Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
tukkla

Svårt att få i backen, Yamaha 60hk -95

Rekommendera Poster

Började förra säsongen men nu är det ännu värre.
LÄgga i växel framåt får som det skall men backen strular. HInner gasa upp motorn innan backen slutligen går i och då smäller det ordentligt eftersom det är för högt varvtal.

Har kikat lite men ser inte hur växelöverförningen fungerar.
Är det samma wire till fram som back? Tänkte om det är olika wirar så kan ju backwiren kärva.

Ngn som har bild eller så på vad det är som sköter om växlingarna och var jag kan börja felsöka?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft bort kåpan och kolla hur det funkar. Troligen funkar inte reglaget som det ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det enda jag ser som rör sig åt olika håll beroende på om gasreglaget rörs i fram eller backläge är grejen inringad med rött. Har denna med växlingarna att göra?
Den rör sig till ändlägena åt båda hållen.

 

yama.JPG

Redigerad av tukkla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, jag har precis bytt impeller, kan ngt ha blivit fel vid ihopmonteringen som gör att framåt funkar kockrent men backen hoppar inte i som den skall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade nästan samma problem på min gamla 55 yama från 79 men där var det tvärtom, skulle jag köra framåt så var jag tvungen att föra reglaget bakåt och skulle jag backa så förde jag reglaget framåt. Men jag lämnade ju in den för så kunde man ju inte ha det och det var nåt med både vajer, växelväljare och hus sa de. Men jag körde ett tag med det där till folks förtjusning.:rolleyes:

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Evinrude i alla fall så kan "stången som drar i och ur växlarna" (vad den nu kallas) gängas in eller ur när man tar isär växelhuset vilket kan göra att just det du beskriver kan hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bo_man:

På Evinrude i alla fall så kan "stången som drar i och ur växlarna" (vad den nu kallas) gängas in eller ur när man tar isär växelhuset vilket kan göra att just det du beskriver kan hända.

Här var det inte gängat utan bara stången som skulle in i en "hylsa".
Känns som att blev det fel skulle det inte funka alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
13 timmar sedan skrev tukkla:

Förresten, jag har precis bytt impeller, kan ngt ha blivit fel vid ihopmonteringen som gör att framåt funkar kockrent men backen hoppar inte i som den skall?

 

Absolut en trolig orsak. Sök på känd videosida och du bör hitta impellerbyte på din motor och andra fabrikat med massa nyttiga tips. Kolla så växelvajer och gasvajer sitter fast som dom ska innanför motorkåpan kanske även i reglaget. Plocka bort växelhus och och sätt ihop igen när du vet hur det ska vara. 

 

Ta för vana att alltid prova växellägen innan båten sjösätts för säsongen när ändå motorn provstartas. Lättare att felsöka på land. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort växelhuset och lägg i neural på växelhuset genom att vrida axeltappen nere vid vattenpumpen. Brukar gå bra med en liten skiftnyckel. Propellern går nu lätt att vrida åt BÅDA hållen för hand. Lägg i neutral på reglaget och sätt sedan ihop igen.

 

Jag brukar ha som vana att lägga i framväxel innan jag tar bort växelhuset, så slipper man dessa problem. Om någon klåfingrig (jag själv t.ex.) rör reglaget med växelhuset borttaget så blir det annars knepigt att veta hur det var vid isärtagningen. Neutral funkar också men pga växelhusets konstruktion är neutral mer benägen att hoppa ur läge än framväxeln.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det fungerar på en sådan motor så det här blir mera spekulation och kanske uppslag till någon idé.

Har du i samband med impellerbyte rört gasreglaget? Eller axeln som vrids vid växlande när växelhuset varit borttaget? Om så kan de hamnat i fel läge och lösningen då är att demontera växelhuset och se till att växeln ligger i neutral och reglaget i neutral innan återmontering. Om du kollar vid fäste för växelvajrer under kåpan så borde det finnas någon markering där själva vajern är monterad, kanske i något som liknar en släde och en markering på något fäste intill som visar om grundjusteringen av växelvajern är rätt? Om inte justera. Rör sig samma anordning som den ska så inte vajern är dålig eller kanske släppt vid gasreglaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Ta bort växelhuset och lägg i neural på växelhuset genom att vrida axeltappen nere vid vattenpumpen. Brukar gå bra med en liten skiftnyckel. Propellern går nu lätt att vrida åt BÅDA hållen för hand. Lägg i neutral på reglaget och sätt sedan ihop igen.

 

Jag brukar ha som vana att lägga i framväxel innan jag tar bort växelhuset, så slipper man dessa problem. Om någon klåfingrig (jag själv t.ex.) rör reglaget med växelhuset borttaget så blir det annars knepigt att veta hur det var vid isärtagningen. Neutral funkar också men pga växelhusets konstruktion är neutral mer benägen att hoppa ur läge än framväxeln.  

När jag plockade bort det var gasreglaget i neutral och ingen växel ilagd. Satte sedan ihop det utan att röra gasreglaget.

Om redan nu neutral samt växel framåt funkar som det skall, hur hjälper det du föreslår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Frankerat:

 

Absolut en trolig orsak. Sök på känd videosida och du bör hitta impellerbyte på din motor och andra fabrikat med massa nyttiga tips. Kolla så växelvajer och gasvajer sitter fast som dom ska innanför motorkåpan kanske även i reglaget. Plocka bort växelhus och och sätt ihop igen när du vet hur det ska vara. 

 

Ta för vana att alltid prova växellägen innan båten sjösätts för säsongen när ändå motorn provstartas. Lättare att felsöka på land. 

