Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Fostar

Kad vs d4 m.m

Rekommendera Poster

Hej,

Är på g att byta till större på, kollar mycket runt 34 fot.

Hittat lite olika när de kommer till motor och pris.

Kan inte mycket om motorer när de gäller felsök/laga.

Hittat 2 båtar, samma modell, den ena från 2005 med 2x kad 43, gasreglage med vajer.

En andra från 2008 med 2x d4 elektriska reglage.

Såklart är den från 2008 lite mer fräsh och nyare i dynor m.m men övrigt rätt lika.

På priset skiljer de sig ca 200k.

Är man för feg/onödigt rädd för problem om man direkt ratar den ädlre med kad motorer och reglage med vajer.

Är skillnaden värd 200k (20%)

Vad tycker ni?

Mvh

Filip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Fostar:

Hej,

Är på g att byta till större på, kollar mycket runt 34 fot.

Hittat lite olika när de kommer till motor och pris.

Kan inte mycket om motorer när de gäller felsök/laga.

Hittat 2 båtar, samma modell, den ena från 2005 med 2x kad 43, gasreglage med vajer.

En andra från 2008 med 2x d4 elektriska reglage.

Såklart är den från 2008 lite mer fräsh och nyare i dynor m.m men övrigt rätt lika.

På priset skiljer de sig ca 200k.

Är man för feg/onödigt rädd för problem om man direkt ratar den ädlre med kad motorer och reglage med vajer.

Är skillnaden värd 200k (20%)

Vad tycker ni?

Mvh

Filip

Den med vajer kan du serva och reparera själv, den med el måste du ha dator till för att nolla felkoder o dyl, resten är upp till en själv. Personligen föredrar jag saker man kan serva laga själv. Commonrail verses flinta är ju ett val man måste fundera på hur man vill ha det, prestandan för övrigt är nog hugget som stucket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad du vill göra själv. Oljebyte och filter kvittar ju. Men om du skall ge dig på potentiella reparationer så är det kanske mer intressant. KAD-serien sägs ju vara mer skottsäker i marin miljö och framförallt reparationsvänlig. Min VP mek sa en gång "det är som att skruva med en 240". Men förhoppningsvis så skall ju diesel-maskinerna (med rätt underhåll och drift) hålla stabilt i tusentals timmar - så det känns samtidigt fel att utgå från ett haveri.  

 

D4 har lite hårdare gång än 6-cylindriga KAD-serien. Det har givetvis ingen praktisk betydelse men jag vet vissa som har stört sig på det. I en större båt kanske det inte hörs lika mycket dock. 

 

Äh. Gå på magkänslan och hur båtarna är skötta i övrigt snarare än motorerna är mitt tips. Dynor och kapell kan låta som en liten detalj, men den är inte fullt så liten den dagen man måste beställa nytt :o  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Det beror på vad du vill göra själv. Oljebyte och filter kvittar ju. Men om du skall ge dig på potentiella reparationer så är det kanske mer intressant. KAD-serien sägs ju vara mer skottsäker i marin miljö och framförallt reparationsvänlig. Min VP mek sa en gång "det är som att skruva med en 240". Men förhoppningsvis så skall ju diesel-maskinerna (med rätt underhåll och drift) hålla stabilt i tusentals timmar - så det känns samtidigt fel att utgå från ett haveri.  

 

D4 har lite hårdare gång än 6-cylindriga KAD-serien. Det har givetvis ingen praktisk betydelse men jag vet vissa som har stört sig på det. I en större båt kanske det inte hörs lika mycket dock. 

 

Äh. Gå på magkänslan och hur båtarna är skötta i övrigt snarare än motorerna är mitt tips. Dynor och kapell kan låta som en liten detalj, men den är inte fullt så liten den dagen man måste beställa nytt :o  

Haveri är definitivt en risk jag har med i kalkylen när jag letar ny båt. Nu verkar TS leta efter något nyare prylar än jag gör så risken är ju mindre men ett rejält haveri pga varmgång tex blir ingen billig historia. Sedan har du dock en poäng, ett nytt kapell, inte minst till en större DC kostar i princip som ett "litet" haveri i alla fall. Dynor är inte så billigt att klä om det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Fostar:

Hej,

Är på g att byta till större på, kollar mycket runt 34 fot.

Hittat lite olika när de kommer till motor och pris.

Kan inte mycket om motorer när de gäller felsök/laga.

Hittat 2 båtar, samma modell, den ena från 2005 med 2x kad 43, gasreglage med vajer.

En andra från 2008 med 2x d4 elektriska reglage.

Såklart är den från 2008 lite mer fräsh och nyare i dynor m.m men övrigt rätt lika.

På priset skiljer de sig ca 200k.

Är man för feg/onödigt rädd för problem om man direkt ratar den ädlre med kad motorer och reglage med vajer.

Är skillnaden värd 200k (20%)

Vad tycker ni?

Mvh

Filip

 

Du löper troligen större risk för problem med en D4 kontra KAD43 som är några år äldre 

Vad är det för båt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för D4? 300hk skiljer sig väl endel från D4 225 & 260hk? 

 

KAD43 är fina grejjer men angående tillhörande drev så gillar jag DPH mer än 290 drev. 

 

Lite OT men nu kommer Penta med en D4 320hk också..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Capitan:

 

Du löper troligen större risk för problem med en D4 kontra KAD43 som är några år äldre 

Vad är det för båt?

