Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
dalamala

Penta 200d fallgropar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, 

 

Jag är på god väg att köpa en windy 22. 

Enligt säljaren är det en Volvo penta 200d med ett 270 drev. 

Bälgar bytta för tre år sen. Limpor likaså. 

 

Jag är novis på båtmotorer och behöver därför hjälp, vad ska jag ha i bakhuvudet när jag tittar på båten? Vanliga fallgropar alltså. 

Står idag på land utan trailer så jag kan inte provköra båten utan endast starta motorn på land. 

 

Alla tips tas tacksamt emot! 

 

Jag skulle vara oerhört tacksam om någon kunnig medlem kan tänka sig att följa med på en "besiktning" mot kompensation. 

 

/Micke 

Redigerad av dalamala

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är gamla grejer, och man bör provköra innan man köper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vid provkörning, vad håller man utkik efter på en sån här gammal motor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är vad man bör göra

Oljetryck och motortemp vid hård belastning, efter körning med hård belastning, dvs fullt skaft i ca 10 sek  ner till marchfart några minuter ( ju längre tid desto bättre) och fullt skaft igen några sek. 

Släpp av lite sakta ner till tomgång och kolla så oljetryck inte dippar nära 0, dippar lite gör det vid riktigt varm motor, det är normalt. Motortempen får inte börja stiga okontrollerat, en viss ökning kan ske, får absolut inte tendera att börja koka.

 

Men då båten står på land så kolla att den har oljetryck inte börjar koka direkt. Kompprov är bra att göra likaså att kolla oljan efter du kört motorn, får inta vara oboy. Lyssna efter oljud och att den går jämt på tomgång, gasa upp till ca 2500rpm och lyssna motorn ska svara utan att tveka, men tokvarva inte obelastad. Kolla efter vattenläckage från impeller och cirkulationspump och även runt motorn.

 

Är motorn sjö eller färskvattenkyld?

Är den sjövattenkyld så finns alltid risk med rostskador i framförallt toppar. 

 

Tänk på att du måste ha kylvatten inkopplat om motorn ska köras på land, impellern ryker annars.

Tänk också på att några sekunders provstart säger inte ett skit, talar endast om att motorn startar just då.

 

Efter att motorn körts kan det vara ide att lossa oljestickan på drevet och titta, sitter på toppen en stor rund skruv. Bara för att se så det inte är oboy, dvs vatteninträngning i drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...