Har kollat på känd videosida och såvitt jag vet, gjort vad som föreslås.

Första gången jag bytt impeller så ja, nästa gång kan det vara bra att testa på land innan den sjösätts :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade lite igår kväll och oavsett om jag lägger växeln i back eller fram är det lika lätt att snurra på propellern som i neutral. Borde väl inte vara så?

Fick även med mig frugan som "växlade" samtidigt som jag kände på den rostiga stången nere på motorn (antar att detta är växelförraren) men den rörde sig inte när hon växlade.

 

På min bild i inlägg #1, det som är inringat i rött, har det med växlingar att göra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Nu har jag iallafall konstaterat att det som är inringat med rött i första inlägget har med växel i/ur att göra och den fungerar som den skall.

Har även konstaterat att nu går det inte att lägga i växel framåt heller.

Stången som skall överföra växlingarna från toppen av motorn till själva växelhuset sitter löst. JAg kan vrida den med fingrarna hur mk som helst samt röra den uppåt och neråt.
Tolkar det som stången har antingen gått av eller lossnat.

Hur sitter stången fast uptill och hur kommer man åt den? Är det riva motorn som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på boats.net och leta upp din motor och titta på sprängskisserna. Där kan du nog se hur den fäster och om den är delbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Hittade delen där men inte hur man kommer åt den.
Troligtvis måste jag lyfta "cylinderpaketet" för att komma åt muttern som håller fast stången.

Om inte ngn har en smart ide...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med det enkla.  Ta bort växelhuset och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Skall göra det nu och håller på att fixa hur jag kan dra upp båten en bit för att undvika att växelhuset hamnar under vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oj hur den såg ut, är inte växelstaget tillverkat i någon form av syrefast material?
De brukar ju vara glansiga och fina, åtminstone den del som man ser skymten av mellan riggen och drevet del nr 49 på bifogad sprängskiss nedan.
asdf.JPG.862f662b0b59df38992e360fbb7d7371.JPG

Redigerad av Robinjaha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

49:an i din bild är ngn form av rostfritt på min också men själva stången som rostat av blev rostfri from årsmodell -96.
Detta är en 95:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taskigt läge. Problemet med dessa är välkänt. Det finns en site shiftshaft.com där det säljs delbara växelaxlar så att man slipper lyfta powerheaden. Tyvärr finns det bara en typ som passar till 84-96 115-225 hk. Googla runt. Med lite tur kan du kanske hitta ngt till din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

Taskigt läge. Problemet med dessa är välkänt. Det finns en site shiftshaft.com där det säljs delbara växelaxlar så att man slipper lyfta powerheaden. Tyvärr finns det bara en typ som passar till 84-96 115-225 hk. Googla runt. Med lite tur kan du kanske hitta ngt till din motor.

Tack. Vet inte vad som skiljer men bevisligen är det ju ngt.

Har inte hittat liknande för min motor.

HAde en fundering på att köpa originalprylen fast i rostfritt och sedan modifiera den genom att kapa, svetsa på en hylsa och sedan en inssexskruv för att sätta ihop delarna igen.
Är ju ingen jättebelastning när det är monterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli ganska höga vridkrafter på denna axel, specielt om någon tvingar i backväxeln med stillastående motor. Vilket man i o.f.s. aldrig skall göra eller i vart fall undvika så långt det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu iallafall konstaterat att det finns ingen annan känd lösning än att lyfta powerhead.

Delar beställda så nu blir det att meka lite :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hade precis samma problem som du men hade turen att ha en motor där shiftshaft passade. 

I ditt fall är det enklare att såga av "örat" från axeln uppe i motorn, göra en ny axel där du utnyttjar ditt gamla öra och din gamla "nedre hylsa". 

på Shiftshaften trär man i shiftshaft axeln underifrån, den har splines i toppen där örat träs på och hålls kvar med en saxpinne som sitter i ett hål borrat i axeln. 

Känns 1000ggr lättare än att lyfta powerhead.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev sigge_1:

Hej, hade precis samma problem som du men hade turen att ha en motor där shiftshaft passade. 

I ditt fall är det enklare att såga av "örat" från axeln uppe i motorn, göra en ny axel där du utnyttjar ditt gamla öra och din gamla "nedre hylsa". 

på Shiftshaften trär man i shiftshaft axeln underifrån, den har splines i toppen där örat träs på och hålls kvar med en saxpinne som sitter i ett hål borrat i axeln. 

Känns 1000ggr lättare än att lyfta powerhead.  

Tack för tipset men inte helt säker på hur du menar :)
Hade du också en 60hk?  Är grymt trångt och ser inte hur jag kan komma åt utan att lyfta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, nej, jag hade en större motor. Jag fick ta av alla 3 förgasare och delade sedan axeln från örat. Detta görs under motorn, se länk. Visst var det trångt men absolut inte omöjligt, vet inte alls hur det ser ut på din. 

Vad jag menade var att shiftshaft är en smart men väldigt simpel id'e, man har bara gjort övre örat på splines,  ett hål borrat genom axeln väldigt nära toppen. För upp axeln, på med örat, i med saxpinnen.

https://www.shiftshaft.com/how-to-guide

 

Redigerad av sigge_1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. 

Ser lite annorlunda ut på de större och har även varit i kontakt med firman du länkar till och inte heller de vet ngt annat sätt än att lyfta ur hela paketet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då var första delen avklarad. Bara vänta på att reservdelarna kommer.
 

ma.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...