Det beror ju också på antalet driftstimmar och hur maskinerna har körts och hur dom har skötts om.

-Ja här går vi från den ena klarheten till den andra....

Motorn/motorerna är ju minst halva motorbåtens värde. Kapell är också

dyra grejer, liksom tapetserings jobb. 

 

KAD-serien liknas ju ibland som lika tillförlitlig som schweiziska urverk, dock utan gökar.

Dom är väl inga evighetsmaskiner, men med rätt underhåll håller dom länge.

 

43:an var väl den sista, eller en av de sista "analoga" motorerna. Med grundläggande dieselmotorskunskap kan ju i stort sett alla båtägare som inte har mer än en tumme mitt i handen utföra de enklaste serviceåtgärderna, och någon med "lastbilsmotorkunskap" klarar av mer. Här finns det ingen elektronik och ingen common rail, på gott och på ont.

 

Mekaniska reglage är enkla men kan kärva.

De elektroniska med servo... är ju då väldigt elektroniska och dessutom ganska så mekaniska med linjära servon, ingenting man nödlagar till sjöss.

Jag har själv KAD 43 med ett äldre elektroniska reglage, ja det är väldigt lätt att manövrera båten, nästan ingen friktion alls i reglaget, dessutom litet fördröjning vid växling f-n-b, minst en sekunds fördröjning, kan kännas som lång tid i ett kritiskt läge.

 

Det är så många olika saker man skall väga in i båtköpet, har man då två likadana och snarligt utrustade båtar med stor prisskillnad och viss åldersskillnad blir ju kalkylen svårare.

Kolla båtarna i stort, hur är det skött och uppgraderat, stirra dig inte blid på flashig elektronik. Men om nu en av objekten skulle ha relativt nybytt navigationselektronik är ju det ett plus. Utan kolla hur det ser ut i byssan (köket) på toaletten, runt motorn i motorrummet, här kan man få en del information både i synintryck och av lukten.

Kolla även att allt ombord fungerar, alla elektriska funktioner och dess strömbrytare.

Hur ser inredningen ut. Går dörrar och lådor lätt att öppna eller kärvar dom?

Hur ser insidans skrovbeklädnad ut, finns det spår av inkommande vatten?

 

Beslag på däcket, hur ser dom ut, sitter det fast, fattas det skruvar?

 

En annan bra grej att kolla på beg.båtar (om dom står på land) är propellern/propellrarna, dessa avslöjar hur båten körts och skötts om. Vad jag menar är ju hur nagget i kanten ser ut.

När båten står på land är det ju också lättare att se repor i skrov och i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontan tanke är att fler båtar med D4 är varvsskötta vilket ofta tyvärr innebär misskött

D4 har haft en hel del problem med delar som ska vara bytta. Tex bockhorn, spännrullar, lock till sjövattenpump, styrslangar, trimslangar mm

Även propellrar som korroderar eller vad det ska kalla det. Dyyyrt med nya

Rätt stora kostnader ifall allt som Penta gått ut med inte är bytt

Händer det något större med en D4 D6 så har Penta frångått lösa cylinderfoder och motorblock går inte att köpa separat

Då får man köpa nytt long block för 139000kr

En komplett renoveringssats med kolvar, foder och allt till en KAD43 får man för drygt 30000kr

 

Vad många tror med elektroniska reglage är att det inte finns vajrar

Elektroniska reglage är att ses som ett servo

Elektroniken driver aktuatorer som manövrerar växelvajern

När vajern börjar tröga så förekommer det att aktuatorn bränner då de inte är avsäkrade

En ny kostar 6300kr drygt

 

För min egen del så är valet KAD43 enkelt kontra D4 om jag skulle välja mellan två båtar

 

Hör ofta folk resonera att det hade känts bra med en D4 då det är nyare

Samtliga som uttalar sig vet i regel ingenting om motorerna och Penta :)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Capitan:

Spontan tanke är att fler båtar med D4 är varvsskötta vilket ofta tyvärr innebär misskött

D4 har haft en hel del problem med delar som ska vara bytta. Tex bockhorn, spännrullar, lock till sjövattenpump, styrslangar, trimslangar mm

Även propellrar som korroderar eller vad det ska kalla det. Dyyyrt med nya

Rätt stora kostnader ifall allt som Penta gått ut med inte är bytt

Händer det något större med en D4 D6 så har Penta frångått lösa cylinderfoder och motorblock går inte att köpa separat

Då får man köpa nytt long block för 139000kr

En komplett renoveringssats med kolvar, foder och allt till en KAD43 får man för drygt 30000kr

 

Vad många tror med elektroniska reglage är att det inte finns vajrar

Elektroniska reglage är att ses som ett servo

Elektroniken driver aktuatorer som manövrerar växelvajern

När vajern börjar tröga så förekommer det att aktuatorn bränner då de inte är avsäkrade

En ny kostar 6300kr drygt

 

För min egen del så är valet KAD43 enkelt kontra D4 om jag skulle välja mellan två båtar

 

Hör ofta folk resonera att det hade känts bra med en D4 då det är nyare

Samtliga som uttalar sig vet i regel ingenting om motorerna och Penta :)

Ja och dessa motorer finns i last och grävmaskiner med och de krånglar rejält där med D4-6

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...