Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gundj

Montera hydraulstyrning i snipa

Rekommendera Poster

Jag har en gammal snipa runt 26-27 fot med glapp ch trög styrning samt onödigt stor ratt som är i vägen för reglage o annat.

Alltså funderar jag på nästa vinters uppdatering, en hydraulstyrning.

Vad behövs?

Är det värt pengarna?

Jag tänker mig ett passivt system, alltså inget motordrivet trycksystem, Är det rimligt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Gundj:

Jag har en gammal snipa runt 26-27 fot med glapp ch trög styrning samt onödigt stor ratt som är i vägen för reglage o annat.

Alltså funderar jag på nästa vinters uppdatering, en hydraulstyrning.

Vad behövs?

Är det värt pengarna?

Jag tänker mig ett passivt system, alltså inget motordrivet trycksystem, Är det rimligt?

 

Ja det är absolut värt pengarna, om du avser att behålla båten några år till.

Det finns färdiga kit med rattpump, styrcylinder, slangar och kopplingar att köpa. Sleipner gör bra grejer, men det finns andra fabrikat också.

Det brukar vara båtens längd och vikt som styr vilken storlek på styrningen du skall välja.

I förra numret av Praktiskt Båtägande (maj-numret om jag nu minns rätt?) finns det en installationsguide, denna gäller visserligen för båt med utombordsmotor, men i mångt är det detsamma för roder.

Iallafall inte speciellt svårt att installera, kan bli litet söl med hydraulolja bara när man skall fylla på och avlufta.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick tips här om Flotec och har varit i kontakt med dem. Mycket hjälpsamma och kunniga - säger alla.

Sen kanske man kan spara någon tusenlapp på att tex köpa Baystar i en butik på rea.

I mitt fall krvs en speciallösning eftersom jag har mycket få rattvarv. Inga problem säger Flotec, de byter vi ut cylindern. Samma pengar.

https://www.flotecmarin.se/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FLotec var ju intressant, inte hysteriskt dyrt heller.

Sleipner kändes dyrt vid en första anblick.

Då blir det till att mäta så det finns nog plats för cylindern.

Det kanske rent av blir ett semesterjobb istället för i vinter.

Har man klarat av att få till hydraulsystem på flygplan så ska detta väl gå bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flotec alla gånger,  har fått ovärderliga råd av dom vid flera tillfällen.  Hade mycket huvudbry över att få till en helt automatiserad autopilot och hydraulstyrning till min arbetsbåt, men dom plockade ihop en lösning till mig som inte bara blev kostnadseffektiv utan även perfekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett till min snipa 2014 när det var extrapris. Det var avsett för utombordsmotor men jag modifierade det med delar från den gamla styrningen och en hemgjord vinkelknut. 

B87ED68E-8B7F-4CCF-992E-434C02F6B077.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bjorns_snipa:

Jag köpte ett till min snipa 2014 när det var extrapris. Det var avsett för utombordsmotor men jag modifierade det med delar från den gamla styrningen och en hemgjord vinkelknut. 

Det går säkert utmärkt och många gör så. Det var min tanke också men så hörde jag om Flotec och konstaterade att, av ren lathet, är det enklare att lägga till några tusenlappar och få något som fungerar direkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...