar inte

Redigerad av Zaphir
glömska, eftertanke
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zaphir:

man byter packningar själv

skruva isär, tryck in packningarna åt rätt håll om det det är som på penta och skruva ihop.

innan det är för sent

och passa på att byta impellern också

jag har alltid reserv ifall det skulle hända något

image.png.0f304d05036a54b9b6b8e641724e335c.png

så ser dom ut...jättelätta att byta.

ett gäng trasor under maskin skadar inte

Då är Min fundering, köpte motorn som ny och har endast kört den två säsonger. Är detta normalt eller en reklamation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev velum_navia:

Då är Min fundering, köpte motorn som ny och har endast kört den två säsonger. Är detta normalt eller en reklamation?

Det ska inte behöva bli läckage i en impellerpump efter två körda säsonger egentligen. Hur är sjövattenslingan vinterkonserverad? Det där bör du åtgärda innan det blir värre eller du får in vattnet i motorn,  tycker du på ett trevligt sätt kan ställa en förfrågan till företaget du köpt motorn av hur dom ställer sig till detta som en reklamation. Jag skulle inte röra pumpen innan dess, eventuellt vill dom kunna ha möjligheten att själva reklamera den och skicka den till generalagenten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rubenjames:

Det ska inte behöva bli läckage i en impellerpump efter två körda säsonger egentligen. Hur är sjövattenslingan vinterkonserverad? Det där bör du åtgärda innan det blir värre eller du får in vattnet i motorn,  tycker du på ett trevligt sätt kan ställa en förfrågan till företaget du köpt motorn av hur dom ställer sig till detta som en reklamation. Jag skulle inte röra pumpen innan dess, eventuellt vill dom kunna ha möjligheten att själva reklamera den och skicka den till generalagenten. 

Tycker samma. Problemet är att där jag köpte motorn så har dom lagt ner pga av ålder. Så då återstår att kontakta Vetus Sverige, tyvärr så finns det inget företag i Gbg regionen som jag lätt kan ta mig till och få det åtgärdat 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En pump väger inte mycket. 

Går att skicka med t ex Postnord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tätningar. Se till att fjädrarna är av rostfritt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev velum_navia:

Tycker samma. Problemet är att där jag köpte motorn så har dom lagt ner pga av ålder. Så då återstår att kontakta Vetus Sverige, tyvärr så finns det inget företag i Gbg regionen som jag lätt kan ta mig till och få det åtgärdat 

Om du ändå inte kan ta det med företaget du köpte motorn av, så hör av dig till generalagenten direkt och förklara problemet. Du borde inte behöva renovera pumpen själv, utan be om att få en komplett pump skickad och returnera den defekta till dom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev velum_navia:

Tycker samma. Problemet är att där jag köpte motorn så har dom lagt ner pga av ålder. Så då återstår att kontakta Vetus Sverige, tyvärr så finns det inget företag i Gbg regionen som jag lätt kan ta mig till och få det åtgärdat 

Du bör ha 5 års garanti på den motorn från inköpsdatum glömde jag skriva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rubenjames:

Om du ändå inte kan ta det med företaget du köpte motorn av, så hör av dig till generalagenten direkt och förklara problemet. Du borde inte behöva renovera pumpen själv, utan be om att få en komplett pump skickad och returnera den defekta till dom. 

Frågan är ju vad som är renovering, och vad som är sedvanligt underhåll. Borde finnas ett serviceintervall på det där tycker jag?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Peter_K:

Frågan är ju vad som är renovering, och vad som är sedvanligt underhåll. Borde finnas ett serviceintervall på det där tycker jag?

Har faktiskt inte stött på att renovering av vattenpumpar ingår i någon serviceplan. Däremot att en servicebulletin utkommer där byte av pump ska ske i förebyggande syfte pga uppmärksammade brister från tillverkaren. Normalt ska en impellerpump på en fritidsbåt hålla tätt i bortåt 10 år eller mer vid normal användning 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är Löst.

Tack för era svar.

 

Kontaktade Vetus Sverige AB och dom skickat en ny pump idag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ska en slipsten dras... 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...