Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kaptenfh

Generator laddar dåligt.

Rekommendera Poster

Har en Volvo Penta D2-55 från 2010 i min segelbåt. Samtliga batterier är nya för året (6st). Generatorn vill inte ladda ordentligt. Motorpanelen larmar för låg spänning under körning. Batterierna laddas med dels solceller, landström, efoy eller generator. Laddpanelen visar att generatorn ger 13,4V under körning när larmet går. Är det bara att byta generator eller kan det vara enklare än så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet Kaptenfh,

 

Det kan vara enklare än så...

Det kan t.ex. vara dålig kontakt i någon anslutning på vägen mellan generatorn o batteriet, däri innefattas anslutning av minuskabel till motorn. Men det finns även många andra felkällor i ett elsystem ombord.

 

Innan du börjar byta komponenter (dyrt och ineffektivt) så bör du göra en ordentlig felsökning (billigt men kan ta tid). Börja med att skaffa ett multiinstrument och mät i din elinstallation.

 

Exempel på "arbete" för mulitinstrumentet:

Spänning på batterier i vila, med solceller anslutna, med Efoy igång, med landströmsladdning igång..

Mät spänningsfall över kablar mellan olika laddkomponenter, över batteribrytarna, kabelanslutningar till batterierna.

Kolla om voltmätaren i laddpanelen visar rätt.

osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott har naturligtvis rätt i allt han skriver 😉. Jag har en fundering till.

Kolla vilken batterigrupp ”motorpanelen” tycker har för låg spänning. Jag gissar att det inte är samma som ”laddpanelen” visar och att batterigrupperna inte kopplas ihop under laddning. 

Det sitter förmodligen ett skiljerelä någonstans som ska sköta detta och som jag gissar är kass. 

Men som sagt bara en gissning. Mät och kolla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en VP D3 och när jag körde igång motorn för säsongen varna det i panelen "Low Voltage".

Efter en del felsökande insåg jag att generatorn inte funka.

I dag fick jag den utbytt. Märkte då jag kom hem att frihjulet satt aningen löst, vet dok inte om det var felet men jag ska lämna in generatorn i morgon på Ringöns bilelektriska i Gbg och få den undersökt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för värdefulla tips. 

Återkommer med resultat.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett ”typfel” för VP larm om dålig generatorladdning som uppstår då man har solpaneler/vindkraft som laddar friskt.

Penta larmet är då obefogat som följd av att generatorn/regulatorn ser hög batterispänning och vill inte ladda mer.

Vi hade det på en 2040 motor med mycket laddning från solpaneler, larmet kom och gick.

Tipset är kolla batterispänningen då larmet går.

jag testade med att lägga dynor över solpanelerna så generatorn fick anledning att ladda.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev skippeer:

Penta larmet är då obefogat som följd av att generatorn/regulatorn ser hög batterispänning och vill inte ladda mer.

 

 

Symptomen kanske kan vara liknande men rent tekniskt är jag ytterst tveksam till förklaringen, då det inte är generatorn som bestämmer om det skall laddas eller ej - det bestämmer batteriet genom att sluka i sig olika mycket ström.

Samma höga batterispänning som när det laddats fullt av andra källor kommer dessutom också ganska snart inträffa vid alldeles normal drift utan något sådant, enbart genom att det laddats fullt via generatorn.

 

Generatorn skall normalt tillhandahålla en konstantspänning (nåja, någorlunda), i alla fall så länge det gäller för laddning av blybatterier (samt strömförsörjning av tillkopplad elektronik).

 

Möjligen skulle larmet kunna vara intelligent nog att trigga på att batterispänningen är FÖR hög (t ex 15V) som då för övervakningen skulle tyda på att generatorregulatorn är kass, och då larmar den samt stryper kanske generatorn för att inte koka cellerna i batteriet.

Men egentligen är det inte falsklarm, för det tyder ju i så fall på felaktig vind/solregulator.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev skippeer:

Det finns ett ”typfel” för VP larm om dålig generatorladdning som uppstår då man har solpaneler/vindkraft som laddar friskt.

Penta larmet är då obefogat som följd av att generatorn/regulatorn ser hög batterispänning och vill inte ladda mer.

Vi hade det på en 2040 motor med mycket laddning från solpaneler, larmet kom och gick.

Tipset är kolla batterispänningen då larmet går.

jag testade med att lägga dynor över solpanelerna så generatorn fick anledning att ladda.

 

 

5 minuter sedan skrev IngemarE:

 

Symptomen kanske kan vara liknande men rent tekniskt är jag ytterst tveksam till förklaringen, då det inte är generatorn som bestämmer om det skall laddas eller ej - det bestämmer batteriet genom att sluka i sig olika mycket ström.

Samma höga batterispänning som när det laddats fullt av andra källor kommer dessutom också ganska snart inträffa vid alldeles normal drift utan något sådant, enbart genom att det laddats fullt via generatorn.

 

Generatorn skall normalt tillhandahålla en konstantspänning (nåja, någorlunda), i alla fall så länge det gäller för laddning av blybatterier (samt strömförsörjning av tillkopplad elektronik).

Men då är det ju felkopplat!

Om motorpanelens kontrollfunktioner får spatt och spader på grund av det som solceller och vind generatorer och dess regulatorer hittar på är det felkopplat.

 

Se till att skilja på motor/startbatteri och förbrukarbatterier! Tänk att det skall vara mer vattentäta skott mellan batterigrupperna än det fanns på Titanic.

 

Enbart generatorn laddar startbatteriet, och detta batteri försörjer enbart motorn med startmotor och manöverpanelen!! Om man har elektiskt ankarspel och bogpropeller kopplas även dessa till detta batteri! (det förekommer dock olika åsikter om detta). Motorpanelens voltmeter läser då enbart av startbatteriet.

 

Generatorn laddar också förbrukningsbatterierna, via en laddningsfördelare eller ett skiljerelä.

Solceller och vindgeneratorer laddar enbart förbrukningsbatteriet, men det kan ju vara bra att ha någon omkopplare som skiftar över till startbatterigruppen, att använda i nödfall om man skulle fått denna grupp urladdad.

 

Landströmsladdare skall då ha två kretsar en för startbatteriet och en för förbrukarbatteriet, och har inte laddaren det, köper man istället två separata laddare.

 

Så här har jag alltid separerat mina batterigrupper, då blir det inga problem. Nuvarande båts två förra ägare var båda elektriker, och de borde vetet bättre, men det fanns en del konstiga kopplingar, så när jag utökade solcellerna till 250W fick jag likartat problem, generatorlarm, då visade det sig att det förutom skiljerelä även fanns en annan reläkoppling som kopplade ihop grupperna vid landströmsladdning... det relät styr nu istället tutan... (här finns även en tredje batterigrupp som jag ännu inte lyckats lista ut vad den gör för nytta ombord, därför är den urkopplad, funkar nu som reserv).

 

Sedan kan man få generatorlarm, batterilarm, laddningslarm, om multikontakten i motorns kontrollbox är glappig. Men jag vet inte hur det ser ut på D2 om du har en sådan där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte börja mäta vilken spänning generatorn ger? Med all sannolikhet generatorn eller dess regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var enklare än så. Det visar sig att ett flatstift lossnat på generatorn(D+). Det är så trångt bakom generatorn så denna hade jag missat att kontrollera. Felet är nu ur världen. Tack för alla inlägg.😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...