Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Boko57

Prestanda borrad AQ130

Rekommendera Poster

Jag har idag en AQ130 i en Flipper 700 och det är bara att konstatera att den motorn är för svag för båten.

 

Har blivit erbjuden en renoverad AQ130 som är bl.a. borrad med större kolvar och som ska ge ca 160 hkr.

 

Frågan är hur stor skillnaden blir i min Flipper. Jag förväntar mig inget fartmonster men det vore roligt att toppa i åtminstone 25 - 26 knop och inte som idag 19,5 knop.

 

Fördelen med en trimmad AQ130 är förstås att det inte blir några problem med monteringen. Köper jag en annan motor så för ju det med sig en massa extra kostnader.

 

Finns det någon som har erfarenhet av borrad uppskrämd AQ130? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den som säljer den uppgivit vid vilket varvtal max vridmoment och effekt uppnås? Om det ligger för högt kan det bli problem att komma upp i planingsfart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror att avgaslimpan begränsar för mycket. Det finns en trimmad version av AQ 130 (AQ155), men den hade extraktorrör. 

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara fått uppgiften 160 hkr än av denna äldre farbror som arbetat med Volvo Penta motorer i 50 år så jag vet inte mer faktiskt. Ska naturligtvis fråga ytterligare.

 

Har inte hör att det finns en AQ155 version faktiskt. Den var kanske inte så känd.

 

Jag vill skrämma upp min AQ130 så mycket det går och helst inte byta till helt annan motor tillverkare för då blir det helt andra kostnader och kanske även problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På den gamla goda tiden så borrade många upp en B20 till 2,1 liter och en steg 3 topp, dubbla weber 48:or och en vassare kam  kommer inte ihåg beteckningen, tror inte det var R kam utan något lite vassare. Och då hamnade man nog runt 160-170 kusar

Vilket fall som helst så max vridmoment hamnade ganska högt upp i varvtalskurvan och som Rollen skriver så fungerar det inte i en båt.

Jag skulle nog säga att aq130 är ganska optimerad och går inte att göra så mycket mer med bibehållen vridmomentskurva, jag skrivet inte göra så mycket, dock så går det nog att fixa toppen så den flödar bättre, men räkna inte med några jisses effekter

Man kunde skrämma upp en B20 med R-kam och lite annat smått och gått till en 150 kusar, men då gick den som skit under 2000 rpm kraften kom runt 3500-4000 rpm 

 

Aq 155 var en ren tävlingsmaskin med optimerat avgassystem dvs raka rör ovan vattnet. Inget som funkar i en Svenssonbåt

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Tack för all information!

 

Då ska jag inte gå vidare på detta spår.

 

Har pratat med Timos Motor som nog är ganska välkända på motor renoverings- och trimningsområdet och har fått förslag på vad som kan göras som inte ger 160 hkr men som enligt dem ändå kommer upplevas som, ett stort lyft för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...